סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מ-2.5 מיליארד דולר ל-265 מיליון בפחות משנה: הצניחה הכואבת בשווי של גט

לאחר שרק השבוע הודיע מנכ"ל גט דייב וייזר על פרישתו מהחברה, היא ספגה מכה נוספת, כאשר שוויה הצטמק לקצת יותר מרבע מיליארד דולר, לפי דוחות קרן VNV גלובל המחזיקה בכרבע מגט. רק באוגוסט 2021 הוערך שווי אפליקציית הנסיעות ב-2.5 מיליארד דולר, ובסוף 2021 נכשל הניסיון שלה להנפיק במסגרת ספאק לפי שווי של מיליארד דולר

אפליקציית הנסיעות הישראלית גט (Gett) ממשיכה לספוג מכות כואבות: על פי דוחות הרבעון הראשון, שפרסמה אחת המשקיעות הגדולות בגט - קרן VNV Global - התכווץ שוויה של החברה משמעותית ל-265 מיליון דולר בלבד.
הקרן מחזיקה ב-24% מחברת הנסיעות הישראלית, ולפי דוחותיה נפל שווי האחזקה שלה בחברה ב-52% מהדו"חות האחרונים של הקרן. החודשים האחרונים היו סוערים במיוחד עבור גט. עם פרוץ המלחמה באוקראינה, ביטלה החברה מיזוג מתוכנן עם ספאק, והשבוע נחשף ב"כלכליסט" כי המנכ"ל שלה דייב וויזר הודיע על פרישה מהחברה.

2 צפייה בגלריה
דייב וייסר מייסד ו מנכל גט GETT
דייב וייסר מייסד ו מנכל גט GETT
המנכ"ל הפורש של גט דייב וייזר, שהודיע השבוע על עזיבת החברה
(צילום: עמית שעל)
דרכה של גט עקלקלה בלשון המעטה. מאז הקמתה היא מחפשת, כמרבית חברות הטכנולוגיה שפועלות בתחום המוניות, את הנתיב לעבר המודל העסקי הרווחי. מאז החלה לפעול היא פועלת בשוק במאמץ לתפעל את עסקי המוניות המסורתיים דרך נהגי המוניות הוותיקים בשוק, בשונה מאובר וליפט ששמו את הדגש תחילה על מודל "חלטורה", כלומר על ניסיון להציף את השוק הקיים בנהגים חדשים, שזהו אינו משלח ידם הקבוע.
ב-2015 החלה גט להציע מגוון שירותי משלוחים כדי למצב אותה כמעין אפליקציית-על (superapp) ללקוחותיה, וב-2016 היא גייסה 300 מיליון דולר מפולקסווגן כדי לפתח שותפות גלובלית אגרסיבית והשיגה לעצמה מעמד של יוניקורן, סטארט אפ בשווי של מעל למיליארד דולר.
באותה שנה אף רכשה גט את חברת המוניות השחורות הבריטית Radio Taxis, מה שהפך אותה לכאורה ל"אפליקציית הזמנת המוניות הגדולה במדינה". ב-2017 היא רכשה את המתחרה ג'ונו שהציעה שירות שיתוף נסיעות בניו יורק.
2 צפייה בגלריה
מונית גט Gett מוסקבה רוסיה
מונית גט Gett מוסקבה רוסיה
מונית של Gett במוסקבה
(צילום: myrussia.reactor.cc)
ככל שהשנים חלפו, גט כמו כל החברות שפועלות בתחומה, החלה לסגת משווקים, לסגור פעילויות ולשנות את המודל העסקי שלה. ב-2018 פולקסווגן מחקה את ההשקעה שלה בחברה ודיווחים חשפו כי גט מחפשת קונה. ב-2019 סגרה אפליקציית הנסיעות את שירות ג'ונו בניו יורק. בשלוש השנים האחרונות ניסו בחברה לצאת להנפקה ללא הצלחה, ובשלהי 2021 הודיעה גט על השגת הסכם להנפקה במסגרת ספאק והיתה צפויה להנפיק לפי שווי של יותר ממיליארד דולר, שווי נמוך בהרבה מזה שהחברה השיגה רק כמה חודשים קודם לכן - 2.5 מיליארד דולר.
ואולם, גם ההסכם להנפקתה של גט התפורר על רקע המלחמה באוקראינה. המכות, כאמור, המשיכו לנחות על גט עד שהשבוע הודיע וייזר על עזיבה, טלטלה לא קטנה לאחר שגט ביססה אותו לאורך השנים כ"פנים" של החברה.

טלטלה עזה בכל שוק אפליקציות המוניות

זו אולי אינה נחמה גדולה, אך גט אינה לבדה. כל שוק אפליקציות המוניות עובר טלטלה עזה בשלוש השנים האחרונות. רק בימים האחרונים שוויה של חברת שיתוף הנסיעות האמריקאית ליפט נחתך דרמטית ב-34%, והיא נסחרת בשפל כל הזמנים ולפי שווי של 7.6 מיליארד דולר. החברה הנפיקה לפי שווי של 24 מיליארד דולר, ומאז ככל חברות השיתוף ידעה עליות וירידות, אך בעיקר ירידות. אובר, השחקנית הדומיננטיות ביותר בתחום, נסחרת גם היא בשפל, שני רק לימיה הראשונים של המגיפה, וסך הכל 37% פחות מהשווי שבו הונפקה ב-2019. ויה הישראלית הודיעה גם היא בשלהי 2021 על סגירת פעילותה בניו יורק.
הנפילות העמוקות של חברות אלו אינן חלק ממגמה כללית בקרב מניות הטכנולוגיה, מעין התמתנות אחרי ריצה ארוכה. אלא ביטוי מתמשך לבעיה מהותית במודל העסקי שלהן. כך גם במקרה גט, אף על פי שבדו"חות VNV Global מתייחסים ליציאה של גט מהשוק הרוסי בעקבות המלחמה עם אוקראינה, ועדיין רואים בה "מובילה עולמית בתחבורה" ומה שהם מכנים "חזון של טריליון דולר", אין במודל העסקי של חברות אלו דרך נראית לעין לרווחיות. זאת למרות שהן מבטיחות רווחיות כבר שנים.