סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על רקע חנות של אפל בפיטסברג
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על רקע חנות אפל בפיטסברג. "הדו"ח מתעלם מההשקעה שלנו באפסטור" (צילום: Mandel NGAN / AFP ,AP / Gene J. Puskar)

ניתוח
הבית הלבן מכוון נגד השליטה של אפל וגוגל בחנויות האפליקציות

דו"ח חדש של מחלקת הסחר קובע כי המודל הקיים של חנויות אפליקציות פוגע בתחרות, בצרכנים ובמפתחים. ההמלצה: לאפשר ללקוחות שליטה גדולה יותר על המכשירים שלהם. אפל, הנפגעת העיקרית, מיהרה להגיב בהכחשה

במערכת הפוליטית של ארה"ב, קשה למצוא נושא אחד שדמוקרטים ורפובליקנים מסכימים עליו. מדיניות כלכלית, הפלות, נשיאת נשק, זכויות נשים, מיעוטים וטראנסים, מי ניצח בבחירות ב־2020 - על הכל יש אי־הסכמה, כל דבר הוא סיבה לעימות. אבל יש נקודה אחת שבה מתכנסים שני הצדדים להסכמה כמעט גורפת, כל אחד מסיבותיו שלו: ענקיות הטכנולוגיה חזקות מדי, מתנהגות בצורה פוגענית ודורסנית, וצריך לנקוט במהלכים להגבלת כוחן. לכן, כשממשל ביידן שם את החברות על הכוונת ומסמן מטרה חדשה, מדובר באיתות אזהרה מובהק. כי גם אם הכל תקוע בוושינגטון, הן יודעות שבעניינן הקונגרס יזיז הרים.
ממשלו של ביידן הפגין למן הרגע הראשון עניין באסדרת פעילות חברות הטכנולוגיה וצמצום חופש הפעולה הפרוע שניתן להן. את המהלכים הבולטים בהקשר זה הובילה יו"ר נציבות הסחר הפדרלית (FTC) לינה קאן, שהגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד מטא, וצפויה להגיש בשבועות הקרובים תביעה נגד אמזון. במקביל, יזם הממשל מהלכי בדיקה ואסדרה אחרים נגד החברות, ואחד מהם הבשיל בשבוע שעבר לכדי דו"ח מפורט של מחלקת הסחר בנושא חנויות האפליקציות של גוגל ואפל, שקובע: מודל הפעלת החנויות פוגע בתחרות, בצרכנים ובמפתחים, ויש לאפשר ללקוחות שליטה גדולה יותר על המכשירים שלהם והאפליקציות שהם בוחרים להתקין.
אם ייושמו מסקנות הדו"ח, דבר שידרוש כנראה הליך חקיקה מדוקדק, תיגדע אחיזת החנק שיש לשתי הענקיות, ובמיוחד לאפל, במערכות ההפעלה שלהן למובייל, ומכאן גם ייפגע מקור הכנסה חשוב שלהן. זה לא מפתיע לכן שהחברות, שמודעות לטינה שיש נגדן בוושינגטון ולאפשרות שדו"ח ממשלתי זה יוביל לשינויי חקיקה משמעותיים, כבר יצאו למתקפה נגדו. "הדו"ח מתעלם מההשקעה שלנו באפסטור", טענה אפל בתגובה.
למן השקתה ב־2008 היתה אפסטור של אפל שער הכניסה הבלעדי של אפליקציות חיצוניות לאייפון (אלא אם פרצתם את המכשיר). החברה מפעילה מערך סינון נרחב כדי להחליט אילו אפליקציות ייכנסו, וכופה על מפתחים מגבלות כמו שימוש במערכת התשלומים שלה (ממנה גורפת אפל עמלה של עד 30%) או איסור לפרסם מחירים נמוכים יותר בפלטפורמות אחרות. פליי של גוגל פועלת במודל דומה, אם כי באנדרואיד ניתן להעלות אפליקציות שלא דרך החנות הרשמית.
מדיניות זו, במיוחד של אפל, עומדת בלב חקירה ממושכת של נציבות האיחוד האירופי, שהחלה בעקבות תלונה של ספוטיפיי ומפתחות אפליקציות אחרות. היא גם עמדה בבסיס תביעה שהגישה נגד אפל מפתחת פורטנייט, אפיק גיימס, שהסתיימה בניצחון כמעט מוחלט של הראשונה. הדו"ח העדכני, שנכתב על ידי מנהל הטלקומוניקציה והמידע הלאומי (NTIA) במחלקת הסחר של ארה"ב, גובש בהתאם לצו נשיאותי שעליו חתם ביידן ב־2021.
"המודלים של חנויות האפליקציות יצרו תנאים תת־מיטביים לתחרות", נכתב בדו"ח. "המדיניות של אפל וגוגל יצרה מחסומים ועלויות לא הכרחיים בעבור מפתחי אפליקציות, החל מתשלום בעבור גישה ועד מגבלות שמתעדפות אפליקציות מסוימות על פני אחרות. מכשולים אלו כופים עלויות על חברות וארגונים שמציעים טכנולוגיה חדשה: לאפליקציות חסרות יכולות, מפתחים מגלגלים עלויות, מערכת היחסים עם הצרכן נפגמת, ואפליקציות רבות לא מצליחות להגיע למספר גדול של משתמשים".
במקביל, נטען, המבנה הקיים מאפשר לאפל ולגוגל לסחוט נתח לא יחסי מהכסף שעובר באקוסיסטם, ומקבלות נתח גדול מהראוי להן מהכנסות הפלטפורמות. "התוצאה היא שלמפתחי אפליקציות ולחנויות חלופיות אין אפשרות להתחרות בשדה משחק שוויוני. כל אלו מיתרגמים לאובדן לצרכנים: המחירים מנופחים בגלל התעריפים שגובות שומרות הסף, החדשנות נפגעת בגלל החלטות שמגבילות גישה ליכולות המכשיר, והחופש לבחור נפגע בגלל מניעת גישה לאפליקציות שלא נמצאות בחנויות האפליקציות".
לאור ממצאים אלו מציג הדו"ח המלצות שנועדו לשטח את שדה המשחק ולחזק את מעמדם של צרכנים ומפתחים. אלו כוללות קידום חקיקה שתחייב את אפל ואת גוגל לאפשר למשתמשים גישה לחנויות אפליקציות מתחרות ואפשרות להתקין אפליקציות שלא דרך החנויות שלהן, ולאפשר התקנה מלאה ונטולת מגבלות של דפדפנים מתחרים (כיום, באייפון, אפל מחייבת כל דפדפן לעשות שימוש במנוע הגלישה שלה, ולכן הפונקציונליות שלהם נפגעת).
כן מומלץ לאפשר למשתמשים להגדיר חנויות אפליקציות מתחרות או אפליקציות צד ג' כברירת מחדל, ולאפשר הסתרה או הסרה של יישומים מובנים. תעדוף של אפליקציות של מפתחת הפלטפורמה, בין אם בתוצאות חיפוש ובין אם בתנאי הפעילות, נמצא כאנטי תחרותי, והדו"ח ממליץ לאסור תעדוף כזה. כיום למשל אפל לא צריכה להשליש לחברה אחרת חלק מהתשלום שהיא גובה על מנוי לאפל מיוזיק.
מערכות התשלומים באפליקציות הן נקודה רגישה בעבור שני הצדדים. אפל וגוגל מייצרות מהן רווחים אדירים, ומפתחים סבורים שהן אוכלות להם חלק לא מוצדק מההכנסות. הדו"ח ממליץ לאסור על החברות לחייב מפתחים לעשות שימוש במערכות התשלומים שלהן או לגבות עמלה על עסקאות שנעשות באמצעותן, לבטל כללים של החברות שאוסרים על מפתחים להודיע למשתמשים שהם יכולים לבצע רכישות ישירות מהם באתרם, ולאסור על התניית גישה או גישה מועדפת בשימוש במוצרים או שירותים שאינם חלק מהותי לפלטפורמה.
"זה ברור שהאקוסיסטם של אפליקציות מובייל ירוויח ממדיניות שתסייע ליצור שדה משחק שוויוני", מסכם הדו"ח. "אפילו חברות גדולות כמו מיקרוסופט וספוטיפיי דיווחו על מגוון מכשולים בדרכן להציע שירותים במכשירי מובייל. מפתחים מתארים קשיים בחנויות אפליקציות. לאור החשיבות הגוברת של מערכות אלו לכלכלה ולחיי היומיום בארה"ב, הקונגרס והסוכנויות הרלוונטיות צריכים לנקוט את האמצעים שתוארו לעיל כדי לפתוח את הפלטפורמות ליותר תחרות, חדשנות והטבות למשתמשים ולמפתחים".
ב־NTIA מציינים שיישום ההמלצות כרוך בחקיקה חדשה ובפעילויות אכיפה. לרוב מדובר במחסום בפני כל מהלך, אבל בכל הנוגע לחברות הטכנולוגיה האיבה שחשים כלפיהן משני חלקי המפה הפוליטית (דמוקרטים, כי הם סבורים שסייעו לטראמפ להיבחר ומקדמות פייק ניוז והסתה מימין, רפובליקנים, כי הם סבורים שהן מצנזרות אותם ומתעדפות משתמשים משמאל) הופכת חקיקה נגדן לאפשרית, ואם היא כזו שנדחפת על ידי הבית הלבן, לכמעט ודאית.
אין זה פלא לכן שאפל, הנפגעת העיקרית מהדו"ח, מיהרה להגיב בהכחשה. "עם כל הכבוד, אנו חולקים על מספר מסקנות בדו"ח, שמתעלמות מההשקעה שלנו בחדשנות, פרטיות ואבטחה - כולן תורמות לכך שמשתמשים אוהבים את האייפון ויוצרות שדה משחק מאוזן שמאפשר למפתחים קטנים להתחרות על פלטפורמה בטוחה ואמינה", נמסר.
גוגל הציגה תגובה מפויסת יותר, שבה היא לכאורה מסכימה עם המסקנות המרכזיות, אם כי לא אומרת זאת במפורש. אבל גם היא, כמו אפל, יודעת שיישום מסקנות הדו"ח יפגע מהותית במודל העסקי שלה. התגובה הרשמית של החברות היא רק הצעד הפומבי שלהן. סביר להניח שמאחורי הקלעים הן כבר מתדרכות את מערך הלוביסטים המיומן והנרחב שלהן. אם ממשל ביידן יחליט ליישם את ההמלצות, יהיה מדובר מבחינתן בהכרזת מלחמה. והן לא יכולות להפסיד בה.
עיקרי המלצות הרגולטור
1. פתיחת גישה למתחרות: קידום חקיקה שתחייב את אפל ואת גוגל לאפשר למשתמשים שלהן גישה לחנויות אפליקציות מתחרות
2. הגדרת אפליקציות צד ג': לאפשר למשתמשי אפל וגוגל להגדיר חנויות אפליקציות מתחרות או אפליקציות צד ג' כברירת מחדל
3. מניעת מונופול תשלומים: לאסור על החברות לחייב מפתחים לעשות שימוש במערכות התשלומים שלהן