סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה גוגל
מטה גוגל. האם הפרה התחייבות כלפי מפרסמים? (צילום: Shutterstock)

דו"ח: גוגל מטעה מפרסמים - 80% מפרסומות הווידיאו שהיא משבצת לא עומדים בכללים שקבעה

לפי ארגון מחקרי פרסום Adalytics , מרבית המפרסמים שמשלמים עבור מודעות TrueView שמופיעות מחוץ לפלטפורמת יוטיוב, לא מקבלים את מה ששילמו עבורו. על פי הדו"ח, מודעות רבות הוצגו בפינות המסך, חלקן הופעלו באופן מושתק, קפצו מבלי ששולבו בתוכן ממשי, ויש כאלו שלא היה ניתן לדלג עליהן. גוגל מכחישה: "טענות לא מדויקות"

גוגל הטעתה מפרסמים פרטיים וממשלתיים שמשלמים על צפייה במודעות וידיאו באתרים צד שלישי, כך חושף דו"ח חדש שבוחן את עסקי מודעות הפרסום של החברה. הדיווח מצטרף ללחצים נוספים על גוגל, שמצויה בימים אלו תחת תביעות רגולטוריות בינלאומיות שונות שחותרות לפרק את עסקי המודעות שלה, מכונת המזומנים הגדולה ביותר שלה שמניבה מעל ל-50 מיליארד דולר הכנסות שנתיות.
לפי ארגון מחקרי הפרסום Adalytics כ-80% מהמפרסמים שמשלמים עבור מודעות TrueView שמופיעות מחוץ לפלטפורמת יוטיוב, באתרים ובאפליקציות אחרות, לא מקבלים את מה שהם שילמו עבורם. בגוגל מכחישים את הידיעה. TrueView הוא מוצר שבו מפרסמים משלמים על שילוב מודעות הווידיאו שלהם שיופיעו לפני סרטונים שונים ביוטיוב או מחוץ לה בפלטפורמות שנחשבות "איכותיות". גוגל מבטיחה שהמודעות שהיא תשלב באתרי צד שלישי יופעלו רק לפני תוכן הווידיאו הראשי של הדף, שהוא יופעל באופן אוטומטי עם קול ושהמפרסם יחויב על המוצר רק אם משתמש צפה לפחות ב-30 שניות או באורך המודעה כולה (אם קצרה מ-30 שניות).
הדו"ח של Adalytics כלל בחינת קמפיינים פרסומיים ברחבי האינטרנט של מעל 1,100 מותגים שונים, רבים מהם גדולים שמניעים מעורבות משתמשים גבוהה. ביניהם ממשל ארה"ב, פרלמנט האיחוד האירופי, מדינת ניו יורק, HBO, יבמ, טיקטוק, דיסני+ ופיצה האט. לפי הבחינה, שפרטיה נחשפו ב"וול סטריט ג'ורנל", מרבית המודעות באתרים צד שלישי לא עמדו בסטנדרטים אותם קבעה יוטיוב עצמה. מודעות רבות הוצגו בפינות המסך, חלקן הופעלו באופן מושתק, קפצו מבלי ששולבו בתוכן ממשי, ויש כאלו שלא היה ניתן לדלג עליהן. במחקר אף מצאו כי בחלק מהמודעות כפתור הדילוג הושתק או הוסתר לגמרי כדי להקשות על המשתמשים לדלג על המודעה. שיטה זו מאפשרת לגוגל לחייב יותר את המפרסמים ולרפד את השורה התחתונה שלה. ב-2022 סגמנט המודעות של יוטיוב הניב לגוגל 8 מיליארד דולר, זהו המוצר השני הרווחי ביותר של החברה ושמהווה מעל ל-10% מכלל הכנסותיה.
מנהל פתרונות הווידאו הגלובליים של גוגל, מרווין רנו, דחה את ממצאי הדו"ח בפוסט בבלוג ואמר שהוא מעלה "טענות לא מדויקות", וקבע שמפרסמים משלמים על מודעות רק כשהן נצפות. "אנו משתמשים באותות של איכות מודעה בזמן אמת כדי לקבוע אם אנשים נוכחים ושמים לב שעוזרים לנו להחליט אם להציג מודעת וידאו באתר או באפליקציה של Google Video Partner".
חשיפה זו מגיעה בזמן שגוגל מצויה באחת מהתקופות השבריריות בקיומה. לא רק שעסקי המודעות שלה, בעיקר המשולבים בכלי החיפוש, מאותגרים היום על ידי מנועי שאילתות כמו ChatGPT המשולב במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט, אלא שעסקים אלו מצויים תחת בחינה מעמיקה על ידי הרגולטורים האירופים, הבריטים והאמריקאים.
בינואר האחרון הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעה לפרק את עסקי המודעות של גוגל, זאת משום שהחברה משתמשת לכאורה לרעה בדומיננטיות שלה בשוק הפרסום. לפי משרד המשפטים, הדומיננטיות הזו מאפשרת לה להשיג 0.3 דולר לפחות מכל דולר שמוציאים מפרסמים בשוק הפרסום הדיגיטלי האמריקאי באמצעות כלי הפרסום המקוונים שלה.
מהלך משמעותי נוסף הגיע בשבוע שעבר גם מכיוון האיחוד האירופי. בתלונה שהגישה נציבות האיחוד צויין כי גוגל מנצלת לרעה את מעמדה בשוק הפרסום הדיגיטלי כדי להשיג לעצמה נתחים הולכים וגדלים מהשוק. לטענת הנציבות, החברה פועלת בניגוד אינטרסים מובהק בשל הדומיננטיות שלה בכל שלבי התחום – מאיסוף הנתונים, קניית המודעות והפרסום. החקירה בנושא נפתחה עוד ב-2021, אך נוגעת לפרקטיקות בהן נוהגת גוגל מ-2014. לטענת הנציבות, הכלים שגוגל פיתחה לרכישת מודעות, שאמורים להציע מגוון רחב של מה? למפרסמים, מעדיפים את מוצרי המודעות של גוגל.
"(גוגל) פעילה משני צדי השוק עם שרת המודעות שלה לבעלי אתרים ועם הכלים שלה לרכישת מודעות ומחזיקה בעמדה דומיננטית בשני קצוות", כתבה מרגרט וסטגר, הממונה על התחרות בנציבות האירופי, היא גם "מפעילה את בורסת המודעות הגדולה ביותר. זה מוביל למצב של ניגוד עניינים מובנה עבור גוגל... לא רק שזה פגע אולי במתחרים של גוגל, אלא גם באינטרסים של מפרסמים, ובמקביל גם הגדיל את העלויות של המפרסמים". כחלק מהממצאים הראשוניים של הנציבות טוענים כי גוגל תהיה חייבת למכור חלקים מעסקי הפרסום הדיגיטלי שלה כדי לאפשר תחרות בתחום.
משרד המשפטים האמריקאי והנציבות האירופית משתפים פעולה בנושא, אך הליכים משפטיים מוצלחים מסוג זה אורכים שנים רבות. אם גוגל תאלץ לפרק חלקים מעסקיה, אפשר להניח כי לדבר תהיה השפעה עצומה על שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי. גוגל שכמובן מכחישה את הטענות צפויה להיאבק על שלמותה ושליטה בעסקיה.
דובר גוגל מסר בתגובה: "הדו"ח מעלה טענות בלתי מדויקות, שלא משקפות את מגוון הדרכים שבהן אנחנו מגנים על הבטיחות של המפרסמים. הרוב המכריע של קמפייני הפרסום בוידאו מוצגים ב-YouTube, אך למפרסמים המעוניינים לחזק את המותג יש גם אפשרות להרחיב את הקמפיינים שלהם לאתרי צד שלישי (שותפי וידאו של גוגל) על פי בחירתם.
"מודעות באתרי צד שלישי מגיעות לאחוזי צפייה של מעל 90% - הרבה מעל הרף בתעשייה. כל הבעלים של אתרי צד שלישי מחויבים לעמוד במדיניות המחמירה של גוגל כדי שנוכל להציג מודעות באתרים שלהם. לאחרונה אף הרחבנו את השותפות שלנו עם Integral Ad Science כדי לאפשר למפרסמים למדוד היכן המודעות שלהם מוצגות. כחלק ממאמצי בטיחות המותג שלנו, אנחנו מקפידים להסיר מודעות מאתרי שותפים המפרים את המדיניות שלנו, וננקוט בכל הפעולות הנדרשות לאחר שהדו"ח המלא ישותף איתנו".