סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אפקט "הרשימה השחורה": וואווי צופה נפילה של 28.9% בהכנסות

ענקית הטכנולוגיה, שהוכנסה ב-2019 ל"רשימה השחורה" של ממשל טראמפ, צופה הכנסות של 634 מיליארד יואן (99 מיליארד דולר) ב-2021, לעומת 891.4 מיליארד יואן ב-2020. ירידה חדה בהכנסות מתקשורת ומוצרים לצרכן

ענקית הטלקום וואווי (Huawei) פרסמה היום מכתב פנימי לעובדים, ובו העריכה שהכנסותיה ב-2021 יסתכמו ב-634 מיליארד יואן (99 מיליארד דולר), ירידה של 28.9% לעומת שנה שעברה. כך דווח ברשת CNBC. החברה סבלה בשנה החולפת מסנקציות אמריקאיות, מהמחסור העולמי בשבבים ומהירידה הגלובלית בביקוש לסמארטפונים.

2 צפייה בגלריה
מייסד וואווי רן ז'נגפיי Ren Zhengfei
מייסד וואווי רן ז'נגפיי Ren Zhengfei
מייסד וואווי רן ז'נגפיי. "סביבה עסקית בלתי צפויה"
(צילום: בלומברג)
סיכום 2021 של וואווי מראה שהכנסות החברה ירדו מ-320.4 מיליארד יואן במחצית השנה הראשונה ל-313.6 מיליארד יואן במחצית השנייה. ב-2020 דיווחה החברה על הכנסות של 891.4 מיליארד יואן, עלייה של 3.8% לעומת שנה קודם לכן, וזאת לאחר שב-2019 דיווחה על עלייה של 19.1% בהכנסות לעומת 2018.
המידע שפורסם היום מהווה חלק ממכתב פנימי לרגל השנה החדשה ששיגר יושב ראש החברה גואו פינג לעובדים, בו הוא מעודד אותם להגביר את קצב העבודה. במכתב לא פורטו הסיבות לירידה בתשקיף ההכנסות, אך הוזכרו בו "אתגרים משמעותיים" ו"סביבה עסקית בלתי צפויה, פוליטיזציה של הטכנולוגיה ומגמת דה-גלובליזציה מתגברת".
גואו הוסיף כי "בשנה החולפת נותרו עסקי התקשורת שלנו יציבים, עסקי היזמות שלנו ראו צמיחה יציבה, ועסקי המכשור שלנו התרחבו במהירות לתחומים חדשים". בשנה הבאה מתכננת החברה להשקיע מאמצים גוברים בייצור ולמשוך כישרונות ולפתח טכנולוגיות בתחום הרכב, לדבריו.
בשבוע שעבר הודיעה וואווי על מערכת הפעלה ראשונה מתוצרתה עבור מכוניות חשמליות – HarmonyOS – אותה היא מתכוונת להתחיל למסור בשלהי פברואר. וואווי בדרך כלל מפרסמת נתונים יותר מפורטים במרץ. הנתונים שפורסמו עבור המחצית הראשונה של 2021 מראים ששני התחומים העסקיים הגדולים יותר של החברה, התקשורת והמוצרים לצרכן, חוו ירידה חדה לעומת השנה שעברה. עסקי היזמות הקטנים בהרבה, שהפכו למרכזיים באסטרטגיית הצמיחה של וואווי, צמחו ב-6.6 מיליארד יואן.
ב-2019 הכניס ממשל טראמפ את וואווי לרשימה השחורה שמגבילה את יכולתן של המצויות בה לסחור עם חברות טכנולוגיה אמריקאיות, בעקבות חששות לביטחון הלאומי, לדברי הממשל. וואווי דחתה את הטענות האלה. אך בעוד המגבלות נותרו בעינן, מתחים נוספים החלו לצוץ בין החברה לממשל האמריקאי.
2 צפייה בגלריה
מנג וואנזו סמנכ"לית הכספים של וואווי שנעצרה בקנדה ב2018 אחרי ששוחררה ממעצר בספטמבר 2021
מנג וואנזו סמנכ"לית הכספים של וואווי שנעצרה בקנדה ב2018 אחרי ששוחררה ממעצר בספטמבר 2021
מנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים של וואווי. משוחררת ממעצר בספטמבר 2021
(EPA)
סמנכ"לית הכספים של החברה ובתו של מייסדה, מנג וונזו, חזרה לעבוד בחברה לאחרונה לאחר שהגיעה להסדר עם ממשלת ארצות הברית בנוגע לאישומים בהונאה. מנג נלחמה בהסגרה לארצות הברית מוונקובר, שם נעצרה בדצמבר 2018. היא בילתה מאז שלוש שנים במעצר בית, זאת כנגד ערבות של 7.9 מיליון דולר.