סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

האיחוד האירופי ליורופול: מחקו את המידע הלא חוקי שאספתם על אזרחים

מאגר מידע כולל נתונים ופרטים מזהים שנאספו במשך שנים של חקירות ברחבי היבשת. הערכה: יורופול רוצה להשתמש במידע כאמצעי לאמן מערכות בינה מלאכותית וכדי שיוכלו להרכיב פרופילים של חשודים ולמצוא הקשרים ביניהם

זה עשוי להיראות כסתם קוריוז, אבל הנזיפה שקיבלה השבוע יורופול - ארגון המשטרה של האיחוד האירופי - מרגולטור הפרטיות של האיחוד היתה מהחמורות בהיסטוריה הקצרה של הגוף העל-מדינתי. על פי החשיפה, יורופול החזיק במאגר לא מורשה כ-4 פטה-בייט של מידע - או כמו חמישית מכל הספרים של ספריית הקונגרס האמריקאית. המידע הזה כולל כל מיני נתונים ופרטים מזהים שנאספו במשך שנים של חקירות ברחבי היבשת.


הבעיה היא שחוקי האיחוד האירופי מאוד ברורים. אסור להחזיק במאגרי מידע ללא אישור מיוחד. בנוסף התברר שחלק ניכר מהאזרחים שהמידע עליהם נאגר לא היו חשודים בכלום או שפשוט נחקרו בעבר. הרגולטור העביר ליורופול דרישה למחוק את המאגר, בטענה שהוא דומה למערכת ניטור המונים מהסוג שאפשר למצוא בסין או ברוסיה. באירופה כבר העלו פקידים מנציבות הפנים דאגה שמה יורופול מנסה להפוך את עצמו לסוג של NSA אירופי.

1 צפייה בגלריה
יורופול  ארגון המשטרה של האיחוד האירופי
יורופול  ארגון המשטרה של האיחוד האירופי
יורופול, ארגון המשטרה של האיחוד האירופי
(צילום: שאטרסטוק)

בסך הכל המאגר הכיל מידע על כ-250 אלף חשודים בטרור שנאספו ב-6 השנים האחרונות. כמו כן הוא מכיל מידע ונתונים על כל מי שאיתרע מזלו והיה לו איזושהי אינטראקציה עם אותם חשודים. אבל המידע הזה נשמר גם אם החקירה הסתיימה בלא כלום. בנוסף גם אזרחים מן המניין יכולים למצוא את עצמם במאגר מכיוון שמדובר במידע שמגיע מכל משטרות מדינות האיחוד.
המפקח האירופי על הגנת המידע, הגוף הרגולטורי שמנהל את המהלך הודיע ליורופול שיש לו שישה חודשים לדאוג למחיקת כל המידע ה"לא חוקי". לא ברור למה יורופול רצתה לשמור את המידע הזה כל כך הרבה זמן. אבל הערכה אחת היא שהארגון רוצה להשתמש בו כאמצעי לאמן מערכות בינה מלאכותית ולמידה עמוקה כדי שיוכלו להרכיב פרופילים של חשודים ולמצוא הקשרים ביניהם.
אבל האיחוד האירופי אינו מאוחד ביחס שלו למהלך של יורופול. בעוד נציבת הפנים, ילבה ג'והנסן, מצדדת בארגון המשטרה; חברי ועדות חירות האזרחים, המשפטים והעניינים הפנימיים של האיחוד השוו את יורופול ל-NSA, סוכנות ביון האותות האמריקאית שנוהגת לאסוף מידע על כל העולם ואשתו. מיותר לציין שבעיניהם מדובר בקללה ולא בברכה.