סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ניתוח
החלום של גט פגש את המציאות: המייסד נטש, השווי נחתך ב־86%

הקרן הרוסית VNV חתכה את שווי גט מכ־2 מיליארד דולר ל־265 מיליון דולר ורכשה חוב ברבע מערכו. דייב וייזר מצא את הדרך החוצה. דו"ח הקרן, לפיו החיתוך בשווי הוא תוצאה של היציאה מרוסיה, משקף את חשיבותו המרכזית של השוק הזה

אפליקציית הנסיעות הישראלית גט (Gett) שווה 265 מיליון דולר בלבד, כך העריכה אחת המשקיעות הגדולות שלה, קרן VNV Global בדו"חות שהוציאה לבורסה השבדית בה היא נסחרת. הקרן מציינת שהערכת השווי החדשה מבוססת על התחזית העתידית שמותאמת להכרזתה של גט ליציאה מהשוק הרוסי.

בהתייחסה לביטול ההנפקה של גט אומרת הקרן, שכתוצאה מהביטול נקלעה גט למצב שמחייב אותה לגייס מזומנים בהקדם. במכתב שהוציא מנכ"ל VNV Global למשקיעים הוא כותב שאמנם גט צריכה הון חדש עקב ביטול ההנפקה, אבל מנסה להרגיע בציינו כי החברה נמצאת בלב הטיפול של העניין.
בה בעת, במקביל לניסיונות ההרגעה, נראה שגט נמצאת בסחרור. ההנפקה, שמייסד החברה דייב וייזר הבטיח שוב ושוב שהיא ממש מעבר לפינה, ככל הנראה ירדה מהפרק. ניתן להניח כי אף בנק השקעות לא יעז לתת לגט שווי שוק של מיליארד דולר שאותו ניסתה החברה לקבע, כאשר המשקיעה הגדולה שלה מעריכה את שוויה ב־265 מיליון דולר בלבד. שווי של 2 מיליארד דולר שאליו הגיעה החברה בעבר, נראה בלתי אפשרי.

2 צפייה בגלריה
מוניות גט טקסי
מוניות גט טקסי
מונית של גט. תידרש למהלכים כואבים של שינויים ארגוניים
(אוראל כהן)

במקביל, ללא ציון העובדה שהחברה ספגה הורדת ערך משמעותית, עברה גט שני שינויים מטלטלים. הראשון, עזיבתו של המייסד והמנכ"ל דייב וייזר באופן כמעט מיידי, והשני, רכישת חוב של 160 מיליון דולר שהיה לגט לבנק הרוסי סברבנק, על ידי חלק מבעלי המניות שלה בכ־40 מיליון דולר. VNV Global הודיעה שהיא מחזיקה כיום בכ־25% מהחברה, זאת לעומת סוף 2021, אז החזיקה ב־5.3%. הסיבה לזינוק, ככל הנראה, היא שהקרן עומדת מאחורי רכישת מרבית החוב לבנק הרוסי, שינותק בקרוב ממערכת התשלומים הבינלאומית סוויפט במסגרת הסנקציות המערביות. קרן אקסס של לן בלווטניק לא השתתפה ברכישה.
עזיבתו של וייזר ומינוי שני מנהלים בכירים בחברה במקומו מעידה על כך שהחברה רצתה שיעזוב ומהר. וייזר מציין שהוא בדרך לחברה רביעית שהקים, וכנראה שאיש מבעלי המניות לא רץ לעצור אותו. מינוי של מנכ"ל חיצוני היה נמשך חודשים ארוכים. מינוי מנהלים ותיקים אפשר חילופים מהירים וכניסה של שני אנשים שהיו צמודים לווייזר בשנים האחרונות. בשונה ממייסדי חברה אחרים, וייזר אפילו לא נשאר בדירקטוריון, גם ברמה של משקיף. מעתה תתנהל גט ללא מייסדים, על ידי קרן שמנסה להציל את ההשקעה שלה, ושני מנהלים שיושבים במדינות שונות, ונדרשים לחלץ את החברה מהבוץ.
על פי דיווחי גט לתקשורת, מצבה בימים אלה טוב מאוד. בתמונת סלפי עם עובדי החברה לקראת עזיבתו, כתב וייזר — "נפרד בשיא".

2 צפייה בגלריה
דייב וייסר מייסד ו מנכל גט GETT
דייב וייסר מייסד ו מנכל גט GETT
מייסד גט והמנכ"ל העוזב, דב וייזר
(צילום: עמית שעל)

אך האם היתה זו פרידה בשיא, או שהמשקיעים פשוט הראו לו את הדרך החוצה. לא ניתן לפסול את האפשרות, שהמשקיעים הבינו שווייזר הפך לנטל במקום נכס. וייזר הקים את החברה ב־2010 עם רועי מור והפך להיות המוציא והמביא בה. אבל בחלוף השנים התברר שגט פועלת בשוק תחרותי ביותר, וסימנים ראשונים לכישלון החלו להצטבר. הסימן הגדול הראשון נחשף ב־2019 לאחר שגט הודיעה על חיסול ההשקעה בג'ונו שנרכשה רק שנתיים קודם לכן תמורת 200 מיליון דולר. לאחר מכן היו, כאמור, ניסיונות הנפקה שכשלו, ביניהם ניסיון לכניסה בדלת האחורית באמצעות ספאק. המכה הקטלנית הגיע מרוסיה, השוק המרכזי שלה, שם היא סבלה מתחרות קשה מכיוונה של יאנדקס. הפלישה הרוסית לאוקראינה בוודאי לא סייעה לעסקים.
ההערה הקטנה שנחבאת בדו"ח של הקרן המטילה את חיתוך השווי על היציאה מרוסיה, מעידה עד כמה היה השוק הרוסי מרכזי עבור פעילות החברה. ישראל היתה הבסיס ואחד ממקורות ההכנסה החשובים, אבל רוסיה, עם מיקוד בערים הגדולות מוסקבה וסנט פטרבורג, היתה השוק השני בחשיבותו.
בעזרתו של וייזר, גט ניסתה בשנים האחרונות לרענן את התדמית. החברה, שנקראה בעבר גט טקסי, קיצרה את שמה לגט ובעיקר מנסה להסביר עד כמה היא אינה אפליקציה להזמנת מוניות אלא מערכת שמטפלת בכל צורכי הנוסע העסקי שיכול להגיע לכל מדינה כמעט ולהזמין בה נסיעה בכל דרך שיבחר. וייזר, שהחל את דרכו ברוסיה, עמד מאחורי שינוי הכיוון, היה הרוח החיה במאבקים בשוק האמריקאי אך כשל בניווט גט לחוף מבטחים. גט תהיה חייבת לצאת למהלכים כואבים של שינויים ארגוניים, סגירה של פעילויות ופיטורים, במקביל לניסיונות לגיוס כספים. ואם כל זה יצליח, היא אולי תצליח לשרוד.