סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מפעל אורבוטק ביבנה
מפעל אורבוטק ביבנה. עובדים מתארים רצפת ייצור ריקה כבר שנה (צילום: טל שחר)

אפל הורידה את המסך על חטיבה שלמה באורבוטק

5 שנים אחרי המכירה ל־KLA האמריקאית תיסגר חטיבת המסכים השטוחים באורבוטק. עובדים במפעל ביבנה מתארים כי "רצפת הייצור ריקה כבר שנה". יותר מ־100 עובדים פוטרו והיקף המפוטרים עלול לגדול פי 2 עד סוף השנה

יום אחרי ההחלטה של מובילאיי לסגור פעילות ותיקה ולפטר 90 עובדים בישראל, גורל דומה מגיע לעובדים של חברה ישראלית וותיקה נוספת. חברת KLA האמריקאית הודיעה אתמול ליותר מ־100 עובדים ביבנה על פיטורים בעקבות סגירת חטיבת ה־FPD, מערכות בדיקה לצגים שטוחים, כך נחשף באתר "כלכליסט".
מדובר למעשה באחת משתי החטיבות המרכזיות שהרכיבו את אורבוטק הישראלית שנמכרה ב־2019 ל־KLA תמורת 3.4 מיליארד דולר. אורבוטק, שהוקמה ב־1992 כמיזוג בין אורבוטק ואופטרוטק, נחשבת לאחת מחברות ההייטק הישראליות הראשונות. בסביבת אורבוטק מגדירים את סגירת החטיבה והפיטורים שמתלווים אליה, ועוד יתבצעו בהמשך, כאירוע דרמטי שמסמל את הדעיכה של החברה מאז מכירתה.
"הירידה בביקושים למוצרי צריכה בתחום האלקטרוניקה החלישה מאוד את הסייט הישראלי ועובדים ביבנה יודעים לתאר רצפת ייצור ריקה שעומדת כך כבר שנה", מתארים בחברה. על פי הערכות, כוח האדם המקומי של אורבוטק לא רק שלא התרחב מאז המכירה, אלא הלך והתכווץ לאורך שנים בהמשך לבכירים מקומיים שעזבו גם הם.
העובדים בחברה מתארים תהליך איטי של העברת פונקציות מטה וניהול כמו שיווק ומכירות להנהלת החברה בארה"ב, ובמקביל כניסה של תהליכים בירוקרטיים והפחתת עצמאות של המרכז ביבנה.
החברה, שמקום מושבה ביבנה, פיתחה מערכות לבדיקת מכונות לייצור מעגלים מודפסים וצגים שטוחים. מוצריה נמכרו בעיקר ליצרניות השבבים והאלקטרוניקה במזרח הרחוק וערב המכירה ל־KLA היא צמחה במהירות והעסיקה כ־3,500 עובדים, מתוכם כ־800 בישראל.
ב־KLA מתכוונים להפסיק את פעילות החטיבה בסוף 2024 ובשלב זה לא מוכנים להגיד את המספר הסופי של העובדים שיושפע מן ההחלטה.
אתמול, במשרדי החברה ביבנה, קיבלו יותר מ־100 עובדים הודעה על סיום העסקתם המיידי. על פי הערכות, בסוף השנה, תפוטר קבוצה נוספת של עובדים שבינתיים ממשיכים לעבוד כדי לתת תמיכה ללקוחות הקיימים. KLA תמחק מלאי של כ־70 מיליון דולר ועוד הוצאות מוניטין ותשלום פיצויים בסכום כולל של 50 עד 70 מיליון דולר בעקבות סגירת החטיבה. לפני רכישת אורבוטק ל־KLA לא היתה פעילות בתחום המערכות לצגים שטוחים.
"חברת KLA החליטה אסטרטגית לסגור את חטיבת הציוד ליצרני צגים שטוחים (Flat Panel Display) כתוצאה מירידה מתמשכת בשוק זה וביטול של פרויקט אצל לקוח מרכזי. אנו מתחייבים להמשיך לספק תמיכה ללקוחות הקיימים, כפי שכבר עדכנו אותם, שומרים על מחויבות מלאה לפעילות העסקית שלנו בשאר החטיבות ולדרישות של שוק האלקטרוניקה, המארזים והרכיבים", ציינו אתמול מטעם KLA.
ברבעונים האחרונים סובלת KLA מהאטה בכלל עסקיה שכבר הביאה לקיצוצים בכוח אדם, אך פעילותה המסורתית של אורבוטק מציגה ברבעונים האחרונים חולשה מהותית במיוחד. כל פעילות החברה בתחום מערכות הבדיקה למעגלים מודפסים וצגים שטוחים היתה אחראית לכ־3% בלבד מהכנסות KLA והן הסתכמו ב־283 מיליון דולר ב־2023 לאחר שנפלו ב־48%. יחד עם הכנסות משירותים בתחום הפעילות ההיסטורית של אורבוטק, הסתכם המחזור השנתי בחצי מיליארד דולר, אך גם במדידה זו מדובר בירידה חדה של 34%.
הצגים השטוחים לבד היוו 1.5% ממכירות החברה ב־2023, כלומר כ־150 מיליון דולר והפעילות היתה רווחית פחות מן הרווחיות הממוצעת של החברה כולה, מה שתרם להחלטה להפסיק את הפעילות.
היקף ההכנסות של KLA ב־2023 הסתכמו ב־10 מיליארד דולר, ושיקפו ירידה של 8% מול 2022. המספרים של אורבוטק בתוך הדו"חות של KLA חושפים כי למעשה הפעילות של החברה הישראלית לא רק שלא צמחה מאז המכירה, אלא הצטמקה. ב־2018, שנתה העצמאית האחרונה של אורבוטק היא הגיעה להכנסות שנתיות של מיליארד דולר והיתה רווחית.
החולשה בפעילות הליבה המסורתית של אורבוטק נובעת ממספר גורמים. מעבר למחזוריות הכללית שאפיינה את תחום הצגים השטוחים והמעגלים המודפסים גם בתקופתה של אורבוטק כחברה עצמאית, מצטרפים לכך המתחים הגיאופוליטיים בין ארה"ב לסין והחלטתה הדרמטית של אפל לעבור לייצור עצמי של מסכים שהתקבלה בשנה שעברה ונכנסה לתוקף ב־2024. אפל יצרה מסורתית את מסכי הסמארטפונים במפעלים במזרח, בעיקר אצל סמסונג היריבה, שנמנו על לקוחות אורבוטק KLA. ההחלטה לעבור לייצור עצמי, גרמה לאובדן הכנסות משמעתי והשתרשרה לאורך כל שרשרת האספקה. מעבר לכך, ציוד לבדיקת דיוק ואיכות של מעגלים מודפסים וצגים שטוחים, הוגדר כאסטרטגי על ידי ארה"ב ולכן הייצוא למפעלים במזרח הפך למאתגר יותר. ייתכן שאם היתה נותרת אורבוטק חברה ישראליות עצמאית, היא היתה מושפעת פחות ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. ההערכות הן שהגבלות הייצוא לסין שחלות על חברות אמריקאיות בתחום השבבים, חתכו כמעט מיליארד דולר מהכנסות KLA ב־2023.
KLA מעסיקה היום בישראל 1,500 עובדים, כאשר מעבר לאורבוטק ההיסטורית יש לה גם מפעל במגדל העמק שקיים מאז שנות השמונים. בשנה שעברה היא החלה לקדם הקמת מפעל חדש בפארק ציפורית בנוף הגליל.
הקיצוצים ב־KLA אורבוטק מצטרפים לשורה ארוכה של פיטורים בתעשיית ההייטק המקומית. בתחילת מרץ פיטר גם יוניקורן הפינטק מליו 40 עובדים בישראל, חברת הפינטק פאגאיה שנסחרת בנאסד"ק נפרדה גם היא ממספר דומה של עובדים בישראל ועוד לפני כן ורביט קיצצה עשרות עובדים, מתוכם כ־20 עובדים בישראל.
סבב הפיטורים הגדול ביותר מתחילת השנה היה בסולאראדג' שסובלת מהצטברות מלאים ופיטרה 550 עובדים. בכל אחת מהחברות הסיבות הספציפיות לקיצוצים שונות, אך המכנה המשותף קשור לציפייה של המשקיעים לרווחיות גבוהה יותר, לעליית מחירו של הכסף והקושי לגייס אותו וכמובן גם להשפעת המתח הגאופוליטי בכל העולם ובישראל בפרט.
אם בעבר חברות חששו כי לא יוכלו לגייס כוח אדם איכותי ולכן לא מיהרו לפטר גם כאשר המצב העסקי דרש זאת, היום שוק העובדים בתעשיית ההייטק הדוק פחות, כך שההנחה היא שכאשר המצב ישתפר יהיה קל יותר לגייס עובדים חדשים ובניגוד לעבר גם הפגיעה במוניטין החברה בעקבות פיטורים כמעט ולא קיימת.