סגור
מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ושרת התחבורה מרב מיכאלי
מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ושרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: תומר הדר)

רגע לפני הבחירות: משרד התחבורה מתכנן לוחיות רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים

במסגרת התוכנית, כל אדם שירכוש כלי קל יחויב ברישום במאגר של משרד התחבורה ושם תינתן לו לוחית זיהוי על שמו, שאותה יוכל להעביר בין הכלים; המהלך תלוי באישור של ועדת הכלכלה - שלא ברור מתי תכונס

"הכלים הקלים הם ברכה גדולה, הם חלופה לרכב הפרטי – אך הם לא יכולים להפוך את רחובותינו למערב פרוע. כל בוקר יש ידיעות על תאונות ועלינו לעשות מעשה משמעותי כדי לשנות את המציאות לטובה ולוודא שהכלים הקלים אכן יהיו הברכה שם צריכים להיות" – כך אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי עם חשיפת תוכנית ל"אסדרת תחבורה קלה", שמיועדת להוריד את היקף התאונות שבהן מעורבים קורקינטים ואופניים חשמליים.
לפי מיכאלי, עיקרי התוכנית מבוססים על מספר עקרונות: השקעה בתשתיות, קביעת קנסות בצו לעבירות רכיבה, מתן סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים וקביעת חובת רישום וזיהוי של הרוכב על הכלי. יש לציין שלמרות הצהרות משרד התחבורה, רוב עיקרי התוכנית כלל אינם חדשים: משרד התחבורה הודיע זה מכבר על הגדלת התשתיות, גם נושא הקנסות על הרוכבים כבר טופל.
עם זאת, תחום חדש אחד נוגע לחובת רישום. לפי משרד התחבורה, רוכבים על כלים קלים יחויבו ברישום - חובת הרישום לא תהיה על הכלי, אלא על הרוכבת או הרוכב, כלומר לכל רוכב על קורקינט או אופניים חשמליים תונפק מעין "לוחית רישוי" שתוצמד לרוכב. הרישום יהיה דיגיטלי ויהיה בגדר חובה. עם זאת, לדברי מיכאלי הרישום לעת עתה הוא התנדבותי. "זה מהלך שמוביל פיתוח קהילתיות ושימוש ברחובות וגם סדר ברחובות", אמרה השרה.
לדברי מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה, המטרה של חובת הרישום, כלומר הכנסתו של הרוכב למאגר היא "לייצר חיסול של אנונימיות ברכיבה". הלוחיות יורכבו ממספר ספרות ואותיות, וכאשר אזרח ירכוש כלי חשמלי הוא יידרש להתחבר למאגר של משרד התחבורה שינפיק מספר רישוי אישי שיורכב על הכלי, כלומר על הקורקינט או על האופניים. אם הקורקינט נגנב, נגרט או מוחלף, ניתן להעביר את המספר לכלי אחר. לפי משרד התחבורה, מבקשי מקלט יקבלו לוחיות רישוי שונות. הרישום יהיה פטור מאגרה. מנכ"לית משרד התחבורה הוסיפה: "שקלנו גם את סוגיית הביטוח, אך בשלב זה מטעמים רבים מצאנו לנכון לא להטיל חובת ביטוח".
התקנות מיועדות להיכנס לתוקף תוך כחצי שנה. הרשאת הפקת הלוחיות תתאפשר בין היתר במכוני רישוי ברחבי הארץ. לדברי פרנק, האכיפה על הרוכבים צפויה בעתיד להשתדרג באמצעים דיגיטליים, כך שבעתיד יוכלו אמצעי אכיפה גם למדוד את מהירותם של רוכבים.
בשלב הראשון, כך מסבירים במשרד התחבורה, התקנת הלוחיות תהיה התנדבותית. שלב זה יימשך כחצי שנה ובמהלכו הרוכבים יצטרכו להירשם במאגר של משרד התחבורה. לאחר מכן יצטרכו הלקוחות לגשת אל גופים שמוסמכים להנפיק לוחיות - כגון מכוני רישוי. מעבר כך יש להדגיש: מהלכים אלה תלויים בוועדת הכלכלה, שלא ברור מתי תתכנס.
במשרד התחבורה מדגישים כי מבקשי מקלט יקבלו את הלוחיות על סמך אישורי השהיה.