סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מפעל שבבים של מיקרון ב מואר מלזיה אוקטובר 2021
מפעל שבבים של מיקרון במלזיה. "זו הסתערות" (צילום: Ian Teh/Bloomberg)

ניתוח
בחסות המאבק בין ארה"ב לסין, מירוץ השבבים התרחב למדינות נוספות באסיה

אחרי שנים שבהן ייצור השבבים העולמי היה מרוכז בטייוואן, דרום קוריאה וסין, בארה"ב ובאיחוד האירופי הבינו את הצורך בגיוון מקורות האספקה. כתוצאה מכך, מדינות במזרח אסיה שהיו עד לאחרונה מחוץ למשחק כמו מלזיה, וייטנאם והודו תופסות מקום של כבוד במרוץ השבבים, עם השקעות משמעותיות ומפעלים חדשים שנבנים ונפתחים

במרוץ השבבים העולמי יש כמה מתחרות מפתיעות, שיכולות לקטוף כמה פרסים יקרי ערך גם אם לא לזכות במקום הראשון. בעוד שארה"ב, האיחוד האירופי וישראל מתמרצות יצרניות שבבים בעשרות מיליארדי דולרים לבנות מפעלי שבבים מתקדמים בשטחן, גם מדינות מזרח-אסיה שעד לאחרונה היו מחוץ למשחק השבבים עתירי-הביצועים – ובהן מלזיה, וייטנאם והודו – תופסות מקום של כבוד בחזית המרוץ, עם השקעות משמעותיות ומפעלים חדשים שנבנים ונפתחים, לא פעם בעידוד ארה"ב עצמה. השינוי צפוי להביא לעיצוב מחדש של תעשיית השבבים העולמית, ולתת דחיפה משמעותית לכלכלה של מדינות אלו.
אחרי שנים שבהן ייצור השבבים העולמי היה מרוכז, ברובו הגדול, בשלוש מדינות במזרח אסיה – טייוואן וקוריאה הדרומית לשבבים עתירי-ביצועים, סין לשבבים מתקדמים פחות – הבינו לפני כשנתיים ארה"ב והאיחוד האירופי את החשיבות של שבבים לכלכלה העולמית ואת הצורך בגיוון מקורות אספקת השבבים ויצירת בסיס ייצור מקומי. התוצאה היתה חקיקה שתתמרץ במיליארדי דולרים הקמת מפעלי ייצור בשטחן, לצד מהלכים של ממשל ביידן לפגוע בגישה של סין לשבבים מתקדמים.
מהלכים אלו נושאים פירות בדמות השקעות של אינטל, TSMC ואחרות במפעלי ייצור שבבים מתקדמים בארה"ב, באיחוד האירופי ובישראל (שגם שלחה את ידה לקופת התמריצים). אבל השלכה עקיפה שלהן היתה עידוד תעשיית השבבים במדינות אחרות במזרח אסיה, שמסוגלות להציע שילוב של מהנדסים מנוסים, כוח עבודה זול, יחסים קרובים עם ארה"ב ואיום מופחת מצד סין.
אחת המרוויחות הגדולות של השינוי בתחום היא מלזיה. לפי הפייננשל טיימס, ב-18 החודשים האחרונים תריסר יצרניות שבבים הקימו או הרחיבו מרכזי ייצור במדינה פנאנג שבצפון, ובהם אינטל ומיקרון. ובניגוד למפעלים קיימים, שעסקו בעיקר בפעילויות "פשוטות" יותר כמו אריזה, הרכבה ובחינת שבבים, המרכזים החדשים מתמקדים בפעילויות מורכבות ומשוכללות יותר כמו ייצור פרוסות סיליקון או עיצוב מעגלים משולבים. ב-2023 זרמו לפנאנג השקעות זרות בהיקף של 12.8 מיליארד דולר – יותר מכלל ההשקעות הזרות בין 2013 ל-2020.
אינטל משקיעה 7 מיליארד דולר במפעלים חדשים במלזיה, בהם מפעל אריזה מתקדם שיעשה שימוש בטכנולוגיה חדשנית לערימת שבבים זה על גבי זה ומפעל הרכבה ובחינה. "גדלנו מ-100 אנשים בהרכבה, לבחינה, לעיצוב ועכשיו לאריזה מתקדמת ל-15 אלף איש", אמר לפייננשל טיימס סגן נשיא אינטל אריק צ'אן. מיקרון השיקה בשנה שעברה מפעל הרכבה ובחינה שני בפנאנג, ו-Infineon הגרמנית מתעדת להשקיע בחמש השנים הקרובות 5.4 מיליארד דולר בהקמת אתר הייצור הגדול בעולם לשבבים שמיועדים למכוניות חשמליות.
"זו הסתערות", אמר לעיתון מרסל ויסר, מנכ"ל קבלנית הייצור המלזית Kemikon. "אלו לא רק חברות סיניות שמקימות מפעלים. אלו קוריאניות, יפניות ומערביות. וכל זה קשור למלחמת הטכנולוגיה בין ארה"ב לסין". האמברגו האמריקני מונע מיצרניות מכונות לייצור שבבים למכור את הציוד המתקדם ביותר שלהן לסין. "כל היצרניות האלו עושות שימוש בחלפים של חברות סיניות. אז הן אומרות לספקיות שלהן: אם לא תצאו מסין, נצטרך למצוא ספקיות חדשות. הן נאלצות לעבור או להתרחב למקומות אחרות בדרום-מזרח אסיה כדי לא לאבד עסקים".
לא רק מלזיה יוצאת נשכרת מהשינויים בתעשיית השבבים. הודו שואפת זה שנים לבסס את עצמה כחלופה לסין בכל הקשור לייצור של מוצרי טכנולוגיה מתקדמים, וכבר רשמה הישגים כמו ייצור חלק הולך וגדל מאספקת האייפון העולמית של אפל. עכשיו ממקדת המדינה את מאמציה על טיפוח תעשיית השבבים מהמקומית. בתחילת החודש, אישרה הממשלה השקעה של 15 מיליארד דולר בהקמת שלושה מפעלי שבבים מקומיים. "להודו יש כבר יכולות עמוקות בעיצוב שבבים. עם המפעלים החדשים, המדינה שלנו תפתח יכולות ייצור שבבים", נמסר מהממשלה.
במסגרת מהלך זה זו, טאטא ההודית תחבור ל-PSMC הטייוואנית בהקמת מפעל ייצור במדינת גוג'ראט בהשקעה של 11 מיליארד דולר, שייצר שבבים בטכנולוגיית 28 נאנומטר בעבור תעשיות הרכב, האלקטרוניקה הצרכנית וההגנה (מדובר בטכנולוגיה מיושנת יחסית. לשם השוואה, המפעל החדש של אינטל בקריית גת ייצר שבבים בטכנולוגיית 5 נאנומטר). מפעל שני, של טאטא ו-Test Pvt, יוקם בהשקעה של 3.26 מיליארד דולר באסאם ויפתח טכנולוגיות אריזת שבבים מתקדמות. CG Power ההודית, Renesas היפנית ו- Stars Microelectronics התאילנדית יקימו בגוג'ראט מפעל שבבים נוספך בהשקעה של מיליארד דולר.
בנאום שנשא אתמול (ד') סימן ראש הממשלה נרנדה מודי את השבבים כמנוע הצמיחה הבא של הכלכלה המקומית. "לא רחוק היום שבו הודו תהפוך למעצמה עולמית בתחום ייצור השבבים", הוא הבטיח.
מדינות אחרות נמצאות בשלבים מתקדמים פחות בדרכן להפוך למרכזי ייצור שבבים, אך עתידות לזכות לתנופה משמעותית הודות לתמיכת ארה"ב. בעת ביקור בווייטנאם בסוף ינואר הצהיר חוזה פרננדז, המשנה למזכיר המדינה לצמיחה כלכלית, אנרגיה וסביבה, שארה"ב מוכנה להזרים למדינה עשרות מיליוני דולרים לצורך שיפור יכולות ייצור השבבים של המדינה. זאת, במסגרת חוק ה-CHIPS, שלצד תמריצים של עשרות מיליארדי דולרים לתעשייה המקומית הקציב גם חצי מיליארד דולר לקידום תעשיית השבבים במדינות אחרות. "עברנו על רשימת המדינות שהרגשנו שיכולות להרווח מהתמיכה שלנו, ו-ווייטנאם היא אחת המדינות הראשונות שחשבנו עליהם", הוא אמר לניקיי אסיה.
גם הפילפינים נמצאת על כוונת התמיכה של ארה"ב. במהלך ביקור בבירה מנילה השבוע אמרה מזכירת מחלקת המסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, שארה"ב רוצה לעזור למדינה להכפיל את מתקני ייצור השבבים שלה. "חברות אמריקניות הבינו ששרשרת אספקת השבבים שלנו מרוכזת בכמה מדינות", אמרה ריימונדו במהלך ביקור שבו הכריזה שחברות אמריקאיות ישקיעו מיליארד דולר בפיליפינים. "תשכחו מגיאו-פוליטיקה, רק ברמת הריכוז, אתם מכירים את הביטוי הישן, 'לא שמים את כל הביצים בסל אחד'. למה אנחנו מאפשרים לעצמנו לקנות כל כך הרבה שבבים ממדינה אחת או שתיים? לכן אנחנו צריכים לגוון".
כיום, יש בפיליפינים 13 מתקני הרכבה, בחינה ואריזת שבבים. "בואו נכפיל את זה", אמרה ריימונדו, לפי דיווח של בלומברג. היא ציינה שהמדינה היא יעד מושך ללקוחות תאגידיים אמריקאיים, אך לא פירטה איך בכוונת ארה"ב לסייע לה בהכפלת מפעלי השבבים שלה. "יש עכשיו רגע בשרשרת האספקה בשביל המדינה שלכם, בשביל כל האזור. אני מאמינה שאתם בראש הרשימה", הוסיפה.
אתמול (ד'), כשהגיעה לתאילנד במסגרת ביקורה באזור, אמרה ריימונדו שהמדינה צפויה להרוויח ממאצי ארה"ב לגוון את תעשיית השבבים העולמית, ושחברות אמריקאיות עתידות להגדיל משמעותית את השקעותיהן בה. "ייצור השבבים מרוכז באופן מסוכן במדינה או שתיים", היא אמרה לפי דיווח של רויטרס, וציינה שבכוונת ארה"ב לפתח השקעות בתעשיות שבבים במדינה באמצעות הסכם יוזמת המסגרת הכלכלית ההינדו-פסיפית לשגשוג (IPEF) של ביידן, שנועדה לחזק את הקשר הכלכלי של ארה"ב עם 15 מדינות בדרום-מזרח אסיה שיכולות להוות שותפות סחר חלופיות לסין.
מאמצים שונים אלו צפויים לא רק לגוון את תעשיית השבבים העולמית, אלא גם לסייע לפיתוח הכלכלה של אותן מדינות. מרכזי ייצור שבבים דורשים שילוב של מהנדסים מוכשרים ועובדי ייצור מיומנים. הקמתם תביא למדינה כוח עבודה מוכשר, בין אם באמצעות הגירה או הכשרה מואצת של מקומיים, שיקבלו שכר גבוה מהממוצע. יצרנית השבבים הסינית Fengshi Metal Technology הציע לעובדים פוטנציאלים במלזיה שכר גבוה ב-30% מהמקובל במגזר, לצד תנאים מיוחדים כמו נסיעות לחו"ל וארוחות חינם. שלושת המפעלים שיוקמו בהודו צפויים לייצר 20 אלף משרות טכנולוגיות מתקדמות במעגל הראשון ועוד 60 אלף משרות במעגל השני.