סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

סקירת כלכליסט
אקסבוקס Series S: כרטיס הכניסה לנטפליקס של עולם הגיימינג

הקונסולה הקטנה של מיקרוסופט היא אופציה טובה לבעלי תקציב נמוך, שאינם בררנים לגבי נפח אחסון אך רוצים ליהנות מהדור הבא של הגיימינג - כאשר הוא סוף סוף יגיע. מי שגם מוכן לשלם על שירות המשחקים של מיקרוסופט יפיק את מירב ההנאה מהמכשיר

כשדור הקונסולות החדש הוכרז, לפני כשנה, מרבית העיניים הופנו אל זוג הקונסולות העוצמתי ביותר - האקסבוקס Series X, ויריבתה הפלייסטיישן 5. אלא שלצד ה-Series X - קופסא שחורה אימתנית - מיקרוסופט הכריזה גם על אחותה הקטנה, ה-Series S. הקופסא הלבנה הקטנה הזו, עם פתח אוורור שחור על צדה, נועדה לשמש כרטיס כניסה מוזל לדור הבא של משחקי הקונסולות.

קודם כל, המפרט

ה-Series S מכיל מעבד AMD בעל שמונה ליבות במהירות 3.6 ג'יגה הרץ. לצידם מותקנים 10 ג'יגה-בייט RAM, מתוכם שמונה ג'יגה פנויים להרצת משחקים ותוכנות. הקונסולה מכילה חצי ג'יגה זיכרון אחסון (512 ג'יגה בייט). אך למעשה, גודל האחסון הזמין אף קטן יותר מזה: 364 ג'יגה-בייט. זהו גודל אחסון זעום בעידן המודרני, בו משחקים חדשים שוקלים עשרות ואף יותר מ-100 ג'יגה-בייט.
למשל, אחד מכותרי הדגל של מיקרוסופט, "Flight Simulator 2020", דורש כ-150 ג'יגה. כלומר, משחק אחד טורף כמעט מחצית משטח האחסון הזמין. ה-Series S אמנם תומך בכרטיס הרחבת זיכרון בגודל טרה-בייט, שעולה כ-200 דולר - אך זהו תג מחיר שכמעט עולה על מחיר הקונסולה עצמה: 300 דולר (או 1,349 שקל במחיר המומלץ לצרכן בישראל).
4 צפייה בגלריה
Xbox Series S בעל טביעת רגל דומה לנינטנדו סוויץ'
Xbox Series S בעל טביעת רגל דומה לנינטנדו סוויץ'
Xbox Series S הקטן בעל אורך דומה לנינטנדו סוויץ'
(עירד עצמון שמאייר)
המכשיר מסוגל להריץ משחקים ברזולוציית 1440p (מה שמכונה במחוזותינו 2K) ובקצב רענון של עד 120 פריימים בשנייה (fps). עם זאת, מעטים המשחקים שתומכים בקצב הפריימים זה ב-Series S. אולם אם הטלוויזיה או מסך המחשב שלכם לא תומכים בקצב הרענון הזה, לא תצליחו ליהנות מהשיפור הגרפי הזה בכל מקרה.
מי שמעוניין ליהנות מ-120fps, מוטב שירכוש את ה-Series X, שמסוגל להריץ מבחר גדול יותר של משחקים בקצב זה - וגם ברזולוציית 4K, המותאמת למסכי טלוויזיה חדישים. אולם כאן עליי לפרוש את משנתי האישית בנושא: מרבית האנשים לא מסוגלים להבחין בהבדל בין מסך 1080p (מה שמכונה Full HD) ובין מסך 4K. על פי רוב, העין האנושית לא מסוגלת להבחין ברמת הפרטים הזו, ועל כן - חווית המשחק של מרבית הצרכנים לא תיפגם אם יבחרו ב-Series S על פני אחותה הגדולה והיקרה יותר.
4 צפייה בגלריה
Xbox Series S - כניסות
Xbox Series S - כניסות
כניסות, מימין: שקע חשמל, הרחבת זיכרון, HDMI, שני שקעי USB וכניסת כבל רשת
(Unsplash)
האקסבוקס Series S מגיע עם שלט בודד, הדומה מאוד בעיצובו לשלט הקונסולה מהדור הקודם. בהתאם - גם כל שלטי האקסבוקס וואן יפעלו בתיאום מושלם עם הקונסולה החדשה. עם זאת, נעשו מספר שינויים המשפרים במידת-מה את חווית המשחק.
ראשית, בקר המשחק החדש מחוספס יותר מקודמו, מה שהופך אותו לשימושי יותר בקטעי משחק מלחיצים, הגורמים להזעה (וגם מסייעים למי שסובל דרך קבע מכפות ידיים מזיעות, לא חשוב שמות). שנית, ה-D-pad (לוח מקשי הכיוון) עוצב מחדש, כך שניתן לנווט בעזרתו ברמת דיוק גבוהה יותר. לבסוף, השלט החדש כולל כפתור שיתוף, שמאפשר לצלם סרטונים ותמונות ממשחקים, ולשתף אותם תוך שניות בודדות באמצעות אפליקציית האקסבוקס.
השלט נוח למשחק ברוב המקרים, אך כמי שמורגל בשלט של הפלייסטיישן 4, התאמצתי להסתגל לשלט האקסבוקס, ובייחוד לג'ויסטיקים שנמצאים אלכסונית אחד מהשני. גם הלחיצה על כפתורי הכתף הרגישה פחות טבעית מאשר בשלט הפלייסטיישן, ואילצה את אצבעותיי למצוא תנוחות מאתגרות למדי.

הדור הבא עוד לא כאן

הקונסולה, כאמור, נועדה לתת מענה למי שרוצה ליהנות ממשחקי "הדור הבא" (Next-Gen) בתקציב יחסית נמוך. אך מהו "הדור הבא" של המשחקים? לא נקבעה לכך הגדרה אחידה, אולם ניתן לאפיין אותם כמשחקים שלא ניתן להריץ בעזרת החומרה של הפלייסטיישן 4 והאקסבוקס וואן. בין היתר, אלה משחקים שמסוגלים לטעון במהירות כמות גדולה מאוד של קבצים, וכך לברוא עולמות רחבי ידיים.
למשל, במשחק "Ratchet & Clank: A Rift Apart", שיצא ככותר ייעודי לפלייסטיישן 5, הדמות הראשית יכולה לקפוץ בין מימדים כהרף עין. בסימולטור הטיסה של מיקרוסופט, שזמין רק ל-PC ולאקסבוקס מהדור החדש, הנוף הפנורמי בתא הטייס נמתח עד קו האופק באיכות גבוהה - חוויה שלא ניתן לשחזר בחומרת הקונסולות מהדור הקודם.
4 צפייה בגלריה
Xbox Series S
Xbox Series S
Xbox Series S
(עירד עצמון שמאייר)
כמו כן, אחת הטכניקות המעניינות בדור הקונסולות החדש מכונה Ray Tracing (ניתוב קרניים). זוהי אלגוריתמיקה שגורמת לתאורה במשחק להיראות ריאליסטית יותר, בהתאם לסוג האור והמשטח שבו הוא פוגע. למשל, פנס רחוב המשתקף בזגוגיות החלון או מדורה לילית שמאירה בדרמטיות על פני הדמויות במשחק. הטכנולוגיה הזו הייתה קיימת מזה כמה שנים במחשבי PC עם מעבדים גרפיים חזקים, אך זו הפעם הראשונה שטכנולוגיה זו מופיעה גם בקונסולות.
(הדגמת ניתוב קרניים על ה-Series S)
כעבור שנה מצאת דור הקונסולות החדש, בודדים המשחקים שעושים שימוש יצירתי וחדשני בחומרת המכשירים הללו. בשל מחסור השבבים העולמי ושלל שיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות, ידם של מרבית האנשים אינה משגת את הקונסולות החדשות. בינתיים, מוטב ליצרני המשחקים לתמוך גם בקונסולות הישנות ולא לפסוח על קהל שחקנים פוטנציאלי בסך מאות מיליוני בני אדם.

הנטפליקס של הגיימינג

אם כך, אתם עשויים לשאול מדוע עליכם לשקול את קניית ה-Series S? התשובה היא שהקונסולה הזו היא כרטיס הכניסה הזול ביותר לקטלוג של מאות משחקי מחשב, שזמינים להורדה ולמשחק תמורת תשלום חודשי קבוע. מיקרוסופט השיקה את שירות ה"גיים פאס" (Game Pass) לפני כארבע שנים, ומאז הוא נמצא בצמיחה מתמדת, עם יותר מ-18 מיליון מנויים נכון לינואר 2021.
לא אחת השירות מכונה "הדיל הטוב יותר בעולם הגיימינג" וקל להבין למה: אל השירות מתווספים משחקים חדשים מדי חודש, ומכל הז'אנרים: החל במשחקי יריות כמו "באטלפילד", דרך סדרת משחקי פיפ"א וכלה בפנינות אינדי עלומות, שכנראה לא הייתם מגלים לולא הן היו מוצעות ב"גיים פאס".
4 צפייה בגלריה
Xbox Series S
Xbox Series S
Xbox Series S
(Unsplash)
נכון לכתיבת שורות אלה, ישנם יותר מ-400 משחקים בקטלוג, הזמינים לקונסולות ה-Series X/S. זה כמעט מובטח שכל אחד ימצא משחקים לטעמו מתוך הספריה הזו. המינוי החודשי עולה החל מ-28 שקלים בחודש לקונסולה בלבד, ואם אתם משחקים גם בקונסולה וגם במחשב, החבילה המשולבת - Game Pass Ultimate - תעלה 40 שקלים מדי חודש. לשם השוואה, המנוי הבסיסי לנטפליקס בישראל עולה כמעט 33 שקלים.
המינוי החודשי הוא אופציה נוחה במיוחד דווקא נוכח המגבלות של ה-Series S, שאינה כוללת כונן תקליטורים ומסוגלת להריץ רק עותקי משחק דיגיטליים. יתרה מכך, בשל מגבלת האחסון של הקונסולה, ניתן לאחסן עליה משחקים מעטים. אלא שבזכות ה"גיים פאס", זה נוח להתקין בכל פעם משחק או שניים, לשחק בהם ולהסיר את ההתקנה בסיום. זו אופציה נוחה למי שלא חש צורך בבעלות על המשחקים שלו, בדומה למי שמעדיף לצפות בסרטים בנטפליקס מאשר לתחזק ספריית DVD. לעומת זאת, אם אתם אספני משחקים, או נהנים לאחסן משחקים רבים על גבי הקונסולה, ה-Series S כנראה איננה עבורכם.

סיכום

בעוד הפלייסטיישן 5 והאקסבוקס Series X נחטפות מהמדפים כמו לחמניות חמות, מספרן של הקונסולות הנחשקות הללו נותר מוגבל - ועל כן, אין פלא שמחירן האמיר. בחלק מהחנויות בארץ מחיריהן גובלים ב-3,000 שקלים. לעומת זאת, סביר שתמצאו את ה-Series S במרבית חנויות המחשבים, ובמחיר די משתלם.
ניתן לטעון כי היריבה הגדולה ביותר של ה-Series S היא קונסולת הסוויץ' של נינטנדו, שעולה 1,559 שקלים לפי היבואן הרשמי. היתרון הגדול של הסוויץ' הוא שניתן לשאת את הקונסולה בדרכים ולשחק בה מכל מקום. היא גם כוללת שני שלטים, כך שהיא מותאמת יותר למשחק עם חברים ובני משפחה. שלט אקסבוקס נוסף יעלה 279 שקלים - תוספת משמעותית לתג המחיר של הקונסולה.
לעומת זאת, המשחקים של נינטנדו ידועים כיקרים ולרוב הם לא נהנים מהנחות ומבצעים, כך שאם אתם לאו דווקא משתוקקים לשחק במריו וזלדה, משתלם יותר להיות מנויים על שירות המשחקים של מיקרוסופט. זו בוודאות התמורה הטובה יותר לכסף.
בשורה התחתונה: עידן הגיימינג הבא טרם הפציע, ומרבית המשחקים הקיימים כיום לדור הקונסולות החדש לא יספקו לכם חוויה שונה מהותית מזו שניתן למצוא בקונסולות הדור הקודם. אלא שזו לא החוזקה העיקרית של האקסבוקס Series S - לפחות לא בשלב זה של מחזור חייה. זו קונסולה נהדרת למי שלא רוצה לקנות מחשב גיימינג עוצמתי ויקר, אך לצלול לספריית משחקים נרחבת. נפח האחסון הדל ומגבלת הרזולוציה עשויים לאכזב את מי שלא מוכן להתפשר על חווית המשחק שלו, אבל מי שיסתפק ב-1080p ויצטרף ל"גיים פאס" - כנראה לא יצטער על כך בכלל.