סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הקברניט, יומן מלחמה

איך כטב"מ יכול להישאר מעל איראן שלושה ימים ברציפות?

אין לו מיכלי דלק עצומים כמו של מפציצים כבדים, או יכולת לתדלק באוויר שוב ושוב כמו מטוס קרב - ועדיין, זמן השהייה של הכטב"מ הישראלי בשטח האויב ארוך יותר משל כל מטוס. איך זה עובד, ומה הקשר לעיצוב ומשימת הכלי? 

המשימה באיראן נשענת על עבודה ברצף: מטוסי קרב שמכים ללא הרף ואחיזה מתמשכת בשמי האויב. בזכותה, אנו מסוגלים להגיב לסיכונים ולנצל הזדמנויות בשטח, לתפוס משגרי טילים ולהישאר תמיד צעד אחד לפני היריב.
הכי מרשימים בתחום הם הכטב"מים שלנו – כלים מופעלים מרחוק שחלקם נשאר מעל איראן גם 36 שעות ברציפות כל פעם. וזאת, למרות שאין בהם הרבה מקום לדלק כמו למטוסי נוסעים שחוצים אוקיינוסים או כוח של מטוס קרב. איך הם מצליחים לעשות זאת?
3 צפייה בגלריה
הקברניט יומן מלחמה כטב"מ
הקברניט יומן מלחמה כטב"מ
כטב"מ ישראלי באוויר
(צילום: דובר צה"ל)
כדי להבין את ההישג, נשווה את הכטב"מ למטוסים אחרים בהתאם למפרטים הטכניים הרשמיים שלהם, וניקח תרחיש של כיסוי שטח – למשל, לחוג בגובה 20,000 רגל. לפי נתוני חיל האוויר האמריקאי, מטוס קרב ארוך טווח כמו ה-F15 יכול לעשות זאת במשך קרוב לשעתיים וחצי לפני שייגמר לו הדלק.
מפציץ כבד כמו ה-B52, שנועד מראשיתו לטיסה ביניבשתית, יוכל לחוג במקום כך עד 22 שעות. אפילו מטוס התדלוק העיקרי של ארצות הברית, ה-KC135, לא יוכל לחוג יותר מ-24 שעות. וזה אווירון שהוא מילולית, תחנת דלק בעצמו.
3 צפייה בגלריה
הקברניט יומן מלחמה כטב"מ
הקברניט יומן מלחמה כטב"מ
מטוס תדלוק ומפציץ כבד? יחזרו לבסיס לפני הכטב"מ
(צילום: USAF)
הסיבה היא שמדובר בהתמחויות שונות מאוד, שמשפיעות על צורת המטוסים. ה-F15 צריך גם לשייט במהירות למטרה וגם לתמרן בפראות כדי לחמוק מאיומים ולהגיע למצבי ירי טובים, ולכן קיבל מנועים מאוד חזקים ביחס למשקלו. מנועים שכאלה זוללים דלק, ולכן שהיה ממושכת בשטח היא פשוט לא התחום שלו – לא בלי הרבה מאוד תדלוקים אוויריים. וגם במקרה כזה, העומס המנטלי על הטייסים גדול, ומסוכן להשאיר צוות במשימה יותר מדי. השיא האמריקאי עומד על 15 שעות ב-F15, אחריהן הטייסים בקושי הצליחו לצאת מהקוקפיט בעצמם.
מפציץ ה-B52 לא צריך כוח מתפרץ אלא עוצמה קבועה בעודו משייט למטרה מרוחקת. לכן קיבל גוף דק וכנפיים ארוכות שמייצרות עילוי רב. גודל המפציץ מאפשר נשיאה של יותר מצוות אחד, והטסה במשמרות למניעת שחיקה. ומטוס התדלוק KC135 הוא זה שמתאר הטיסה שלו הכי דומה לשל הכטב"מ: להישאר במקום אחד כמה שיותר זמן בעודו ממתין להגעת מטוסים רעבים.
3 צפייה בגלריה
הקברניט יומן מלחמה כטב"מ
הקברניט יומן מלחמה כטב"מ
כטב"מ ישראלי על הקרקע. הם לא נמצאים שם הרבה
(צילום: דובר צה"ל)
הכטב"מים שלנו פשוט נולדו לשהייה ממושכת במקום אחד: יש להם כנפיים ארוכות ודקות כמו של דאון, שמאפשרות טיסה יעילה גם עם מנועים חלשים יחסית. ככל שהמנוע חלש יותר, יצרוך פחות דלק ויוכל לפעול יותר זמן. והתמרון האופטימלי עבורם הוא פשוט פניות פיילון, הקפות באוויר.
כך נשאר הכטב"מ בשטח האויב ומסוגל לעקוב אחר כל תזוזה איראנית; ומה על המפעילים שלו? איך אינם נרדמים אחרי יממות שלמות מול המסך? הם פשוט מתחלפים כל הזמן בקרון השליטה, כדי להישאר רעננים ודרוכים. וכך קיבלנו יכולת אחיזה בשמי האויב, בלי לסכן את איכות הביצוע. שימרו על עצמכם, היו עירניים וננצח.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.