סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מקומות 25-18
מניתוח מידע במהירות עצומה ועד כוורת רובוטית שמצילה את הדבורים

חברת Run:ai מפתחת בינה מלאכותית לניהול משאבי מחשוב, דאטהריילס מוסיפה שכבת ניתוח ו"חוכמה" לגיליונות נתונים, טייטו קר מאפשרת בדיקות רפואיות ואבחון מרחוק, סילברפורט מספקת שכבת אבטחה אחידה, סקְרים מנתחת מידע בעלות זעומה, טטאבי יוצרת דמויות תלת־ממדיות במהירות ובמחיר נמוך, ביווייז מאפשרת לגדל דבורים בתנאי מעבדה וביהירו מסמנת לדבוראים מתי להתערב

מקום 18: Run:ai
  • תחום: בינה מלאכותית
  • הקמה: 2018
  • מייסדים: עמרי גלר, ד"ר רונן דר
  • עובדים: 75, מהם 65 בישראל
  • גיוסים: 118 מיליון דולר מ־Tiger Global, Insight, TLV Partners

רצים בכל הכוח
המכירות של Run:ai, המפתחת בינה מלאכותית לניהול משאבי מחשוב, קפצו בשנה האחרונה פי תשעה
השנה האחרונה היתה נקודת מפנה בעבור Run:ai. החברה, שפיתחה מערכת הפעלה לבינה מלאכותית (AI), קיבלה הכרה משני גופי המחקר הבולטים בתעשיית ההייטק, גרטנר ופורסטר, שקבעו שהיא אחת החברות המשמעותיות ביותר בתשתיות לבינה המלאכותית.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22  מימין רונן דר ו עמרי גלר מייסדי Run:AI
מגזין עצמאות 4.5.22  מימין רונן דר ו עמרי גלר מייסדי Run:AI
דר (מימין) וגלר. קיבלו את חותמות האיכות של גרטנר ופורסטר
( צילום: אלירן רובין)
כיום בינה מלאכותית היא באזז־וורד של התעשייה, אבל עד להופעתה של Run:AI לא היו הרבה תוכנות שידעו לנהל את השימוש בה. הטכנולוגיה של החברה מאגדת את כל משאבי המחשוב של הארגון, ומקצה באופן דינמי ואוטומטי משאבים לכל המשימות הרצות במקביל.
החברה, שבמרץ האחרון גייסה 75 מיליון דולר ממשקיעים מובילים דוגמת טייגר גלובל ואינסייט, החלה לרשום בשנה האחרונה הכנסות משמעותיות. ב־2021 היא דיווחה על קפיצה של פי תשעה במכירות שלה, עם צפי לגידול וצמיחה גם ב־2022 וב־2023. החברה לא מפרסמת את שמות לקוחותיה אבל מגלה שהרשימה כוללת שורה של חברות פורצ'ן 500 עם לקוחות מובילים מעולמות הרכב, התשתיות, הפיננסים ועוד.

מקום 19: DataRails
  • תחום: תוכנה ארגונית
  • הקמה: 2015
  • מייסדים: דידי גורפינקל, אייל כהן, עודד הר־טל • עובדים: 180
  • גיוסים: 105 מיליון דולר מ־Qumra, Vertex Vintage, Innovation Endeavors, Icon Venture, זאב ונצ'רס, כלל טק

התיישבה על האקסלים
אחרי כמה שנים קשות, דאטהריילס שינתה את המיקוד, והחלה לגדול בקצב מסחרר
דרכה של דאטהריילס לא היתה פשוטה, ובשלב מסוים אף הושמעו ספקות באשר לעתידה — אך באחרונה היא מצאה את הנישה הנכונה ופתחה מבערים: לפני שנתיים היא בנתה את המוצר שלה מחדש, שינתה את המיקוד העסקי מארגונים גדולים לעסקים קטנים ובינוניים, והמכירות החלו לצמוח במהירות. עם השינוי הגיע גם הכסף, כאשר החברה השלימה את רוב גיוסי ההון שלה בשנתיים האחרונות, ובקצב מסחרר: באפריל 2021 היא גייסה 18.5 מיליון דולר, וכעבור חודשיים בלבד עוד 25 מיליון דולר. בין שני הגיוסים הללו הוכפלו גם השווי וגם מספר הלקוחות.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22  מימין דידי גורפינקל עודד הר טל ו אייל כהן מייסדי DataRails
מגזין עצמאות 4.5.22  מימין דידי גורפינקל עודד הר טל ו אייל כהן מייסדי DataRails
גורפינקל (מימין), הר־טל וכהן. תובנות עמוקות מאקסלים פשוטים
דאטהריילס פיתחה פלטפורמה שמוסיפה שכבת ניתוח ו"חוכמה" לגיליונות נתונים (כמו תוכנת אקסל הוותיקה), שאיתן עובדות מחלקות הכספים בארגונים. התוכנה רצה על הגיליונות הללו ומאפשרת גם לצוותים קטנים, שלרשותם לא עומדים תקציבי ענק של ארגונים גדולים, להפיק תובנות עמוקות מהמידע שנצבר במערכות הארגון ולהשתמש בו לניהול ותכנון פיננסי.
לדאטהריילס יש כיום יותר מ־400 לקוחות, ולאחר גיוס הון של 50 מיליון דולר שהשלימה באחרונה, בהובלת קרן הצמיחה של קומרה, היא מתכננת להגביר את מאמצי השיווק. באחרונה חוזקה גם השדרה הניהולית של החברה, ובמסגרת זו היא גייסה לתפקידי סמנכ"לים בכירים מאמזון ומהיוניקורן הישראלי סייסנס.

מקום 20: Tyto Care
  • תחום: הלת'־טק
  • הקמה: 2012
  • מייסדים: דדי גלעד, עופר צדיק
  • עובדים: 200, מהם 130 בישראל
  • גיוסים: 156 מיליון דולר מ־Tiger Global, Insight, Qumra, OrbiMed, Qualcomm Ventures, Teuza, Ping An Ventures, Walgreens, Fosun VC

צמיחה בריאה
הקורונה שילשה את קצב המכירות של טייטו, שכבר מכוונת כעת לוול סטריט
טייטו קר היא החברה הוותיקה ביותר ברשימה, והמערכת שלה, אוסף של מכשירי טלה־רפואה שמאפשרים ביצוע בדיקות ואבחון מרחוק, כבר מוכרת היטב בישראל לאחר שנכנסה לשימוש בכללית. המודל העסקי של החברה בנוי על מנויים של חברות ביטוח ומפעילי מערכי בריאות, לפי כמות הרופאים והמבוטחים המשתמשים בפתרונות: טייטו מקבלת חלק מהתשלום עבור כל משפחה שמצטרפת לשירות שלה באמצעות מבטח הבריאות, והוא מצידו מתמרץ את המבוטחים באמצעות תעריפים מוזלים.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22 דדי גלעד ועופר צדיק מייסדי טייטו קר
מגזין עצמאות 4.5.22 דדי גלעד ועופר צדיק מייסדי טייטו קר
צדיק (מימין) וגלעד. אמרו לא לספאקים
( צילום: מתומי הרפז)

בשנתיים האחרונות חתמה טייטו על הסכמים ארוכי טווח עם מבטחי בריאות גדולים בארצות הברית וביפן, והיום היא משרתת יותר מ־600 אלף מטופלים (לעומת 150 אלף לפני פרוץ הקורונה). קצב המכירות שלה שולש מאז 2019, וכדי לעמוד בביקושים הגוברים היא מתרחבת כעת לייצור בפיליפינים, נוסף למפעל פלקס במגדל העמק.
במהלך הקורונה, שהציפה את חשיבות החזון שלה, טייטו השלימה גיוס של 100 מיליון בשני חלקים, שבו השתתפו אינסייט פרטנרס וטייגר גלובל, לאחר בשנים הראשונות היא גייסה הון בעיקר מקרנות השקעה שמתמחות בתחום הרפואה. בשנה וחצי האחרונות חיזרו אחרי טייטו גם לא מעט יזמי ספאקים, אבל בטייטו מעדיפים בשלב זה להמתין ולהיכנס לוול סטריט בדרך המלך. ייתכן בהחלט שעוד לפני שזה יקרה היא תצא לגיוס הון פרטי אחרון, שיהפוך אותה ליוניקורן — בעיקר אם שוק ההנפקות יהיה סגור והיא תזדקק למזומנים לרכישות אסטרטגיות, שכבר מתבקשות בגילה ובגודלה.

מקום 21: Silverfort
  • תחום: סייבר
  • הקמה: 2016
  • מייסדים: הד קובץ, ירון קסנר ומתן פטאל
  • עובדים: 120, מהם 75 בישראל
  • גיוסים: 100 מיליון דולר מ־StageOne Ventures, Singtel Innov8, Citi Ventures, Maor Investments, Greenfield Partners

מלכת נשף המסכות
סילברפורט מספקת שכבת אבטחה אחידה מעל כל מערכות ההזדהות הארגוניות
תחום אימות הזהויות בעולם הסייבר עמוס תחרות מצד אחד, ורווי איומים מהצד השני. אחת החברות הבולטות בשוק זה היא סילברפורט הישראלית, שהצליחה השנה לגייס 65 מיליון דולר משורה של קרנות בולטות. מייסדי החברה, בוגרי יחידה 8200, הבינו שעולם הזהויות צריך מבוגר אחראי שידע לנהל את כולן. הטכנולוגיה של סילברפורט, המוגנת בפטנט, אוכפת את ההגנה על גבי התשתית הקיימת של הלקוח, כשכבת אבטחה אחידה מעל כל מערכות ההזדהות הקיימות, מבלי לדרוש שינויים במערכות הקיימות או התקנת תוכנה עליהן.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22 עובדי סילברפורט
מגזין עצמאות 4.5.22 עובדי סילברפורט
עובדי סילברפורט. שורת לקוחות מרשימת הפורצ'ן 100
( צילום: מיכה לובטון)

בשנה האחרונה הצליחה סילברפורט להתמודד בהצלחה מול התחרות ולצבור מאות לקוחות — חלקם, מגלים בחברה, מרשימת הפורצ'ן 100. בעקבות ההצלחה המסחרית צפויה מצבת העובדים של החברה, שכעת עומדת על כ־120 עובדים, לגדול עד סוף השנה ל־200 עובדים.

מקום 22: SQream
  • תחום: בינה מלאכותית
  • הקמה: 2010
  • מייסדים: עמי גל, רזי שושני, קוסטיה ורקין
  • עובדים: 160, מהם 110 בישראל
  • גיוסים: 77 מיליון דולר מ־Mangrove, Schusterman Family Investments, Hanaco, Blumberg Capital, Alibaba

צורחים מרוב מהירות
הטרנספורמציה הדיגיטלית סיפקה דחיפה אדירה לסקְרים, המנתחת מידע במהירות אדירה ובעלות זעומה
מעט מאוד חברות בישראל מתגאות במשקיעת ענק כמו חברת הענן של עליבאבא. לענקית הסינית היו סיבות מצוינות לבחור בסְקְרִים (SQream) הישראלית: סקרים מציעה לבסיסי הנתונים של חברת הענן של עליבאבא, שמחזיקה את בסיסי הנתונים הגדולים ביותר, יכולות ניתוח מתקדמות, שעליבאבא יכולה בתורה להציע ללקוחות הענן שלה. עליבאבא שרואה בסקרים לא רק השקעה, אלא בעיקר שותפה עסקית.
8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22 עמי גל מנכל ושותף מייסד SQREAM
מגזין עצמאות 4.5.22 עמי גל מנכל ושותף מייסד SQREAM
גל. מתחרים בסנופלייק וב־AWS
( צילום: אופיר הראל)
סקרים מפתחת מסד נתונים אנליטי, שמאפשר לחברות לנתח כמות מידע גדולה פי 20 מפתרונות קודמים, במהירות גבוהה פי 100, ובעלויות של עשירית ביחס למסדי נתונים מקבילים. החברה כבר בת 12, אבל פריצת הענן והטרנספורמציה הדיגיטלית שעובר העולם סיפקו לפעילותה דחיפה אדירה.
הפריחה של השנים האחרונות אף הביאה את החברה לבצע את הרכישה המשמעותית הראשונה שלה, כאשר בסוף 2021 היא רכשה את Panoply הישראלית בכ־70 מיליון דולר והעצימה עוד יותר את השירות שהיא מציעה ללקוחותיה. באמצעות הרכישה, סקרים מתכננת למנף את מוצריה ולאפשר ללקוחותיה להפיק תובנות ולקבל החלטות מבוססות נתונים בקלות, ובמגוון תהליכים עסקיים ואופרטיביים.
ניתוח הנתונים בענן הוא כיום אחד התחומים הלוהטים; בין מתחרותיה של החברה הישראלית ניתן לציין את סנופלייק, שהיתה אחראית להנפקת התוכנה הגדולה ביותר בנאסד"ק, ואת חברות הענן האחרות דוגמת AWS וגוגל קלאוד.

מקום 23: Tetavi
  • תחום: מטהוורס
  • הקמה: 2016
  • מייסדים: מיכה בירנבוים, ד"ר מיקי תמיר, אבי קליגר
  • עובדים: 70
  • גיוסים: 35 מיליון דולר מ־Insight, OurCrowd, Nimble, REDDS, Adways, Asia Alpha, Pixvine
להיות שם
טטאבי פיתחה טכנולוגיה ליצירת דמויות תלת־ממדיות במהירות ובמחיר נמוך, בדרך ליצירת עתיד הבידור: חוויות אימרסיביות
מייסדי טטאבי, מיקי תמיר ומיכה בירנבוים, מקפידים להישאר מתחת לרדאר. הדמות היחידה מהחברה שנחשפה היא גלעד טלמון, המנכ"ל (וחבר הילדות שלהם). השלושה, גיימרים ותיקים, פיתחו טכנולוגיה ליצירת דמויות תלת־ממדיות שבתחילה יועדה לשוק הגיימינג — אבל אז הגיעו מארק צוקרברג והמטאוורס, וטטאבי צדה את עינו של ג'ף הורינג מאינסייט, שהוביל גיוס של 20 מיליון דולר לחברה.
הטכנולוגיה של טטאבי מאפשרת ליצור דמות תלת ממדית במהירות, בצילום משמונה זוויות בלבד, באולפן פשוט, בהתבסס על אלגוריתם של למידת מכונה וראייה מומחשבת. בניית הדמויות נעשית באולפנים שמחזיקה טטאבי, ושמהווים את אחד היתרונות התחרותיים של החברה, שכן מתחרותיה עובדות ברובן עם אולפני ענק והטכנולוגיה שלהן דורשת תהליך מורכב יותר של יצירת הדמות, מה שמעלה משמעותית את העלויות. טטאבי, לעומתן, מנגישה את הטכנולוגיה לעולם ההפקות המקצועיות ולקהל הרחב דרך אפליקציה.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22  גלעד טלמון מנכ"ל Tetavi
מגזין עצמאות 4.5.22  גלעד טלמון מנכ"ל Tetavi
טלמון. שמות נוצצים בבורד
( צילום: tracy kumono)
מה עושים עם הטכנולוגיה הזו? המחשבה הראשונית היתה לאפשר צלילה חווייתית למשחקים כמו World of Warcraft, אבל היום הפוטנציאל העיקרי מגיע מתחומי בידור אחרים כגון הופעות ואירועי ספורט. יש מי שרואה בחזון של טטאבי ומקבילותיה את עתיד הבידור, שיתבסס על חוויות אימרסיביות: אתה לא חייב להיות פיזית במשחק או בהופעה כדי לחוות אותם. אחת ההמחשות הראשונות והחזקות לחזון זה התקבלה בהופעה של טראוויס סקוט בעולם המשחק פורטנייט: בלייב עצמו צפו 13 מיליון בני אדם, בסטרימינג דו־ממדי עוד 180 מיליון, ובחוויה התלת־ממדית 42 מיליון נוספים. לאף הופעה פיזית לא ניתן למכור כמות כזו של כרטיסים.
טטאבי לא עובדת עם סקוט או עם פורטנייט, אבל היא מפלסת את דרכה בתחום באמצעות שיתוף פעולה עם SoFaygo, אמן צעיר שהוחתם באחרונה על ידי סקוט, ועוד חמישה זמרים ודי־ג'ייז עם מיליוני עוקבים בספוטיפיי. בימים אלה עובדים בטטאבי גם על אפליקציה שאמורה לאפשר לכל משתמש לייצר לעצמו אווטאר תלת־ממדי ולהכניס את עצמו למטאוורס. האפליקציה, שתפעל במודל פרימיום, תאפשר למשתמשים למכור את התוכן שהם ייצרו, כאשר טטאבי תקבל חלק מהתמורה. גם המודל העסקי הנוכחי שלה מבוסס על שותפות בהכנסות בפורמט המקובל בחברות הפקה הוליוודיות.
טטאבי היא כנראה החברה הכי פחות מוכרת ברשימה ביחס לשמות הנוצצים בדירקטוריון ובבורד המייעץ שלה: באפריל האחרון הצטרפו אליה בלייר ריץ', נשיאת וירג'ין גלקטיק ולשעבר סמנכ"לית השיווק של האחים וורנר; ומווריק קרטר, מנכ"ל חברת ההפקות והתוכן SpringHill ומבעליה (שותפו הוא חבר ילדות שלו, אחד ששמו לברון ג'יימס). עוד שני סמנכ"לים לשעבר בוורנר משמשים היום סמנכ"לים בטטאבי.

מקום 24: Beewise
  • תחום: אגרי־טק
  • מייסדים: אליה רדזינר, הלל שרייר, בועז פטרזיל, יוסי סורין, סער ספרא
  • עובדים: 110
  • גיוסים: 120 מיליון דולר מ־Fortissimo Insight, Atooro, Lool, מיטב דש וקרן ההשקעות של שליט אבו דאבי

סיפור שכולו דבש (והאבקה)
הכוורת הרובוטית של ביווייז מצילה את הדבורים, בדרך למניעת משבר מזון
האנושות תלויה בדבורים. מדובר בצבא האבקת הצמחים הגדול בעולם: ללא האבקה קבועה ייעלם הרבה מהמזון שאנחנו אוכלים וייווצר משבר מזון עולמי. זהו בדיוק החשש הכבד נוכח "הפרעת התמוטטות המושבה", הכינוי לקריסה המדאיגה של אוכלוסיית הדבורים העולמית. כל העיניים נשואות לכוורנים, אבל גם מספרם של אלה מוגבל, משום שנדרשת מומחיות רבה בתפעול כוורות. המצוקה האמיתית בשטח יצרה מגמת הקמה של חברות סטארט־אפ שמנסות לספק מענה לבעיה המדאיגה הזו.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22 סער ספרא יזם בי וויז BeeWise
מגזין עצמאות 4.5.22 סער ספרא יזם בי וויז BeeWise
ספרא. תמותת הדבורים צונחת ב־80%
( צילום: BeeWise)

אחת מאלו היא חברת הכוורות הרובוטיות ביווייז, שיושבת בכליל שגליל המערבי. החברה פיתחה את BeeHome, כוורת המאפשרת לגדל דבורים בתנאי מעבדה, תוך פיקוח מלא על גידולן ותזונתן. הטכנולוגיה משלבת מערכת רובוטית מודולרית עם ראייה ממוחשבת וקבלת החלטות מבוססת בינה מלאכותית, ומאפשרת אוטומציה מלאה של ייצור הדבורים והדבש: המערכת מטפלת בהאכלת הדבורים, מפקחת על רבייתן, מנהלת את ייצור הדבש ורודה אותו, מבצעת רגולציה תרמית, מזהה מחלות, מדבירה מזיקים ומאתרת בעיות טרם פריצתן. באופן זה היא מפחיתה תמותת דבורים בכ־80% ומגדילה את תפוקת הכוורות בכ־50%, על פי נתוני החברה. המערכת, שמסתמכת על אנרגיה סולרית, יכולה לנהל 24–40 כוורות.
אם בשנות הקורונה הראשונות נתקלה החברה בקשיים להקים כוורות הרי ש־2021 היתה שנת הפריצה הגדולה של החברה, שמכרה מאות כוורות בארצות הברית. ביווייז גייסה לאחרונה 80 מיליון דולר בהובלת קרן השקעות האמריקאית אינסייט פרטנרס ובהשתתפות פורטיסימו קפיטל, לול ונצ'רס, אטורו Atooro של יעקב אנגל, מיטב דש וקרן ההשקעות של שליט אבו דאבי.

מקום 25: BeeHero
  • תחום: אגרי־טק
  • הקמה: 2017
  • מייסדים: עומר דוידי, מיכל רויזמן, איתי כנות, יובל רגב
  • גיוסים: 23 מיליון דולר מ־Rabobank Firstime, Entrée Capital, iAngels, Upwest

מרגלת בכוורת
ביהירו עוקבת אחרי המתרחש בכוורות, ומסמנת לדבוראים מתי להתערב
פתרון נוסף להפרעת התמוטטות המושבה מציעה ביהירו, שאחד ממייסדיה הוא איתי כנות, בנו של בועז כנות, אחד משלושת מגדלי הדבורים הגדולים בישראל. כנות ושותפיו הקימו פלטפורמה שמבוססת על חיישנים חכמים שמותקנים בכוורות ומשדרים לדבוראים נתונים בזמן אמת כגון טמפרטורה, לחות ואפילו רמת העצבנות של המלכה, שיכולה להיות איתות למצוקה בכוורת. באופן זה, הכוורנים יכולים לראות מרחוק אילו כוורות דורשות תשומת לב וטיפול מיוחד. כמו כל הסטארט־אפים בימינו, גם בתחום החקלאות עברו לעבוד במודל SaaS, והכנסותיה של ביהירו נגזרות מגודל השטח שבו פועלת הפלטפורמה שלה.

8 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22 עומר דוידי יובל רגב איתי כנות מייסדי BeeHero
מגזין עצמאות 4.5.22 עומר דוידי יובל רגב איתי כנות מייסדי BeeHero
דוידי (מימין), רגב וכנות. שוק עם פוטנציאל עצום
( צילום: bartzi goldblat)

בשנתיים האחרונות רשמה ביהירו קפיצה מרשימה: אם ב־2020 היא שירתה 20 אלף כוורות בארצות הברית, כעת היא כבר משרתת 100 אלף, כשהמתחרה הבא בגודלו משרת רק 30 אלף כוורות. גודל השוק האמריקאי, 3 מיליון כוורות, משאיר לחברה עוד טווח עצום להתפתחות, אבל צריך לזכור שהיא אינה החברה היחידה בשוק: יותר ויותר חברות אגריטק מציעות ניהול מרחוק באמצעות חיישנים, ובשוק הכוורות יש גם פתרונות עם יותר חומרה, כמו במקרה של ביווייז שמופיעה כאן מימין. שם המשחק מבחינת ביהירו הוא לפיכך כניסה לכמה שיותר כוורות. את זה אמורה לאפשר קפיצת מדרגה בהיקף הגיוסים, שהתאפשרה בעיקר בזכות יציאה ממסגרות המימון של מענקי תוכניות ממשלתיות באיחוד האירופי וגופים כמו רבובנק שמתמחה בחקלאות. ביהירו השלימה גיוס ראשון גדול לפני חצי שנה, ובאחרונה גייסה גם שדרת מנהלים בכירים כדי לעלות ליגה ולפתח כיוונים למוצרים נוספים, כמו למשל שיפור עלויות הביטוח של הדבוראים על סמך הדאטה שנאסף מכוורות.