סגור
מנכ"ל אלקטריאון אורן עזר, ומתקן ניסוי להטענת רכב חשמלי באמצעות סלילים מתחת לכביש
מנכ"ל ויו"ר אלקטריאון אורן עזר (צילום: אביגיל עוזי אוראל כהן)

למרות הפסד של 50%: צחי חג'ג' מגדיל את ההימור על אלקטריאון

חברת האוטו־טק תגייס עד 39 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של מניות ואופציות לבעלי המניות הגדולים, בהם צחי חג'ג' וירון יעקובי. חג'ג', שרכש לפני חצי שנה 9.7% מהמניות, איבד כבר כ־20 מיליון שקל על הנייר

חברת האוטו־טוק אלקטריאון, שמפתחת טכנולגיה לסלילת כבישים שטוענים רכבים חשמליים תגייס עד 39 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות וכתבי אופציה. בכוונת החברה לבצע הנפקת מניות בהיקף של 18 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית, וכן להנפיק כתבי אופציה שיכניסו לקופתה עוד 21 מיליון שקל בהנחה של מימוש מלא.
לפי הדיווח של החברה, ההקצאה תיעשה לבעלי מניות שמחזיקים יותר מ־25% מהמניות. ל"כלכליסט" נודע שהמשתתפים העיקריים בגיוס הם צחי חג'ג' (9.7%) וירון יעקבי (7.1%).
הנפקת המניות תתבצע לפי מחיר של 30 שקל למניה, הנמוך ב־9.6% ממחיר הפתיחה של המניה אתמול בבורסת ת"א (33.2 שקל). את האופציות, שיונפקו ללא תמורה לכל רוכש של המניות בהקצאה הפרטית, ניתן יהיה לממש בתוך שנה לפי מחיר של 35 שקל למניה.
עבור חג'ג' ויעקבי מדובר בהגדלת ההימור על אלקטריאון. ביוני האחרון רכש חג'ג' מניות של אלקטריאון ב־38 מיליון שקל. העסקה הזו נעשתה לפי מחיר של 70 שקל למניה. כלומר, התשואה של חג'ג' היא שלילית בשיעור של 52.5% ויש לו הפסד של כ־20 מיליון שקל על הנייר.
את המניות רכש חג'ג' מקפיטל נייצ'ר, אחת המשקיעות הראשונות בחברה. במקביל לכניסת חג'ג', הקטינו גופים מוסדיים את השקעותיהם בחברה. כך, למשל, בית ההשקעות אלטשולר שחם מכר מניות בהיקף של 1.6 מיליון שקל וכיום מחזיק 4.87% ממניות אלקטריאון.
עבור יעקובי מדובר בהפסד עמוק יותר. הוא רכש את המניות באוקטובר 2021 תמורת 42.5 מיליון שקל. מאז ירדה מניית אלקטריאון ב־84% והשקעתו נמחקה כמעט לחלוטין. על הנייר יש לו הפסד של כ־35 מיליון שקל. יעקובי גם קיבל אופציות לרכישת מניות נוספות, אך בשל המומנטום השלילי במניה הן נותרו מחוץ לכסף והוא לא מימש את האופציות. עסקיו של יעקבי ממוקדים בנדל"ן בארה"ב, אך בשנתיים האחרונות הוא ביצע מספר השקעות בחברות טכנולוגיה ציבוריות בישראל, שמשכו אליו תשומת לב בזירה הזו. בין היתר, השקיע יעקבי באוגווינד, שמפתחת פתרונות לאנרגיה מתחדשת. מדובר בחברה שגם מנייתה ספגה חבטות קשות במהלך 2022 תוך שהיא מאבדת 90% מערכה. שווי השוק של אוגווינד כיום עומד על 112.6 מיליון שקל.
על מנת לבצע את הגיוס אלקטריאון תצטרך לכנס אסיפת בעלי מניות ולקבל את אישור בעלי מניות המיעוט למהלך, שכן הקצאה פרטית מהותית לבעלי המניות נחשבת לעסקת בעלי עניין.
אלקטריאון מבצעת את הגיוס מחג'ג' ויעקבי על מנת להיות ערוכה פיננסית להתמודדות במכרז על חשמול כביש בשוודיה באורך של 42 ק"מ, שיוכל לטעון משאיות חשמליות. המכרז ייערך באפריל 2023 ותוצאותיו יפורסמו ביוני, לקראת סוף הרבעון השני של השנה.
אלקטריאון מפתחת ומפעילה מערכות לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות תשתית סלילים שממוקמת מתחת לכבישים. במילים אחרות, היא סוללת כבישים שטוענים רכבים חשמליים. בדומה לחברות טכנולוגיות אחרות, 2022 הייתה שנה קשה עבורה, על רקע עליית הריבית שנועדה להילחם באינפלציה ושהביאה לפגיעה קשה בשווי של חברות טכנולוגיה. במהלך 2022 איבדה מניית החברה 86.4% משוויה, וכיום שווי השוק שלה הוא 350 מיליון שקל לעומת כ־2 מיליארד שקל בתחילת 2022. המגמה משותפת לחברות טכנולוגיה רבות, אבל הירידה של אלקטריאון הייתה חדה מהירידה במדד הקלינטק, למשל, שאיבד 32.2% בשנה.
הירידה במניית אלקטריאון תודלקה על ידי מגמות מאקרו־כלכליות, אבל גם על ידי העובדה שהיא עדיין לא מצליחה לנטוש את מחוזות חברות החלום, תוך שהיא מייצרת הכנסות זניחות לצד הפסדים עמוקים. ברבעון השלישי של 2022, הציגה אלקטריאון הכנסות של 2 מיליון שקל והפסד של 21.5 מיליון שקל בשורה התחתונה. בתקופה המקבילה לחברה לא היו הכנסות כלל וההפסד היה מצומצם יותר – 12.9 מיליון שקל. לחברה יש הון עצמי של 148 מיליון שקל ומזומנים בהיקף של 65 מיליון שקל, בין היתר בזכות הכנסת משקיעים כמו חג'ג', וההתחייבויות שלה נאמדות בכ־25 מיליון שקל.