סגור

דיווח שוטף
במערב מזהירים: "המתקפה תהפוך לאכזרית יותר"; אזרח ישראלי נהרג באוקראינה

המו"מ להפסקת אש נגמר ויחודש "בימים הקרובים". בשטח הקרבות נמשכים: פיצוצים ליד מרכז קייב, אזעקה בבירה. בארה"ב הזהירו: "רוסיה מתוסכלת מההתקדמות האיטית, תאמץ גישה תוקפנית יותר". הרוג ישראלי ראשון במלחמה באוקראינה: רומן ברודסקי, בן 42, שהתגורר באוקראינה, נהרג במחסום בגלל טעות בזיהוי

בעוד הלחימה באוקראינה נכנסת ליומה החמישי, והשיחות מול רוסיה על הפסקת אש צפויות להתחיל היום (שני) בגבול עם בלארוס, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי היממה הקרובה היא קריטית. אתמול הביע זלנסקי פסימיות מסיכויי ההצלחה של השיחות הצפויות מול רוסיה על הפסקת אש
21:50 - נשיאי 8 מדינות באיחוד האירופי קראו למגעים מיידיים לצירוף אוקראינה
נשיאיהן של שמונה מדינות באיחוד האירופי קראו למדינות האיחוד לתת לאוקראינה מיד מעמד של מדינה המועמדת להצטרף לאיחוד האירופי ולפתוח במגעים לצירופה. על המכתב חתומים מנהיגי בולגריה, צ'כיה, אסטוניה, לטביה, ליטא, פולין, סלובקיה וסלובניה. "אנו מאמינים שאוקראינה ראויה לכך שיידון שדרוג מעמדה", הם כתבו במכתב פומבי. (רויטרס)
21:45 - אזרח ישראלי נהרג במחסום באוקראינה בגלל טעות בזיהוי
הרוג ישראלי ראשון במלחמה באוקראינה: רומן ברודסקי, בן 42, די ג'יי (הידוע בכינוי רומן B) שהתגורר בשנים האחרונות באוקראינה, נהרג בטעות במחסום מקומי על ידי מיליציות אוקראיניות בעת שעשה את דרכו ברכב למעבר הגבול עם מולדובה - בדרכו לטיסה לישראל. משרד החוץ אישר את דבר מותו בתקרית שהתרחשה בעיר בילה צרקווה, 84 ק"מ דרומית לקייב.
ברכב בו נורה ברודסקי היו גם חברתו האוקראינית ועוד שומר ראש. אשתו של ברודסקי, אזרחית ישראלית, ושני ילדיו, בני 6 ו-3, נשארו ביחד איתה במקום בטוח באוקראינה. ככל הידוע, הרכב נורה במחסום אוקראיני ולא על ידי חיילים רוסים. המידע הראשוני על מותו הגיע לשגרירות ישראל בקייב על ידי אנשי קשר בקהילה היהודית. בשעות הראשונות היה חוסר ודאות האם היו עוד פצועים בתקרית ואף נפוצו שמות של ישראלים שנפצעו עם בקשה להתפלל לבריאותם. בדיעבד השמות שהופצו היu לא נכונים. רכבו של ברודסקי היה חלק משיירה של מכוניות שנסעו בדרך למולדובה.

13 צפייה בגלריה
רומן ברודסקי אזרח ישראלי נהרג באוקראינה
רומן ברודסקי אזרח ישראלי נהרג באוקראינה
רומן ברודסקי
(צילום: מתוך פייסבוק)

הודעה על מותו נמסרה אמש להוריו של ברודסקי, אמו באשקלון ואביו בערד. המשפחה ביקשה ממשרד החוץ שיסייעו בהטסת גופתו לישראל ובמשרד החוץ בודקים כעת אם הדבר אפשרי. במשרד החוץ הדגישו אמש, כי לא ידוע על תקריות ירי נוספות לעבר ישראלים שהתפנו מאוקראינה.
מנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל במשרד החוץ, סימה דובדבני, שוחחה עם רעייתו של רומן השוהה כעת באוקראינה עם ילדיו. משרד החוץ מסר כי הוא "מבקש להביע את תנחומיו הכנים למשפחה בשעתה הקשה וימשיך לסייע למשפחה ככל שניתן". השגרירות הישראלית, שלאור המלחמה יושבת בפולין, קיבלה את הדיווח הראשוני על התקרית מאיש קשר בקהילה היהודית. (איתמר אייכנר, נינה פוקס)

19:30 - חשש מהתגברות המתקפה על קייב
השיחות על הפסקת אש בין נציגי קייב ומוסקבה בגבול האוקראיני-בלארוסי הסתיימו הערב (שני) אחרי כארבע שעות, וגורם בממשלה האוקראינית מסר כי נציגי קייב ומוסקבה יחזרו כעת לבירותיהם לפני סבב שיחות שני. ברוסיה דווח כי הסבב הבא יתחדש "בימים הקרובים". בשטח נמשכים בינתיים הקרבות, ושליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לקייב רון בן ישי מדווח כי מזרחית למרכז העיר נשמעו הערב כמה פיצוצים גדולים. ברחבי העיר הופעלו אזעקות.

13 צפייה בגלריה
חייל אוקראיני מעשן סיגריה חרקוב אוקראינה
חייל אוקראיני מעשן סיגריה חרקוב אוקראינה
חייל אוקראיני בחרקוב
(צילום: AP)

במערב מזהירים כעת מפני האפשרות שהמתקפות הרוסיות באוקראינה יהפכו לקטלניות הרבה יותר, ביומה החמישי של המלחמה שבה פתח הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, ועל רקע ההערכות שצבאו מתקשה להשיג את יעדיו, אם בשל ההתנגדות העזה שמשיבים בפניו האוקראינים, או בשל בעיות לוגיסטיות והיעדר מורל בקרב הלוחמים הרוסים.
לחשש הזה התייחס הערב שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שאמר כי נראה שהמתקפות הרוסיות הופכות כעת ל"אכזריות יותר ויותר". שרת החוץ הבריטית ליז טראס הזהירה כי הימים הקרובים צפויים להיות "קשים" עבור אוקראינה. ברקע האזהרות הללו עומדת המתקפה הרוסית הבוקר על העיר חרקוב שבצפון-מזרח אוקראינה, שבה נשמעו פיצוצים ולאחריהם הוכרז בה עוצר.
16:20 - שרת החוץ הגרמנייה: אי אפשר לצרף את אוקראינה לאיחוד האירופי בכמה חודשים
שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק, התייחסה לבקשתו של נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי להצטרף לאיחוד האירופי בהליך מזורז ואמרה כי "הצטרפות לאיחוד האירופי לא יכולה להיעשות בכמה חודשים בלבד, אבל אוקראינה היא בכל מקרה חלק מ'הבית האירופי', שאליו היא כמובן מוזמנת". היא הוסיפה כי הצירוף של אוקראינה אינו מעיד על כך שהאיחוד מעוניין להפריד אותה מרוסיה, אלא משקף רצון להגשים את רצונם של אוקראינים רבים להצטרף. (רויטרס)
16:00 - רוסיה הטילה איסור גורף על מטוסים מ-36 מדינות לחלוף במרחב האווירי שלה. רוסיה אסרה על חברות התעופה של 36 מדינות - כולל בריטניה, גרמניה, ספרד, איטליה וקנדה - להשתמש במרחב האווירי שלה. זאת כתגובה על החלטתן להטיל עיצומים נגד ענף התעופה הרוסי. (רויטרס)
15:55 - אוקראינה לאיחוד האירופי: חברו אותנו לרשת החשמל שלכם בהקדם האפשרי. שר האנרגיה של אוקראינה, הרמן הלושצ'נקו, פנה לאיחוד האירופי בבקשה לחבר את אוקראינה לרשת הולכת החשמל האירופית. הוא הסביר כי עקב הפלישה הרוסית, אוקראינה לא יכולה עוד לקנות חשמל מבלארוס או רוסיה. (רויטרס)
15:10 - "כוננות גרעינית מוגברת": משרד ההגנה הרוסי הודיע כי "הכוחות הגרעיניים של רוסיה עברו לכוננות לוחמה מוגברת", בהתאם להוראתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זאת לאחר שאתמול הנשיא הרוסי הצהיר כי הורה לכוחות הגרעיניים של רוסיה להיכנס לכוננות. הצהרה זו באה אחרי שמוקדם יותר הכריזה בלארוס, בעלת בריתו הקרובה של פוטין, כי היא זונחת את המדיניות רבת-השנים שלה שלפיה לא תחזיק נשק גרעיני בתחומיה. ההחלטה אושרה ב"משאל עם" שיזם הרודן אלכסנדר לוקשנקו, ובו לדברי הממשלה במינסק 65% הצביעו בעד זניחת המדיניות.
15:10 - פוטין נגד המערב: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה את המערב "אימפריה של שקרים" כששוחח עם בכירים במדינה על הסנקציות הכלכליות הכבדות שהוטלו נגד מוסקבה. כך לפי הקרמלין, שפרסם תמלול של השיחה בין פוטין לבכירים. "ראש הממשלה מיכאיל מישוסטין ואני שוחחנו על הנושא, באופן טבעי מתוך מחשבה על הסנקציות ש'הקהילה המערבית' כביכול, או כמו שכיניתי אותה בנאום שלי - 'אימפריית השקרים' - מנסה ליישם כעת נגד ארצנו", אמר פוטין בשיחה.

13 צפייה בגלריה
שיחות השלום בבלארוס שלישי משמאת שר ההגנה של אוןקראינה ולפני ראש המשלחת הרוסית
שיחות השלום בבלארוס שלישי משמאת שר ההגנה של אוןקראינה ולפני ראש המשלחת הרוסית
נציגי אוקראינה ורוסיה בשיחות בגבול בלארוס
(צילום:SERGEI KHOLODILIN)


13 צפייה בגלריה
מדפים ריקים בסופמרקט ב קייב אוקראינה
מדפים ריקים בסופמרקט ב קייב אוקראינה
מדפים ריקים בסופמרקט בקייב, היום
(רויטרס)

14:30 - רומן אברמוביץ’ יתווך בין הצדדים? דוברו של המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ’ הודיע כי אוקראינה יצרה קשר עם האוליגרך במטרה שיתווך בינה לבין רוסיה, על רקע הפלישה הרוסית למדינה. "אני יכול לאשר שהצד האוקראיני יצר קשר עם רומן אברמוביץ' לתמיכה בהשגת פתרון בדרכי שלום, ושהוא ניסה לעזור מאז", אמר הדובר. לפני יומיים אברמוביץ' בחר לסגת מהניהול השוטף של קבוצתו צ'לסי האנגלית, והעביר את קבלת ההחלטות לנאמני המועדון.

13 צפייה בגלריה
משלחת אוקראינה מגיעה לשיחות עם רוסיה בבלארוס
משלחת אוקראינה מגיעה לשיחות עם רוסיה בבלארוס
משלחת אוקראינה מגיעה לשיחות עם רוסיה בבלארוס
(EPA)

14:00 - עשרות נהרגו בחרקוב: משרד הפנים האוקראיני הודיע כי עשרות בני אדם נהרגו הבוקר במהלך מתקפת טילים של הצבא הרוסי בחרקוב שבצפון מזרח המדינה, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. "חרקוב נורתה באופן מסיבי, יש עשרות הרוגים ומאות פצועים", כתב בפייסבוק אנטון הרשצ'נקו, יועץ במשרד הפנים האוקראיני.


13 צפייה בגלריה
פליטים מ אוקראינה בפולין
פליטים מ אוקראינה בפולין
פליטים מאוקראינה בפולין
(EPA)

13 צפייה בגלריה
הפגנה בקוריאה נגד רוסיה ופוטין בעקבות הפלישה ל אוקראינה
הפגנה בקוריאה נגד רוסיה ופוטין בעקבות הפלישה ל אוקראינה
הפגנה נגד רוסיה בדרום קוריאה
(רויטרס)

12:45 - החלו השיחות בגבול: החלו השיחות בין נציגי קייב למוסקבה בגבול בין אוקראינה לבלארוס, בניסיון להגיע להסכמה על הפסקת אש. כך מסר היועץ לנשיא אוקראינה, מיכאילו פודוליאק. מוקדם יותר נמסר מלשכת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי המטרה של אוקראינה בשיחות היא הפסקת אש מיידית ונסיגת הכוחות הרוסיים מהמדינה.
על רקע הסנקציות הכלכליות שמדינות המערב הטילו על מוסקבה, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי "המציאות הכלכלית של רוסיה השתנתה", אך הוסיף שלארצו יש תוכנית להגיב לסנקציות, כמו למשל העלאת הריבית ל-20% על ידי הבנק המרכזי של המדינה. פסקוב הוסיף כי הנשיא ולדימיר פוטין ייפגש היום עם כמה בכירים רוסים, בהם שר האוצר ונגיד הבנק המרכזי. דובר הקרמלין אמר גם כי רוסיה תנקום על הסנקציות האוויריות שהפעילו מדינות כלפיה, והאשים את האיחוד האירופי במדיניות עוינת כלפי מוסקבה. לדבריו, אספקת הנשק של האיחוד לאוקראינה "מסכנת ומערערת את היציבות באזור".

airline companies ukraine

10:45 - בגבול בין אוקראינה לבלארוס עומדות להתחיל בצהריים (יום ב') השיחות בין נציגי קייב ורוסיה בניסיון להגיע להסכמה על הפסקת אש. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הביע פסימיות עמוקה בנוגע לאפשרות שיושג הסדר, אבל החליט לשגר את המשלחת בכל זאת, והבוקר הודיעה לשכתו כי הנציגים האוקראינים כבר הגיעו לגבול. לדבריה, בשיחות תדרוש קייב הפסקה מיידית של האש ונסיגה של הכוחות הרוסיים מכל השטחים שעליהם השתלטו באוקראינה – דרישה שקשה לראות את מוסקבה נענית לה.
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר במסיבת עיתונאים כי "הטלת הסנקציות גרועות יותר ממלחמה". לדבריו, "זה דוחף את רוסיה לעבר מלחמת עולם שלישית. לכן אנחנו חייבים להיות מרוסנים כדי שזה לא יקרה, כי מלחמה גרעינית זה הסוף".


13 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(רויטרס)
10:45 - זלנסקי לחיילים הרוסים: "הניחו את הנשק ולכו מפה". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פרסם סרטון ובו קרא לחיילים הרוסים שפלשו לארצו "להניח את נשקם". זלנסקי אמר בסרטון: "הניחו את הנשק ותלכו מפה. אל תאמינו למפקדים שלכם, אל תאמינו לתועמלנים. הצילו את חייכם". לדברי נשיא אוקראינה, 4,500 חיילים רוסים נהרגו עד כה במלחמה, כמו גם 16 ילדים. זלנסקי גם קרא לאיחוד האירופי לצרף את אוקראינה לשורותיה תחת נוהל מיוחד, מכיוון שהיא מתגוננת מפני פלישת כוחות רוסיים, ואמר כי ארצו תשחרר מהכלא אסירים בעלי ניסיון צבאי אם הם ירצו להצטרף ללחימה נגד רוסיה.




13 צפייה בגלריה
קייב אוקראינה
קייב אוקראינה
קייב, הבוקר
(רויטרס)

10:45 - "רוסיה מעוניינת בהסכם": מנהל המשא ומתן הרוסי בשיחות בין מוסקבה לקייב, ולדימיר מדינסקי, אמר כי ארצו מעוניינת להגיע להסכם שמתאים לאינטרסים של שני הצדדים. לדבריו, השיחות שיתקיימו בגבול אוקראינה-בלארוס צפויות להתחיל בשעה 11:00 (שעון ישראל).



13 צפייה בגלריה
חיילים של אוקראינה
חיילים של אוקראינה
חיילים של אוקראינה
(EPA)

13 צפייה בגלריה
הפגנה בספרד נגד רוסיה ולדימיר פוטין בעקבות המלחמה באוקראינה
הפגנה בספרד נגד רוסיה ולדימיר פוטין בעקבות המלחמה באוקראינה
הפגנה בספרד נגד רוסיה ופוטין
(EPA)
10:00 - "רוסיה האטה הלחימה": צבא אוקראינה מסר כי "רוסיה האטה את קצב הלחימה שלה" ביום החמישי לפלישה הרוסית למדינה. זאת על רקע שיחות המשא ומתן בין מוסקבה לקייב שצפויות להתחיל היום סמוך לנהר פריפיאט שבגבול האוקראיני-בלארוסי. "הכובשים הרוסים האטו את קצב ההתקפה, אך עדיין מנסים להשיג הצלחה בכמה תחומים", נמסר בהצהרת הצבא.
9:40 - בלארוס: "הכל מוכן לקראת המשא ומתן בין מוסקבה לקייב". לקראת שיחות המשא ומתן בין מוסקבה לקייב שצפויות להתחיל היום סמוך לנהר פריפיאט שבגבול האוקראיני-בלארוסי, משרד החוץ של בלארוס הודיע כי "הכל מוכן לקראת המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה. אנו ממתינים להגעת המשלחות".
9:30 - הריבית מזנקת: הבנק המרכזי של רוסיה הקפיץ את הריבית מ-9.5% ל-20%, הרובל מחק את רוב הירידות.


13 צפייה בגלריה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה ב מוסקבה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה ב מוסקבה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה במוסקבה
(גטי)


8:00 - דיווח: בלארוס תצטרף לפלישה לאוקראינה. בלארוס מתכוונת לשלוח חיילים לאוקראינה כדי לתמוך ברוסיה, ייתכן שעוד היום. כך אמר גורם בממשל האמריקני לוושינגטון פוסט.
7:00 - ביידן יקיים שיחה עם בעלות בריתה של אמריקה בנוגע למצב באוקראינה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יקיים אחר הצהריים (שעון ישראל) שיחה עם בעלות בריתה של אמריקה כדי לדון בהתפתחויות האחרונות בנוגע להתקפה של רוסיה על אוקראינה, וכדי לתאם תגובה מאוחדת. כך מסר הבית הלבן.

13 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב מקלט תחנת רכבת תחתית
אוקראינה קייב מקלט תחנת רכבת תחתית
מקלט בתחנת רכבת תחתית
(צילום: רויטרס)

6:30 - הפגגזות בלתי פוסקות. רמטכ"ל אוקראינה הודה הלילה כי היממה האחרונה הייתה "קשה" עבור הצבא, והוסיף כי הכוחות הרוסים ממשיכים להפגיז "כמעט לכל הכיוונים". בפוסט באנגלית בפייסבוק הוא הוסיף כי אנשי כוח ההגנה בבסיס הצבאי בעיר וסילקוב שמדרום-מערב לקייב נלחמים בהתקפות הרוסיות