סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

נחשף בכלכליסט
משבר בקריפטו? ענקית בלוקצ'יין מנתניה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר

סטארקוור גייסה 100 מיליון דולר, כפי שנחשף בכלכליסט במרץ האחרון. החברה מפתחת פתרון שמאפשר להגדיל בצורה מאסיבית את היכולת של מערכות להתמודד עם ריבוי עסקאות באת'ריום

חברת סטארקוור, (starkware) המפתחת פתרונות לעולם הבלוקצ'יין, גייסה 100 מיליון דולר על פי שווי של כ-8 מיליארד דולר. הגיוס נחשף לראשונה בכלכליסט בחודש מרץ האחרון, אז העריך כלכליסט את שווי החברה ב-6 מיליארד דולר.
בחודש נובמבר האחרון גייסה החברה לפי שווי של שני מיליארד דולר וכעת ביצעה קפיצה משמעותית באמצעות ההשקעה החדשה של Capital Greenoaks ו-Coatue. הגיוס כולל בין היתר מכירה של מניות בשוק המשני.
את הסבב הקודם הובילה קרן סקויה קפיטל והשתתפו בו חלק ממשקיעי החברה, ביניהם Founders Fund, חברת Paradigm, חברת Capital, חברת Alameda Research ו-Three Arrows. בין המשקיעים הבולטים בסטארקוור עד כה ניתן למנות גם את ויטליק בוטרין, המקים של פלטפורמת המטבע הדיגיטלי את'ריום.
2 צפייה בגלריה
ויטליק בוטרין ממציא את'ריום
ויטליק בוטרין ממציא את'ריום
ויטליק בוטרין, ממציא את'ריום. השקיע בחברה
(צילום: בלומברג)
סטארקוור הוקמה ב-2018 על ידי פרופסור אלי בן-ששון, אורי קולודני, ד"ר מיכאל ריאבצב ופרופ' אלסנדרו קיאזה. משרדיה נמצאים בנתניה והיא מעסיקה 80 עובדים. החברה מפתחת פתרון שמאפשר להגדיל בצורה מאסיבית את היכולת של מערכות להתמודד עם ריבוי עסקאות באת'ריום.
עד כה גייסה החברה כ-172 מיליון דולר, כאמור 75 מיליון דולר בסבב B ולפני כן 36 מיליון דולר, כמו גם מענק של 12 מיליון דולר שקיבלתה מקרן את'ריום עצמה. היא הוקמה על בסיס מחקר בתחום מערכות ההוכחה באפס ידיעה שערכו בן-ששון וריאבצב בטכניון, מחקר שהוביל לפיתוח מערכת ההוכחה STARK. פרופ' בן-ששון וקיאזה גם נמנים בין המדענים המייסדים של Zcash, שהוא בלוקצ'יין המבטיח פרטיות למשתמשים, ומבוסס אף הוא על מערכות הוכחה באפס ידיעה.
לחברה שתי פלטפורמות מרכזיות: StarkEx - המטפלת בעסקאות בלוקצ'יין לעסקים, ו-StarkNet - בה מפתחים יישומים ברחבי העולם שיהיו בשימוש כללי בעתיד הקרוב. כל אחד יוכל להשתמש בפלטפורמה הזאת על מנת לבנות יישומי קריפטו.
בשיחה עם כלכליסט אמר אורי קולודני, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה: "השווקים נכנסו לטלטלה קשה, ובפרט עולם הבלוקצ'יין שהיה מנופח מדי, וכיום יש תחושה של תגובת יתר לצד השני. יש הרבה אנשים שחושבים שעולם זה מציע הזדמנויות מעניינות לעסקים ולפרטים וכלים מעניינים שמפחיתים את הדרישה לאמון שקיים במערכות".
"עד כה לא היו יכולות לבצע עסקאות בנפחים גדולים על רשת האת'ריום", הוסיף קולדוני. "ההבנה של המשקיעים ושל המשתמשים שהרשת שלנו מאפשרת לבצע עסקאות גדולות רבות ללא הגבלת נפח היא הסיבה להשקעה. המשקיעים שלנו רואים את השוק אבל לא מסתכלים על יום כזה או אחר, אלא מסתכלים לטווח ארוך איתנו ביחד".
פרופ' בן ששון הוסיף: "אנחנו רוכבים על את'ריום, כמות המשאבים שאנחנו צורכים מהרשת היא פחות מאחוז מרשת האת'ריום. אנחנו צריכים מעט מאוד משאבים מהרשת כדי לעשות הרבה פעילות שם. על ביטקוין אי אפשר לשים את המערכות שלנו וזה דורש הליך מסובך מאוד בתוך עולם הקריפטו".
2 צפייה בגלריה
אורי קולודני ואלי בן ששון סטארקוור
אורי קולודני ואלי בן ששון סטארקוור
אורי קולודני ואלי בן ששון מסטארקוור
"ההתלהבות מאיתנו היא לא רק ממשקיעים",אומר קולודני. "המוצר שלנו בגרסתו הראשונה יצא בנובמבר ומאפשר למפתחים לממש תהליכים יצירתיים שעד היום היו לא אפשריים. בחודשים האחרונים ראינו עשרות אלפי הורדות של חבילות למפתחים, חברות משחקים ואפליקציות פיננסיות בקשת רחבה של תחומים שנבנים על הפלטפורמה שלנו. המשקיעים מגיבים למה שהם רואים אצל המפתחים".
הטכנולוגיה של סטארקוור מטפלת בבעיה הגדולה ביותר של בלוקצ'יין - רוחב הפס. הכוונה היא שהבלוקצ'יין לא יכול לטפל בכמות עסקאות גדולה הדרושה על מנת להוות פתרון כללי. סטארקוור מספקת פתרון המאפשר לו לטפל בצורה יעילה בדרישות של שימוש מאסיבי. כל הטכנולוגיה שלה מבוססת על סוג של טכנולוגיות קריפטוגרפיות הידועות כ-Stark Proofs, המצאה פרופ' בן-ששון ומדעני מחשב אחרים.