סגור
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק, טוויטר (צילום: OLIVIER DOULIERY / AFP)

משקיעים זועמים על מאסק והתעסקותו בטוויטר: "מי מנהל את טסלה?"

מייסד ומנכ"ל יצרנית הרכב החשמלי ובעל הבית החדש של הרשת החברתית, שאיבד לאחרונה את תואר האיש העשיר בעולם, ממשיך לעצבן את המשקיעים; "תתעוררו שם בדירקטוריון, מתי אלון חוזר?" צייץ משקיע בטסלה שדווקא תמך ברכישת טוויטר - כך דווח ב"וושינגטון פוסט", ששייך ליריבו של מאסק, ג'ף בזוס

כנראה שאי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, גם אם קוראים לך אלון מאסק. מדיווח של "הוושינגטון פוסט" (ששייך לג'ף בזוס, יריבו המושבע של מאסק בעולם הטכנולוגיה) היום (ה') עולה שמשקיעי טסלה מאוד לא שמחים מכך שמאסק מבלה הרבה מאוד מזמנו בניסיון לסדר את רכישת טוויטר, כדי שתניב לו פחות צרות.
מאסק אפילו נאלץ לקטוע צ'ט בשידור חי בספייסס של טוויטר מול 300 אלף משתמשי הרשת החברתית תוך שהוא ממלמל שהוא מאחר לפגישה בטסלה. המקרה הזה מדגים לדעת רבים את המצב הבעייתי של מאסק - הוא פשוט לא יכול להתחלק לשניים ולטפל בעסקיו אישית כמו שהמשקיעים היו רוצים. טוויטר הפכה למשאבת זמן עבור מאסק.
במקום להניב לו מזומנים או השפעה, היא בעיקר מניבה לו צרות: מקריאות הבוז מקהלו של דייב שאפל, עבור דרך הכתרתו כאייקון תנועת QAnon החדש אחרי שדונלד טראמפ אכזב, וכלה בקריסה של ערך מניית טסלה, שהפכה מחברה בעלת שווי שוק של יותר מטריליון דולר לפני עניינו של מאסק בטוויטר לחברה ששווה כ-500 מיליארד דולר בלבד. המניה נסחרה בכ-156 דולר אמש לעומת שיא של כ-381 דולר בתחילת אפריל שעבר.
כעת מספר משקיעים מודאגים דורשים שמאסק יעביר את המושכות של טסלה למישהו שיכול לעסוק בפיתוח החברה ועסקיה באופן שוטף. "תתעוררו שם בדירקטוריון (של טסלה) - מה התוכנית שלכם? מי מנהל את טסלה ומתי אלון חוזר?" צייץ רוס גרבר, משקיע בטסלה שאף תמך בהצעת הרכישה של מאסק לטוויטר.


אגב טוויטר, מאסק השתמש בלא מעט ממניות טסלה כדי לממן את המינוף האדיר שנדרש כדי להשלים את תשלום 44 מיליארד הדולר שעלתה לו הרשת החברתית. הוא מכר כ-3.5 מיליארד דולר של מניות טסלה בימים האחרונים, כך לפי דיווחים לבורסה האמריקאית. אלה מצטרפות לעוד כ-3.9 מיליארד דולר מניות טסלה שמכר בתחילת נובמבר האחרון. כל מכירה מעין זו מורידה את מחיר המניה ומעצבנת עוד יותר את המשקיעים.
מאסק כנראה מודע למה שקורה מסביבו. הוא צייץ שלשום שהוא מבטיח למשקיעי טסלה שרכישת טוויטר תשתלם גם להם. הדבר שמדאיג את המשקיעים הוא מבנה ההון של מאסק, שמתבסס ברובו על מניות טסלה. שלא במפתיע, לאחרונה עקף אותו ברנר ארנו הצרפתי, בעלי LVMH, כאיש העשיר ביותר בעולם, בעיקר בגלל התרסקות מניות טסלה.


בינתיים חלק מהמשקיעים שהעדיפו להישאר אופטימיים בתחילת תהליך רכישת טוויטר כבר לא ממש סומכים על מאסק, אף שמדובר באדם שישן במפעל החברה בתחילת הדרך כדי לוודא שהעסק מתקדם כמו שצריך או לפתור שלל בעיות בפס הייצור של המכוניות בתחילת הדרך. הוא גם לא שכח להביא את האתוס הזה לטוויטר - רק ששם לא מדובר במפעל מכוניות, אלא במשרדי חברת טק באמצע סן פרנסיסקו. כנראה שזה מה שהוביל לפיטורי הענק בחברה, כמו גם לשינויים מבניים ועסקיים שלא כולם מבינים או מקבלים.
הבעיות של טוויטר הן לא הבעיות של טסלה, אבל גם חברת המכוניות החשמליות סובלת מירידה בביקושים בסין, ובעיקר מזינוק של עלויות הייצור. בנוסף לכך המשקיעים כעת חוששים שמאסק ימשיך למכור מניות של טסלה כדי לממן את הרפתקת טוויטר. בנק ההשקעות גולדמן זאקס הוריד את מחיר היעד שלו למניית טסלה השבוע, מה שמצביע על חוסר האמון של וול סטריט במניה.
בכל מקרה כעת העתיד של שתי החברות קשור אחד בשני - לא רק בגלל האישיות של מאסק, אלא בעיקר בגלל המבנה הפיננסי של אחזקותיו. וכשאפילו המעריצים המושבעים שלו, כמו גלילאו ראסל, יוטיובר ומשפיען שמחזיק ערוץ שמסקר את טסלה, בעיקר זונחים אותך, כנראה שאתה צריך לעשות חישוב מסלול מחדש ולבדוק מה יותר חשוב, טסלה או טוויטר.