סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
ביג אין טייוואן: היעד הבא של ההייטק הישראלי

טייוואן מבססת את מעמדה כ"עמק הסיליקון של אסיה" ואין סיבה שישראל לא תצטרף לחגיגה. רני שיפרון, מנכ”ל Healthier Globe ומנהל תכניות החדשנות IP² בישראל, קורא להעמקת שיתופי הפעולה בין חברות משתי המדינות הקטנות, החכמות, העניות במשאבי טבע והמסוכסכות עם השכנים


ממשלת טייוואן תשקיע כמיליארד דולר עד 2023 במטרה לבסס את מעמדה כ"עמק הסיליקון של אסיה". התכנית לקידום אקוסיסטם של חדשנות הוצגה על ידי המועצה הלאומית לפיתוח של טייוואן בשנת 2018. התכנית כוללת חמש אסטרטגיות לפיתוח וביסוס אקוסיסטם לסטארט-אפים ולחדשנות טכנולוגית: הקצאת מימון לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים, תמריצי מס לאנג'לים ושיתופי פעולה עם קרנות הון סיכון, התאמת הרגולציה, וקידום של פיתוח טאלנטים.
בנוסף, התכנית מקדמת שת"פ בין התעשייה לממשלה, כולל עידוד רכש ממשלתי ופתיחת תכניות ממשלתיות התומכות בסטארט-אפים, וכן פתיחת שוק ההון המקומי וקידום חשיפה בשווקים הגלובליים באמצעות שירותים שונים ייעודיים לסטארט-אפים. במטרה לעודד את החדשנות, הממשל הנוכחי בטייוואן מפעיל תכנית בשם "5+2" ומשקיע משאבים רבים בסקטורים שיעודדו את פיתוח התעשייה החדשנית, הכוללים מדעי החיים, אנרגיה ירוקה, רובוטיקה והגנת המולדת. בהמשך נוספו גם חדשנות בחקלאות ובכלכלה מחזורית.
4 צפייה בגלריה
מפעל שבבים TSMC ב טייוואן
מפעל שבבים TSMC ב טייוואן
מפעל השבבים TSMC בטייוואן. סקייל-אפ ניישן
(צילום: TSMC)
טייוואן עלתה לכותרות בשנתיים האחרונות בעקבות ההצלחה שלה בהתמודדות עם נגיף הקורונה. בעוד שרוב מדינות העולם נסגרו עם פרוץ המגפה, המשק בטייוואן המשיך לפעול כרגיל והכלכלה הטייוואנית הציגה צמיחה חיובית שצפויה להמשך גם השנה. לאחרונה עדכנה המועצה הלאומית לפיתוח של טייוואן את יעד הצמיחה לשנת 2022 שיעמוד על 4.6% - יעד גבוה מזה שהוצג בנובמבר 2021 ועמד על 4.15%. הצפי להמשך הצמיחה מתבסס על גידול בהשקעות המקומיות, ייצוא חזק והמשך גידול של הצריכה הפרטית. לצד זאת, משבר השבבים העולמי האיר את התלות העולמית ביצרנית השבבים הטייוואנית TSMC שהוקמה בשנות ה- 80 במטרה לבנות תעשייה עתירת ידע וטכנולוגיה, ומייצרת כיום יותר מ-50 אחוז מהשבבים בעולם.

הקשר הישראלי-טייוואני

בין ישראל לטייוואן מתקיימים קשרי סחר שעל פי נתוני משרד הכלכלה והתעשיה הסתכמו בשנת 2020 בכ- 1.7 מיליארד דולר, המשקפים עלייה מתונה בחמש השנים האחרונות. באוקטובר 2021 ישראל אירחה את הוועדה הכלכלית המעורבת ה-13 של ישראל וטייוואן, שהתקיימה באופן מקוון בשל מגבלות הקורונה. בוועדה הושגו הסכמות לשיתוף פעולה במגוון תחומים - החל מטכנולוגיות מים ועד אנרגיה מתחדשת.
בנוסף, כחלק מעידוד החדשנות באקוסיסטם של טייוואן, בשנתיים האחרונות משרד הכלכלה של טייוואן מפעיל מספר תכניות לקידום הקשרים ושיתופי הפעולה בין האקוסיסטם של ישראל לזה של טיוואן במטרה לעודד כניסה ופעילות של חברות היי-טק ישראליות לטייוואן ומשם להתרחב לשאר מדינות אסיה. הסטארט-אפ ניישן הישראלי והסקייל אפ ניישן הטייוואני משלמים זה את זה והשילוב בניהם יאיץ את ההתפחות והצמיחה של כל אחד מהצדדים.
4 צפייה בגלריה
נשיאת טייוואן טסאי אינג־וון
נשיאת טייוואן טסאי אינג־וון
נשיאת טייוואן טסאי אינג־וון. מתרגשת לקראת בואנו
(צילום: רויטרס)
התכניות מאיצות את הכניסה של חברות ישראליות לפעילות ב"עמק הסיליקון" של טייוואן ופועלות במרכז החדשנות Startup Terrace, הנתמך על ידי מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה במדינה, המשמש מרכז פעילות מקומי עבורן. בעקבות הצלחת התכניות בישראל, טייוואן הודיעה על התרחבות התכניות לפעילות בחמש מדינות נוספות - קנדה, אוסטרליה, בריטניה, הולנד ושוודיה.
טיוואן וישראל חולקות לא מעט נקודות דימיון: שתיהן בעלות שטח קטן, כלכלה מתקדמת ומפותחת, משטר דמוקרטי המבוסס על קפיטליזם והתמודדות עם אתגרים כמו חוסר במשאבי טבע ויחסים היסטוריים מורכבים עם השכנים. בנוסף, לטייוואן ולישראל יש מסורת והיסטוריה ארוכה ונוכחת: בשתי התרבויות ניתן למצוא ערכים מהמסורת שבאים לידי ביטוי גם היום, במאה ה-21, ומתקיימים יד ביד עם קדמה, עם מודרניות ועם פיתוחים טכנולוגיים.
4 צפייה בגלריה
תערוכת ציוד מחשבים קומפיוטקס ב טייוואן
תערוכת ציוד מחשבים קומפיוטקס ב טייוואן
תערוכת ציוד מחשבים קומפיוטקס בטייוואן. בונה גוואנשי
(צילום: אי.אף.פי)
לצד נקודות הדימיון והערכה הרבה של הטייוואנים לתעוזה, לחדשנות ולמה שנהוג לכנות "החוצפה הישראלית", חשוב להבין גם את ההבדלים התרבותיים, לשים דגש על מחויבות הדדיות ואמון, ולקדם את המהלך עם כמה שיותר גמישות, התמדה וסבלנות. ככל שהצדדים העסקיים - הישראלי והטייוואני - יחזקו ויבססו את מערכות הקשרים האישיות ביניהם, הצלחת הצדדים בבנייה משותפת של עמק הסיליקון הטייוואני תואץ.
4 צפייה בגלריה
רני שיפרון
רני שיפרון
רני שיפרון
(צילום: נטי לוי)
בניית קשרים - "גוואנשי" - היא אמנות בפני עצמה. השנתיים האחרונות הגדילו את הצורך בבניית גוואנשי וואחד הדברים שיותר מסייעים בבניית קשרים עסקיים משמעותיים וארוכי טווח הוא הסתייעות בשותף מקומי, - אדם, ארגון או חברה הממוקמים בטייוואן. שותף מקומי יגשר על הבדלי התרבות, יפתח בפני החברה הישראלית את מערכת הקשרים האישית שלו באקוסיסטם בטייוואן, יסייע בכל תהליכי בניית הקשר, המשא ומתן, והחתימה על ההסכמים. באמצעות שותף מקומי החברות הישראליות תאצנה את הכניסה שלהן לשוק הנמצא בצמיחה אדירה, משופע השקעות וממוקד בביסוסו כהאב לפעילות גלובלית בשווקי מזרח אסיה.
רני שיפרון הוא מנכ”ל Healthier Globe ומנהל תכניות החדשנות IP² בישראל