סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הבעלות על NSO מנוגדת לערכי החברה

מי שעומדת מאחורי הבקשה שהוגשה לבית המשפט נגד NSO היא ענקית הייעוץ ברקלי ריסרץ' גרופ (BRG). חברת הריגול המושמצת ביותר בעולם עברה בקיץ שעבר לידי BRG בעקבות סכסוך שפרץ בין שני מייסדי קרן נובלפינה שרכשה את NSO ב־2019

מי שעומדת מאחורי הבקשה שהוגשה לבית המשפט נגד NSO היא ענקית הייעוץ חובקת הגלובוס ברקלי ריסרץ' גרופ (BRG). חברת הריגול המושמצת ביותר בעולם עברה בקיץ שעבר לידי BRG בעקבות סכסוך שפרץ בין שני מייסדי קרן נובלפינה שרכשה את NSO ב־2019. העסקה לחילופי הידיים החלה להירקם ביולי 2021, אז דווח בבריטניה כי BRG היא המועמדת המובילה להשתלטות על נובלפינה, במהלך שעשוי להעניק לחברת הייעוץ הקליפורנית מעמד מרכזי בעתידה של NSO. כפי שציינו אז אמצעי התקשורת, משקיעים מובילים בקרן נובלפינה נקטו במהלך החריג של הדחתה מהבעלות על NSO, בעקבות מחלוקת שפרצה בין שניים ממייסדי קרן הפרייווט אקוויטי — סטיבן פיל וסטפן קובסקי.
1 צפייה בגלריה
פינבר אוקונור Finbarr O'Connor יו"ר NSO מנכ"ל קרן ההשקעות BRG
פינבר אוקונור Finbarr O'Connor יו"ר NSO מנכ"ל קרן ההשקעות BRG
פינבר אוקונור מנכ"ל קרן ההשקעות BRG
(צילום: BRG)
בדיווח ב"פייננשל טיימס" באותה עת צוין כי ארבעה גורמים המקושרים לנובלפינה, כולל פיל וקובסקי, מכהנים בדירקטוריון NSO, וכי אם תבשיל העסקה עם BRG, היא ככל הנראה תאפשר לחברת הייעוץ להחליפם. ההחלטה להדיח את נובלפינה התקבלה על ידי משקיעים המהווים 99.6% משוויה של הקרן, ובראשם קרן הפנסיה הציבורית של אורגון.
המעבר ל־BRG לא היה חף מקשיים, ובאוקטובר האחרון דווח בארה"ב כי ענקית הייעוץ טרם זכתה באישורה של ממשלת ישראל לקבל לידיה מידע חסוי על החברה.
לקיחת הבעלות על NSO נראית על פניה כמנוגדת לערכים שמקדם מנכ"ל BRG דיוויד טיס, כלכלן מוביל ומרצה בבית הספר האס למנהל עסקים באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. כך, באוקטובר 2020, במאמר דעה שפרסם ב"ניו יורק טיימס" שהתמקד באחריות תאגידית ברקע אירועים בעייתיים בסין, טיס קרא לחברות "שהשגשוג שלהן תלוי במוסדות דמוקרטיים ליברליים לבצע הערכה מחדש של החלטותיהם האסטרטגיות כדי לקבוע האם הן חותרות תחת המוסדות הללו".
גם זרוע ניהול הנכסים של BRG, שבראשה עומד פינבאר אוקונור, שמונה עתה ליו"ר החדש של NSO (ראו ידיעה בעמוד 6), מציינת רעיונות שעומדים בניגוד להתנהלות חברת הריגול הישראלית. לפי אתר BRG, חטיבת ניהול הנכסים שלה פועלת כגורם ניהולי חלופי במקרים של "השקעות מאותגרות", זאת כדי למקסם את התשואות למשקיעים.
BRG הוקמה ב־2010 ומעסיקה 1,200 יועצים, מסייעת לארגונים עם פתרונות גישור, חקירות וניהול אסטרטגי, ומחזיקה במשרדים ברחבי ארה"ב כמו גם באוסטרליה, קנדה, אמריקה הלטינית, אסיה ובריטניה.
BRG מתמחה בייעוץ כלכלי, פיננסי ואנליטי במגוון תחומים ומגזרים, כולל הגבלים עסקיים, ממשל תאגידי, נזיקין, אנרגיה, סביבה ומשאבים טבעיים, נדל"ן, קמעונאות, חקירות פורנזיות בפיננסים וניתוח נתוני בריאות.
ב־2018, כתב העת Global Investigations דירג את BRG בין עשר חברות הייעוץ המובילות בעולם בתחום החקירות. החברה גם זכתה לדירוגים גבוהים בתחום הייעוץ הכלכלי.