סגור
שליח של יאנגו
שליח של יאנגו. "שליח VIP הוא כזה שנוסע באור אדום" (צילום: דנה קופל)

בלעדי
טלטלות ביאנגו דלי: מנכ״לית פורשת ושינוי מודל שליחויות

העזיבות של בכירי החברה אינן מנותקות מהטלטלות שעוברת החברה העולמית, בין היתר בשל פלישת רוסיה לאוקראינה. במקביל החברה מבצעת בישראל שינוי במודל העסקת השליחים ביאנגו דלי, ומנסה להעביר אותם להעסקה במודל של שליחי יאנגו דליברי

עוד טלטלות בשדרה הניהולית של יאנדקס, ענקית האינטרנט והטכנולוגיה הרוסית שפועלת מהארץ, והפעם עזיבה של מנכ"לית חברת השליחויות יאנגו דלי, פלטפורמת שליחויות מכולת, נועה ויצמן־לוי, שמונתה לתפקידה רק בפברואר האחרון, כך נודע ל"כלכליסט". עזיבתה התרחשה בסמוך לעזיבתו בספטמבר של יוחאי עבאדי, מנכ"ל יאנגו ישראל, שפרש מהחברה לאחר כשנתיים בתפקיד. בחודש מרץ התפטר מהחברה יובל קינן, ששימש כמנכ"ל יאנדקס ישראל במשך ארבעה חודשים בלבד.
העזיבות של בכירי החברה אינן מנותקות מהטלטלות שעוברת החברה העולמית, בין היתר בשל פלישת רוסיה לאוקראינה, וביוני התפטר מתפקידו מייסד ומנכ"ל יאנדקס ארקדי וולוז', המתגורר בישראל, בעקבות סנקציות כלכליות שהטיל עליו האיחוד האירופי.
בתוך כך נודע ל"כלכליסט" כי החברה מבצעת בישראל שינוי במודל העסקת השליחים ביאנגו דלי, ומנסה להעביר אותם להעסקה במודל של שליחי יאנגו דליברי, שירות המשלוחים הכללי של החברה, שעלויות השליחים שלו נמוכות יותר. על רקע זאת מתעוררת השאלה אם החברה פועלת לצמצום הפעילות של יאנגו דלי בישראל כפי שהיא עושה בפריז, שם היא החלה לחסל את פעילות יאנגו דלי בהדרגה לפני כחצי שנה בשל ביצועים חלשים. כמו כן היא מסרה כי ייתכן שהיעד הבא יהיה הפסקת הפעילות בלונדון.
שליחי יאנגו דלי נחשבים לעובדים עצמאים, והם מקבלים שכר שעתי עבור כל משמרת ובנוסף תגמול עבור משלוחים. בדליברי השליחים משתכרים על פי מספר המשלוחים, ללא שכר בסיס שעתי. כעת מבקשת החברה לחסוך את התשלום השעתי ולהעביר את השליחים של יאנגו דלי לעבוד במודל של דליברי, למורת רוחם של שליחי דלי.
"החברה רוצה לשנות את המודל של העסקת שליחי יאנגו דלי, לשחוק את התשלום הבסיסי לשעה, להתפטר מהאנשים שהם משלמים להם שעתית ולעבור למודל של וולט, אבל בתשלום הרבה יותר נמוך".
השליחים מלינים גם על התחרות בין השליחים שהחברה מייצרת, ולדבריהם מסכנת אותם בנסיעה בכבישים. "בעבר יכולתי לסרב לקחת משלוח נוסף אם הוא לא היה נכנס בתיק משלוח אחד, כי אנחנו על אופניים וזה מסכן אותנו", סיפר שליח נוסף. "משקל המקסימום למשלוח כפי שהגדירה אותו החברה בתחילת הדרך היה 10 קילו, וכיום הוא כבר עלה ל־30 קילו. אני יכול לסרב לקחת את המשלוח, אבל אז מנהל המשמרת מבטל לי משמרות נוספות שנרשמתי אליהם בסניף. פתאום המשמרת תיעלם לי מהאפליקציה. יש להם סטטיסטיקות לבדיקת זמני המשלוח של כל שליח. מי שמגיע ללקוחות בזמן הנמוך ביותר נחשב לשליח VIP. אלה שליחים שנוסעים באור אדום בכבישים".
מיאנגו נמסר בתגובה: "ההתרחבות והגידול העסקי של יאנגו דליברי מובילים להתאמת מודל שיתוף הפעולה עם השליחים בכלל שירותי יאנגו ישראל, אך נכון לעכשיו אין תוכנית לשינוי בתחום זה".
בנוגע לעזיבת מנכ"לית יאנגו דלי, נמסר: "לאחר תקופה של עבודה משותפת, בה הובילה נועה מהלכים מוצלחים של התרחבות אזורי הפעילות של השירות והגדלת מגוון הקטגוריות, החליטו הצדדים להיפרד ברוח טובה".