סגור
מפעל טסלה שנגחאי סין
מפעל טסלה בשנגחאי. שנה שחורה במיוחד (צילום: Aly Song / Reuters)

הסוללה התרוקנה: מניית טסלה נחתכה ב-65% בשנה הגרועה בתולדותיה

שנת 2022 היתה רעה ליצרנית הרכב החשמלי, שמחקה מעל 700 מיליארד דולר משווי השוק שלה; המשקיעים חוששים משיבושים בייצור, מירידה בביקושים ומהתמקדותו של המייסד והמנכ"ל אלון מאסק בטוויטר שאותה רכש; הוא מצדו מנסה להרגיע

מניית יצרנית הרכב החשמלי טסלה סגרה את השנה הגרועה ביותר בתולדותיה, לאחר שנמחקו משווי השוק שלה מעל 700 מיליארד דולר, זאת לנוכח חשש המשקיעים משיבושים בייצור, מירידה בביקושים ומהתמקדותו של המייסד והמנכ"ל אלון מאסק בטוויטר אותה רכש לאחרונה.
לפי "הוול סטריט ג'ורנל", מאז תחילת השנה נחלשה המניה של יצרנית המכוניות החשמליות בסביבות 65%. בשבועות האחרונים חוותה המניה גל נוסף של ירידות וזאת בעקבות הנחות שהציעו בטסלה לאנשים כדי לקבל את המכוניות שהזמינו לפני סוף השנה, מה שעורר חשש לגבי הביקוש. החברה נאלצה גם להתמודד עם סגירה זמנית של המפעל שלה בסין, שהוא הגדול ביותר שלה מבחינת נפח הייצור. הביצועים של המניה בדצמבר היו הביצועים החודשיים הגרועים ביותר שלה. עם זאת, בסגירה בוול סטריט אתמול (ו') סיימה המניה בעלייה של 1.12% למחיר של 123.18 דולר.



"יש חשש לירידה בביקושים דווקא כשטסלה מגדילה את הייצור במפעלים, ולא יחוו שם את הצמיחה בנפח ההזמנות שבשוק ציפו לה בעבר", אמר סת' גולדשטיין ממורנינגסטאר.
זמני ההמתנה לרכב חדש, שבתחילת השנה עמדו על 30 שבועות לחלק מהדגמים של טסלה בארצות הברית, נפלו בחדות, כך לפי הנתונים שאספו בחברת המחקר ברנסטיין.
הירידה החדה במחיר המניה מציגה שינוי מגמה עבור המניה, שרק לפני מעט יותר משנה עלתה במהירות. מניית טסלה טיפסה לשיא בנובמבר 2021, בתקופה שבה החברה דיווחה על רווחיות, הגבירה את הייצור והרוויחה מהעלייה בפופולריות של מכוניות חשמליות. אולם המניה צנחה ב-70% מאז השיא הזה.
"היסודות לטווח הארוך חזקים ביותר. הטירוף קצר הטווח בשוק הוא לא צפוי", צייץ מאסק לאחר סגירת השוק ביום שישי. מוקדם יותר השבוע הוא שלח מסר הרגעה לעובדים: "אל תהיו מוטרדים מדי מהטירוף בשוק המניות. אנחנו נמשיך להדגים ביצועים מעולים והשוק יכיר בכך".
מטסלה לא התקבלה תגובה.
רוב הירידות במניה נרשמו בחודשים האחרונים לאחר השלמת רכישת טוויטר על ידי מאסק, ולאחר שטסלה, שעוד נותרה חברת המכוניות הגדולה בעולם לפי שווי שוק, פספסה את התחזיות בנוגע למשלוחים ברבעון השלישי.