סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטא
מטא (צילום: רויטרס)

בלית ברירה: מטא תמכור את גיפי

החברה האם של פייסבוק תיעתר להוראת הרגולטור הבריטי ותיפרד מענקית הגיפים, בה היא עושה שימוש, לטענתו, באופן לא תחרותי. מטא: "אנו מאוכזבים מהחלטת הרגולטור אך נעבוד בצמוד אליו על מנת להסיט את ההשקעה"

הרגולטור הבריטי הורה לחברת האם של פייסבוק, מטא, למכור את אתר הגיפים, Giphy, אותו רכשה לפני כשנתיים ב-400 מיליון דולר - כך, על פי דיווח הבוקר (שלישי) בגארדיאן. זו הפעם הראשונה שבה הגוף פסל עסקה של ענקית הטכנולוגיה מעמק הסיליקון. על פי "רויטרס", במטא הודיעו כי ייעתרו להוראה וימכרו את החברה.
בנובמבר 2021 הודיעה הרשות הבריטית לתחרות למטא כי עליה למכור את גיפי בשל חשש כי בעלותה עליו תפגע בתחרות בין הרשתות החברתיות. בגוף טענו כי ההחלטה "תגן על מיליוני משתמשים בפלטפורמות מדיה חברתית" וכי יש לעצור את פייסבוק מ"להגדיל את כוחה המשמעותי במדיה החברתית". כיום, נעשה שימוש באתר הגיפים במסגרת רשתות חברתיות כמו סנאפצ'ט, טיקטוק וטוויטר.
בתחילה התנגדו במטא לבקשה אף שבית דין מיוחד הביע את תמיכתו ברוב סעיפיה, אולם בהצהרה רשמית שנמסרה היום מטעם החברה נאמר: "אנו מאוכזבים מהחלטת הרגולטור, אך נעבוד בצמוד אליו על מנת להסיט את ההשקעה".
לאחר החלטת בית הדין ביולי האחרון, ערך הרגולטור "בדיקה מואצת", כדבריו, שבה בחן מחדש חומרים שהוגשו לו מטעם גיפי ומטא, אולם בסופו של דבר החליט לדבוק בהחלטתו המקורית. על פי הרגולטור, העובדה שגיפי נמצאת בבעלות מטא מאפשרת לה להגדיל את כוח השוק "הרב ממילא" שלה על ידי הפסקת אספקת גיפים לחברות יריבות. הרגולטור טען עוד כי מטא עלולה לדרוש מידע רב יותר על משתמשים עבור השימוש בפלטפורמה.
על פי הרשות, משתמשי מדיה חברתית בבריטניה גולשים ברשתות שבבעלות מטא ב-73% מהזמן. השתלטות מצד מטא, לדבריו, תסיר מתחרים פוטנציאליים משוק הפרסום הדיגיטלי הבריטי, ששוויו עומד על 7 טריליון ליש"ט. פייסבוק היא השחקנית החזקה ביותר בשוק זה ומחזיקה בכמחצית ממנו.
ברשות טענו עוד כי חששות כבדים במיוחד עלו סביב הפסקת שירותי הפרסום של גיפי על ידי מטא. החברה היתה ערוכה להרחיב את השירותים הללו בזמן הרכישה לפני כשנתיים