סגור
גג עמוד techtalk דסק

הטכנולוגיה הצילה אותנו מהאיראנים. אז למה מדינת ישראל לא מצילה את הטכנולוגיה?

השנה האחרונה, שכללה מלחמות מבית ומחוץ, לא האירה פנים לתעשיית ההייטק הישראלי. בשעה שההשקעות הזרות ירדו ב-60% והרבעון הראשון של 2024 נראה קודר אף יותר, היתה זו דווקא המתקפה האיראנית שהוכיחה לכולם את חשיבותה של הטכנולוגיה הישראלית. כשצריך מדינת ישראל יודעת לפרוס סוללות כיפת ברזל על מנת לשמור על הנכסים האסטרטגיים שלה, אך מה עם הנכס החשוב ביותר למשק?

"מספיק להסתכל על סוף השבוע האחרון כדי להבין שהטכנולוגיה הישראלית הצילה את המדינה", אמר המיליארד היהודי-אמריקאי ביל אקמן בראיון לכלכליסט. "איזו מדינה לא תרצה את מה שיש לישראל אחרי שהיא ראתה את מה שקרה (במתקפה האיראנית) ב־14 באפריל?". ואכן, נדמה שאין אדם במדינה שלא מבין את חשיבותן של הטכנולוגיה וחברות ההייטק בישראל. במדינה שלא נהנית ממאגרי נפט עצומים, ההייטק משמש כמנוע צמיחה המרכזי כאן. למרות זאת, דווקא מדינת ישראל לא נרתמת להציל את ההייטק הישראלי בשעה שהוא כה זקוק לעזרה.
השוק המקומי מעניק ליזם הישראלי את כל הכלים להצלחה: כוח עבודה מוכשר, אקוסיסטם מפרה והיצע של משקיעים העומדים בתור כדי לקחת חלק בטכנולוגיות פורצי הדרך. בשנים 2019-2022, גייסו חברות טכנולוגיה ישראליות סכום פנומנאלי של 130.6 מיליארד דולר, כאשר בשנת 2022 80% מהשקעות ההון סיכון בהייטק מבוססות על כסף זר.
אין צורך להכביר במילים עד כמה תחום ההייטק שימש זרז מרכזי לצמיחת השוק המקומי ברבע המאה הקודמת בכלל, ובשנים האחרונות בפרט. שלוש עובדות מספריות מסכמות היטב את התמונה כולה: כיום ההייטק הישראלי מפרנס 435,000 משפחות בישראל, 71 מיליארד דולר הוא הסכום המוערך שמדינת ישראל הכניסה מהענף בשנת 2022, ו- 14.9 מיליארד דולר הוא סך הכסף הזר שהושקע בהייטק המקומי בשנת 2022. ומספרים כידוע לא משקרים. נתונים אלה הפכו את מדינת ישראל למעצמת הייטק, ויצרו את המותג "סטארט אפ ניישן".
1 צפייה בגלריה
עו"ד רון אבלסקי שותף במשרד אפשטיין רוזבלום מעוז ERM
עו"ד רון אבלסקי שותף במשרד אפשטיין רוזבלום מעוז ERM
עו"ד רון אבלסקי שותף במשרד אפשטיין רוזבלום מעוז ERM
(צילום: תמי בר ישי)
לדאבוננו, שנת 2023 לא הייתה שנה טובה עבור המותג הישראלי והוא החל להיסדק. תחילה המלחמות מבית ואז המלחמות מחוץ קיררו את התלהבותם של משקיעים זרים, ואכן בשנת 2023 ההשקעות הזרות ירדו ב- 60% לעומת קודמתה. הרבעון הראשון של 2024 נראה קודר אפילו יותר וכל עוד התעמולה נגד ישראל ממשיכה, תהיינה לכך השלכות על המותג כולו. תרחיש האימים הוא קריסת המותג ואיבוד הבכורה בשוק.
למרבית הסטארט-אפים האיכותיים יש צוותים מובילים וטכנולוגיות פורצות דרך. מה שמבדיל בין סטארט-אפ טוב לסטארט-אפ מצוין הוא היכולת לגייס כסף, וכל המרבה הרי זה משובח. כסף הוא החמצן בוורידים של ההייטק, וכסף מחו"ל הוא מה שמצמיח את המשק. גם אם הקמתם סטארט-אפ חדש, יש לכם רעיון פורץ דרך והצלחתם לפתח טכנולוגיה מופלאה שעשויה לשנות את העולם, כל זמן שלא הצלחתם לגייס כסף – החברה שלכם לא שווה דבר. לא תוכלו לשלם משכורות לעובדים, לשכור משרדים, לפתח את המוצר, ועוד.
עד כה, האקוסיסטם הישראלי סייע רבות ביכולת הגיוס של סטארט-אפים מקומיים ולא פחות מכך, למיתוג סביבו. ניתן לומר בפה מלא שישראל הצליחה למצב ולמתג את עצמה כמעצמה טכנולוגית הגורמת לשחקנים זרים את תחושת הפחד הכי שנואה עליהם, פחד ההזדמנות המפוספסת, או בקיצור: FOMO. אם אתה לא שם (ובמקרה הזה, פה) אתה לא קיים. הפחד הגיע לממדים כאלה שחברות מהגדולות בעולם העתיקו מעבדות ומרכזי פיתוח לישראל כדי לא לפספס את המהפכה הטכנולוגית הבאה ולהיות הכי קרובים ללב הפועם ומזרים דם מועשר בחמצן לאבי העורקים, הלא היא הכלכלה העולמית.
אך כאמור, המציאות השתנתה בשנה האחרונה, והיא עלולה להידרדר עוד יותר אם לא נתעשת. הדו"ח של ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC) שניתח את חצי השנה שחלפה מאז השבעה באוקטובר, מראה כי התעשייה לא צומחת אבל מתפקדת, בינתיים. ואולם הירידה החדה בהשקעות עשויה ליצור כדור שלג שיהיה קשה לעצור. המשקיעים נרתעים, סטארט-אפים וחברות מתקשים לגייס כסף, עובדים מפוטרים והכנסות המדינה צונחות. מדובר בסכנה אמיתית למשק הישראלי, שעלול להיפגע קשות.
חרף האיום, מדינת ישראל, שפורסת סוללות חץ 3, קלע דוד וכיפת ברזל על מנת לשמור על הנכסים האסטרטגיים שלה, לא עושה הרבה על מנת לשמור על אחד הנכסים בעלי הערך הגבוה ביותר במאזן של מדינת ישראל. אל לנו להסתפק במחוות סמליות מצד מיליארדרים יהודים דוגמת ביל אקמן. המצב חייב להשתנות, ויפה שעה אחת קודם.
למדינה יש כלים שבאמצעותם היא יכולה להפוך את הקערה על פיה. אני מציע להקים ללא דיחוי פורום הסברה מיוחד וייעודי שמכוון למשקיעים זרים על מנת לשמר ולהעצים את המותג הישראלי, ויש להקצות לו את התקציבים הנדרשים לכך. פורום כזה יורכב ממנהלי קרנות הון סיכון, אנשי הייטק ויועצים ואף ממשקיעים זרים שכבר מושקעים בהייטק הישראל. בנוסף, יש לאשר חבילת מענקים שיוענקו לחברות המגייסות כסף זר או לחילופין להפחית את המס על הרווחים עבור המשקיעים. זו השקעה שהמדינה חייבת לעשות והיא תחזיר את עצמה אלפי מונים. זה הזמן לפרוס כיפת ברזל מעל הסטארט-אפ ניישן ולא לתת למותג לקרוס.
הכותב הוא שותף במשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM)