סגור
גג עמוד techtalk דסק

המשבר לא שואל אם אתה מוכן: איך להתמודד עם משבר ולצמוח ממנו

התקופה האחרונה הציבה אתגרים חסרי תקדים בפני חברות טכנולוגיה וסטארטאפים ברחבי העולם. האטה כלכלית, ירידה בהשקעות והגבלות כלכליות שיבשו את האקוסיסטם, וגרמו למספר חברות להתקשות להסתגל למצב החדש. עם זאת, חברות שידעו לנווט את הדרך בצורה חכמה ויצירתית מצאו את דרכם להצלחה.

הבנת המשבר לפני שהוא פורץ

הכנה למשבר היא לא דבר שנעשה ברגעים של לחץ. חברות שהצליחו להתמודד עם המשבר היו אלו שמבינות את השוק ומזהות את המגמות המתרקמות בו עוד לפני שהן מתפשטות. משבר כלכלי לא מתחיל ביום אחד – הוא צומח בהדרגה, עם שינויי שוק, ירידה בעניין ההשקעות ולחץ על הרווחיות. חברה שמבינה את השוק ותתחיל לפתח אסטרטגיות מראש תהיה מוכנה הרבה יותר להתמודד עם הקשיים.

גמישות עסקית: היכולת לשנות כיוון במהרה

אחת התכונות הקריטיות ביותר לניהול חברה בתקופת משבר היא היכולת להסתגל במהירות לשוק המשתנה. המשבר לא שואל אם אתה מוכן או לא – הוא פשוט מגיע. הגמישות העסקית אפשרה לחברה להסתגל לשינויים בצרכים של הלקוחות ולבצע התאמות טכנולוגיות שיביאו פתרונות מותאמים למצב החדש. לדוגמה, החברה לא רק שהצליחה להתאים את המודל העסקי שלה בצורה יעילה, אלא גם יצרה פתרונות טכנולוגיים חדשים שהציעו ערך מוסף ללקוחות קיימים ופוטנציאליים.היכולת לשנות כיוון מהר, לא רק מבחינה עסקית אלא גם בהיבט של אסטרטגיית פיתוח המוצר, היא הכרחית.

המשבר כקרקע פורייה לחדשנות

כאשר המשבר מתחיל, החברות שיש להן את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה הן אלו שבסופו של דבר מנצלות את המשבר כהזדמנות לחדשנות. עם לחץ כלכלי, חוסר יציבות וצמצום בתקציבים, חברות מוצאות את עצמן חייבות להיות יצירתיות יותר, להמציא את עצמן מחדש ולחפש דרכים להתייעל.
החברות שידעו להמשיך להשקיע בחדשנות, גם כשנראה שהשוק לא מציע הזדמנויות גדולות, היו אלו שיצאו עם ערך מוסף אמיתי מהתקופה הזו. זהו לקח חשוב במיוחד לכל חברה שנמצאת בשוק שמתמודד עם חוסר יציבות – המשבר לא פוגע בחדשנות, הוא מאיץ אותה.

המרכיב האנושי: בניית צוותים חזקים שמגיבים במומנטום

ההצלחה של חברה במהלך משבר לא תלויה רק במודל העסקי שלה או בטכנולוגיה שהיא מציעה – היא תלויה גם בצוות שמאחוריה. זהו המנוע שמניע את הכול. כשיש מצבים של חוסר ודאות, הצוות הוא שצריך להיות מסוגל להישאר ממוקד, להסתגל לשינויים ולהגיב במהירות.
1 צפייה בגלריה
עמית בוהסנקי ו עידו עלמני Zoomd
עמית בוהסנקי ו עידו עלמני Zoomd
עמית בוהסנקי ועידו עלמני
(צילום: Zoomd)
המנהיגות שמובילה את הצוותים היא חיונית. כאשר הוביל צוות אחראי ומנוסה, יציב ומחויב, אפשר היה להתמודד עם אתגרים בקלות רבה יותר. שמירה על חוסן פנימי בתנאים כאלה יכולה להיות ההבדל בין הישרדות לפריצה גדולה.

הרחבת השוק: הזדמנויות בשווקים חדשים

אחת הדרכים החכמות ביותר לצאת ממצב משברי היא חיפוש אחר הזדמנויות בשווקים חדשים. במקום להישאר מקובעים בשוק ביתי או בשוק מצומצם, חברות שהצליחו באותה תקופה הרחיבו את האופקים שלהם לחו"ל או לשווקים שלא תמיד נראו נגישים.
כשהחברה מפתחת מוצר שמתאים למגוון רחב של שווקים ולקוחות, יש לה סיכוי טוב יותר להתמודד עם ירידה בשוק אחד ולהשיג צמיחה בשוק אחר. התפיסה הזו, שכוללת חיפוש אחר הזדמנויות גלובליות, היא דרך מצוינת להתמודד עם תנודתיות בשוק.

המשבר הוא הזדמנות – אם יודעים לנצל אותו

המשבר הכלכלי של השנים האחרונות הציב אתגרים רבים, אך גם הזדמנויות. חברות שיצליחו לנווט את דרכן מתוך הכאוס עשו זאת בזכות גמישות, חדשנות, ושמירה על צוותים חזקי וממוקדים. הלקחים שנלמדו מ-Zoomd מדגישים כיצד חברה יכולה לצלוח משבר ולצמוח ממנו, אם היא מבינה את השוק, מסתגלת במהירות, ושומרת על רוח צוות חזקה. המשבר לא חייב להיות סופה של תקופה – הוא יכול להיות תחילתה של תקופה חדשה ומבטיחה יותר.
עמית בוהנסקי הוא יזם ויו"ר חברת Zoomd ועידו עלמני הוא מנכ"ל Zoomd