סגור
נמל אשדוד צילום רחפן 2020
נמל אשדוד (קרדיט: נשיונל ג'אוגרפיק בעמ)

למרות הפקק בנמל אשדוד - 50 עובדים יסיימו את עבודתם; ההסתדרות: "יושבים רגל על רגל"

מדובר בעובדים זמניים, שגויסו לטובת פתרון הפקק בנמלים עד ל-17 בנובמבר. בנמל אשדוד טוענים כי היו מעוניינים בהמשך העסקת העובדים ומאשימים את ההסתדרות בכך שמנעה זאת. מנגד, בהסתדרות טוענים כי זו הייתה החלטה משותפת של ועדי העובדים עם ההנהלה: "בשורה התחתונה אין עבודה, כל העובדים נמצאים בבטלה"

כ-50 עובדים זמניים בנמל אשדוד, שגויסו לטובת פתרון הפקק בנמלים, יסיימו את עבודתם ב-17 בנובמבר.
בנמל הממשלתי טוענים כי הם היו מעוניינים בהמשך העסקת העובדים ומאשימים את ההסתדרות בכך שמנעה זאת. "ההסתדרות אינה מסכימה להאריך את משך העסקתם של הסוורים הזמניים בנמל", נמסר מנמל אשדוד.
מנגד, בהסתדרות טוענים כי זו הייתה החלטה משותפת של ועדי העובדים עם ההנהלה. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר לכלכליסט: "בשורה התחתונה אין עבודה, כל העובדים נמצאים בבטלה, כל העובדים נמצאים ברזרבה ולא צריכים אותם. הייתה החלטה משותפת וההנהלה היא זו שבסופו של דבר שיחררה אותם והכל בסדר".
במענה לשאלה האם הם מנעו את המשך ההעסקה של העובדים, אמר אדרי: "עובדים שאין להם עבודה בכלל, שיושבים כל היום במועדון רגל על רגל, אין מה להחזיק אותם סתם שיהיו ממורמרים ויעשו לנו ולהנהלה הפגנות וצעקות כי הם לא מקבלים שעות נוספות, שכר ופרמיה. אז להשאיר עובדים ולהתעלל בהם - לא אנחנו רוצים ובטח לא ההנהלה. אם ההנהלה היתה רוצה לעשות עליהם קרב אז היא הייתה עושה עליהם קרב. יש לנו דוחות מגובים שאין עבודה, עשרות עובדים, אם לא כל העובדים, נמצאים בבטלה, ואנחנו לא מטפחים בטלה".
בתעשייה התלוננו על עזיבת העובדים הזמניים בנמל, וזאת על רקע ביקורת קבועה על תפקוד הנמל, רמת התפוקה בו ויעילותו. נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין כתב כי "מאוד מצער שוועדי העובדים בנמל אשדוד, ובגיבוי ההסתדרות, מצמצמים עכשיו כח אדם חיוני בנמל אשדוד. מהלך כזה משפיע מידית על יוקר המחיה בישראל".
עוד הוסף לין כי "מחירי ההובלה הימית הם עדיין פי שניים ממה שהיה בינואר 2020. אנו זקוקים לנמל העובד ביכולת של תפוקה מלאה - שלוש משמרות ואיוש של צוותי עבודה ברמה אופטימלית בכל משמרת, בעבודה יעילה אפשר לקצץ את זמן הפריקה למחצית ואף יותר מכך. שהות ממושכת בפריקת המטענים מעלה את גובה ההובלה הימית ואף מייקרת את שירותי הנמל".
נמל אשדוד מתנהל כבר ארבעה חודשים ללא מנכ"ל קבוע, וזאת בעקבות עזיבתו של המנכ"ל הקודם משה (שיקו) ז'אנה לאחר סכסוך ממושך עם יו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן בכור שרצתה לראות אותו מחוץ להנהלת הנמל.
17 אוניות ממתינות היום בלב ים מחוץ לנמל אשדוד, ואלו מהוות חצי מתוך 34 האוניות שממתינות מחוץ לנמלי ישראל השונים. הפקק בנמלים הצטמצם בחודשים האחרונים, וזאת לאור ירידה בכמות הסחורות שמגיעות לישראל עקב המשבר הכלכלי העולמי ובעקבות התעצמות התחרות בין הנמלים הותיקים לנמלים הפרטיים.
עם זאת, תור של 34 אוניות עדיין נחשב כעומס וכמצב לא אופטימלי, וזאת למרות שמדובר בצמצום משמעותי משיא הפקק, בו עמדו בין 70 ל-90 אוניות בלב ים. כמו אז, גם עכשיו הרוב המוחלט של האוניות הממתינות בלב ים הן אוניות מטען כללי, שהרווח שהנמלים עושים ממנו נמוכים משמעותית מהרווח שנעשה על אוניות מכולות שהפריקה שלהן פשוטה יותר. מנמל אשדוד נמסר כי "היקף האוניות הממתינות הולך וקטן, במיוחד לאור מספר הקרוזים והחגים בחודש האחרון".