סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
לראשונה מזה 7 שנים: ירידה בגיוסי ההון של חברות הטכנולוגיה בסין

הרגולציה המחמירה של ממשלת סין על סקטור הטכנולוגיה במדינה הקומוניסטית מבריחה את המשקיעים ומקזזת 2.3 מיליארד דולר בסך הגיוסים לעומת אשתקד. בהודו, בינתיים, היקף הגיוסים מזנק ב-550%

השנה צפויה, לראשונה מזה שבע שנים, ירידה בהון שמגייסים סטארט-אפים בהנפקות, כך דווח הבוקר (א') בפייננשייל טיימס. זאת, על רקע התגברות הרגולציה מצד הממשלה על הסקטור, שהבריחה את המשקיעים בחיפוש אחר שווקים חלופיים. לפי הנתונים שנאספו בחברת Dealogic, הנפקות ציבוריות ראשונות (IPO) מצד חברות טכנולוגיה בבורסות בסין גייסו עד כה השנה כ-14 מיליארד דולר - ירידה של 2.3 מיליארד דולר לעומת היקף הגיוסים ב-2020. החודשים שנותרו עד לסוף השנה נחשבים לתקופה השקטה של העסקאות.
בהודו, לעומת זאת, הנפקות של חברות טכנולוגיה גייסו השנה 2.6 מיליארד דולר - זינוק של 550% בהשוואה לסכום הכולל שנרשם בשנה שעברה ושיא של כל הזמנים. כל זאת, עוד לפני ההנפקה של Paytm השבוע, שצפויה להכניס סכום שיא של 2.5 מיליארד דולר לאחר שביום שישי תומחרה ההנפקה בקצה העליון של טווח המחירים.
הפער המשמעותי בין הסכומים שגייסו החברות בשתי המדינות משקף את היתרון שהיה לסין בטיפוח סביבה של חברות טכנולוגיה מקומיות. ואולם, להערכת האנליסטים נפח השיא של מכירות המניות בהודו מצביע על כך שהשוק מתבגר. בנוסף, שינויים ברגולציה מאפשרים לחברות מפסידות להיסחר במומביי ומעודדים יותר סטארטאפים לבחון את אפשרות הפנייה לשווקים הציבוריים.
המבחן הראשון לחוקים הללו הגיע ביולי עם ההנפקה של חברת משלוחי המזון Zomato, שהייתה ההנפקה הציבורית הראשונה הגדולה במדינה של סטארטאפ טכנולוגי. מחיר המניה של החברה כמעט והוכפל מאז ההנפקה, שהעניקה לחברה הערכת שווי של כ-12 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג. הודו לא מחכה לו
(צילום: AFP)
מנגד, הרגולציה המתגברת בסין דיכאה את מחירי המניות של מותגי הטכנולגיה הגדולים ביותר וערערה את המשקיעים, כולל את אלה שבחנו את החברות שבמימון הממשלה שהיו במסלול מקוצר להנפקה בעידוד הרשויות. "משקיעים בינלאומיים מתחילים להבין שחברות אינטרנט סיניות רבות יתקשו לשמור על הרווחים שיצרו בעבר", אמר וונק קוק הוי, מייסד חברת ניהול הנכסים APS. "אם משקיעים גדולים כמו קרנות פרייבט אקוויטי שיש להן מנדט להשקיע בסקטור האינטרנט בשווקים המתעוררים של אסיה יאמינו שהמשחק בסין הסתיים הם פשוט יעברו לחפש במקום אחר - והודו היא החלופה העיקרית".
בהאוויש אגארוול (Bhavish Aggarwal) מנכ"ל חברת שיתופי הנסיעות אולה (Ola) שבה מושקעת סופטבנק היפנית, אמר בחודש שעבר בריאיון לפייננשל טיימס שהיזמים בהודו צריכים לנצל את הסערה הרגולטורית בסין כדי למשוך אליהם הון בינלאומי. אנליסטים ואסטרטגים טוענים כי גורמים רבים השפיעו על מכירות המניות השנה בסין, ביניהם אכיפה נוקשה יותר של דרישות ההנפקה וביצועים חלשים מצד מניות מקומיות. מדד המניות CSI 300 של המניות הנסחרות בשנז'ן ובשנגחאי נסחר בירידה של 6% השנה.
ואולם, המכה הקשה ביותר נובעת מהרגולציה המוגברת נגד חברות הטכנולוגיה, שהבריחה משקיעים רבים מהנפקות חדשות. בהתאם, הנפקות מתוכננות ומתוקשרות של חברות טכנולוגיה לא יצאו בסופו של דבר לפועל. כך למשל קרה עם סטארט-אפ הבינה המלאכותית Megvii שהגיש במרץ תשקיף לקראת הנפקה בבורסת סטאר של שנגחאי.
"הסערה הרגולטורית שאבה הרבה חמצן מהחדר", אמר תומאס גייטלי, אנליסט בחברת Gavekal Dragonomics בבייג'ינג. לדבריו, חברות הטכנולוגיה הסיניות המתאימות ביותר לשווקים המקומיים, ביניהן יצרנית הסוללות CATL ויצרנית השבבים SMIC, כבר הונפקו כך שלא נותרו כמעט עסקאות גדולות בקנה.