סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק. סגנון ניהול מעורער (צילום: AFP)

פיטרנו 50% מעובדי טוויטר? טעות, טועים, טעינו

פיטורי עובדים וביטוליהם, השקת תכונה ודחייתה הם עדויות נוספות לסגנון הניהול המעורער והמסוכן שהביא מאסק לטוויטר בתוך פחות משבוע

הטרלול של טוויטר מחריף, ומגיע לגבהים חדשים. אם חשבתם שהכאוס שהביא אלון מאסק לחברה לא יכול להיות קשה יותר, מגיע המיליארדר ואומר, "נראה לכם? אני רק מתחמם". אחרי שפיטרה באימייל כמחצית מעובדי החברה, הבינה טוויטר שפיטרה גם לא מעט עובדים שחיוניים לפעילות השוטפת שלה ופנתה אליהם בתחינה שיחזרו לעבודה. במקביל, התוכנית לאפשר למשתמשים לאמת את החשבון שלהם תמורת 8 דולר לחודש אופסנה (בינתיים זמנית) יום אחרי שהושקה.
ביום שישי האחרון 3,700 מעובדי טוויטר קיבלו אימייל שמבשר להם שהעסקתם בחברה הסתיימה (במקרה הטוב, היו עובדים שגילו שפוטרו כשנחסמו מגישה למערכות פנימיוות של החברה). ואולם, אתמול דיווחה בלומברג שהחברה פנתה כבר לכמה עשרות עובדים שפוטרו בבקשה לחזור לתפקידם.
לדברי מקורות, חלק מהעובדים פוטרו בטעות. אחרים פוטרו מבלי שההנהלה הבינה שהעבודה והניסיון שלהם הכרחיים על מנת לבנות את היכולות החדשות שמאסק מעוניין לצרף לטוויטר. לא נמסר האם מי מהעובדים המפוטרים נענה לתחינה לחזור לחברה, אך אפשר להניח שתגובה של רבים מהם תהיה, בתרגום מביך של הביטוי באנגלית, להראות לטוויטר את הציפור.
יום אחרי הפיטורים המאסיביים, בשבת גם החליט מאסק שזו הזדמנות טובה להשיק את האפשרות להפוך חשבון למאומת תמורת 7.99 דולר לחודש. "הכוח להמונים", הכריזה החברה. "החשבון שלכם יקבל וי כחול בדיוק כמו זה של הסלבס, החברות והפוליטיקאים שאתם כבר עוקבים אחריהם". מומחים, משתמשים ואפילו עובדים בטוויטר התריעו שהמהלך, במיוחד כשהוא מוצא לפועל בחופזה, יכול להיות פתח למעשי הונאה והפצה מוגברת של פייק ניוז. למשל, במקרה ששחקן רע מנצל את התכונה על מנת להתחזות לפוליטיקאי או לכלי תקשורת לגיטימי. "למה אנחנו עושים מהלך כזה מסוכן לפני הבחירות?" תהה אחד העובדים בפורום פנימי.
הביקורת עשתה את שלה, ויום אחרי שהכריזה על השקתה הודיעה טוויטר שתדחה את השקת התכונה עד ל־9 בנובמבר, יום אחרי הבחירות בארה"ב. זאת, אף שגם בימים שלאחר הבחירות, כאשר התוצאות במירוצים צמודים טרם הוכרעו, יש חשיבות עליונה למניעת הפצה של פייק ניוז. ב"ניו יורק טיימס" פנו לטוויטר בבקשת תגובה, ואולם זו לא התקבלה מכיוון שכמעט כל צוות הדוברות של החברה פוטר בסבב הקיצוצים. בעיית הפייק ניוז בטוויטר מקבלת משנה תוקף גם על רקע דיווח של בלומברג מהשבוע שעבר שלפיו טוויטר חסמה מאות מעובדי מערך בקרת התוכן שלה מגישה לכלי ניטור התוכן, והותירה רק 15 עובדים עם גישה מלאה. ראש תחום הבטיחות בטוויטר, יואל רות, הסביר בציוץ שפרסם שהמהלך נועד להפחית את "הסיכון הפנימי". ואולם, עובדים במערך התוכן של החברה הביעו חשש שהוא יפגע ביכולת שלה להתמודד עם פייק ניוז במהלך הבחירות בארה"ב.
מהלכים אלו – פיטורי עובדים וביטוליהם, השקת תכונה ודחייתה – הם עדויות נוספות לסגנון הניהול המעורער והמסוכן שהביא מאסק לטוויטר. בתוך פחות משבוע הוביל מאסק מהלכים קיצוניים בלי חשיבה מעמיקה על הדרך הנכונה לעשות אותם או על ההשלכות האפשריות שלהם. בכך, הוא לוקח לקיצון את המוטו של של מטא: "לזוז מהר ולשבור דברים".
במטא המשמעות של המוטו היא לפעול מהר ולחדש, בלי לדאוג יותר מדי לדברים עדינים שאולי ישתבשו; תמיד אפשר לתקן תוך כדי תנועה. אבל מאסק, כך נראה, זז מהר מאוד רק כדי לזוז מהר, ושובר הרבה דברים רק במטרה לשבור אותם. הפעילות התזזיתית שלו לא מביאה חדשנות או צמיחה לטוויטר, בעיקר שוברת את מה שעובד ומייצרת משברים לא נחוצים שדורשים מהחברה משאבים נוספים על מנת להתמודד איתם. משאבים שנמצאים בחסר, בגלל הפיטורים ההמוניים בחברה.
המפרסמים רואים את כל זה, ולא מגיבים בחיוב. מאז השתלט מאסק על טוויטר, הודיעו כמה חברות ענק על השהיית הפרסום בפלטפורמה. אלו כוללות את חברות המזון ג'נרל מילס ו־Mondelez International, יצרניות הרכב פולקסוואגן וג'נרל מוטורס וענקית הפארמה פייזר. בהתחשב בכך שטוויטר היא שחקנית מינורית ביחס לפלטפורמות כמו אלו של מטא או גוגל, גם לא מדובר בהחלטה קשה מדי.
מאסק כבר הודה שהחרם הביא ל"ירידה מאסיבית בהכנסות". "עשינו כמיטב יכולתנו לפייס אותם, ושום דבר לא עובד", הוא אמר בכנס בניו יורק ביום שישי. "זו דאגה רצינית". יום למחרת הוא איים בטוויטר לצאת למלחמת גרעינית נגד המפרסמים המחרימים, לנקוב בשמם ולבייש אותם בחשבון הטוויטר שלו. כי זה בדיוק מה שלקוחות משלמים אוהבים, איומים והפחדות.
כל זה, ומאסק אפילו לא סגר שבועיים בטוויטר.