סגור

פרשנות
ליברמן, הצעדים המבטיחים שהוצגו הם ריקים מתוכן

באוצר יקדמו את המהלכים ולפחות חלק מהצעדים לצמצום הריכוזיות בענף המזון ייצאו לפועל. אלא שספק אם הפתרונות - שכבר נבחנו בוועדת קדמי לפני עשור - יוכלו להוביל לשינוי הנדרש

חודשים ספורים של בחינת ענף המזון הספיקו לשר האוצר אביגדור ליברמן לא רק לזהות את הכשלים בענף, אלא גם למצוא ולהציג את הפתרונות להם. לשיטת ליברמן, 5 צעדים מהירים יצמצמו את הריכוזיות בענף ויובילו לירידה מהירה של יוקר מחירי המזון ומוצרי הצריכה.


על פניו, הפתרונות נשמעים מבטיחים, אף שכבר נבחנו לפני עשור על ידי ועדת קדמי: החמרת תנאים למיזוגים, איסור הסכמי בלעדיות, איסור הסכמי הפצה, איסור פגיעה ביבוא מקביל וביטול הפטור על הסדר כובל בחקלאות. אלא שגם ליברמן מבין שמדובר בשינוי מורכב, ושהוא הגיע אליו אחרי שמרבית הסוסים כבר ברחו מהאורווה.
2 צפייה בגלריה
מדפים עמוסים ב סופרמרקט סניף מגה ב רחוב הרצל רמת גן
מדפים עמוסים ב סופרמרקט סניף מגה ב רחוב הרצל רמת גן
מדפים עמוסים בסופרמרקט. כשל שוק מתמשך במוצרי הצריכה
(צילום: אוראל כהן)
החמרת התנאים למיזוגים אולי לא תאפשר לשופרסל להיכנס לשוק החשמל עם רכישת השליטה בא.ל.מ, או לאלקטרה להשתלט עם קמעונאית האונליין קוויק, אבל היא תגיע אחרי ששופרסל קנתה את קלאבמרקט, את ניו־פארם, את אמיגה וחברות נוספות ואחרי שאסם קנתה כל מפעל מאפים ואטריות ושטראוס כל חברת ממתקים. לכן, אפשר להעריך שלא במקרה, ההצהרות החגיגיות במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול לא נגעו לפירוק מונופולים, וגם באוצר מבינים שמדובר בקרב אבוד.
גם הצעדים האחרים שהוצגו כשוברי שוויון, ריקים מתוכן: איסור פגיעה ביבוא מקביל כבר קיים, ויבואנים מקבילים חשים את הפגיעה בהם על בשרם, כי ברשות התחרות בחרו עד כה לא לאכוף אותו בצורה משמעותית. אבל לא רק מיחזור היה בהצהרות ליברמן, אלא ההשלכות של צעדים חדשים יותר, כמו האיסור על הסכמי בלעדיות, לא נבחנו, או לכל הפחות לא הוצגו. הרי גם באוצר מבינים שלנוכח גודלו של השוק הישראלי, עולה השאלה הרטורית האם קולגייט העולמית תפנה זמן ומשאבים לכל גורם שירצה לקנות ממנה מוצרים, או שתמשיך למכור לשסטוביץ, תוך הערמת קשיים על כל קונה אחר שיפנה אליה.
ספק אם נעשתה עבודה מקיפה על עלויות ההפצה בישראל, מתוך רצון לבדוק האם איסור הסדרי הפצה של מוצרי ספקים קטנים על ידי מערכי ההפצה של המתחרים הגדולים אכן יוכל לסייע להגברת התחרות. על פניו, צעד זה נראה מנותק מכך שעלות ההפצה של מוצרי ספקים קטנים שאין להם מערך הפצה עצמאי, תהיה גבוהה משמעותית מזו שמציעות חברות ההפצה הגדולות.
הצעד האחרון, הנוגע לביטול הפטור מהסדר כובל לחקלאים, מתווסף לרפורמה בחקלאות, שתתבסס על ממצאי ועדת מלכא, המטילים את מלוא האחריות ליוקר מחירי הפירות והירקות על החקלאים. אלא שגם שם נראה שנעשתה עבודה חלקית, בכדי לאפשר לשר להציג הישגים מהירים. על פי ממצאי הוועדה שפורסמו השבוע, החקלאי אחראי ל־64% ממחיר הפרי או הירק, ולכן פתיחת השוק ליבוא תביא להורדה במחיר. אלא שהוועדה לא בחנה את הרווחיות של החקלאים, ולכן לא ברור על בסיס מה הטילה עליהם את האחריות.
ספק אם נעשה מחקר מקיף האם איסור הסדרי הפצה של מוצרי ספקים קטנים על ידי מערכי ההפצה של המתחרים הגדולים, אכן יוכל לסייע להגברת התחרות
אפשר להעריך שבאוצר יקדמו את המהלכים והחקיקה הנדרשת ולפחות חלק מהצעדים ייצאו לפועל. אלא שספק גדול ביחס ליכולתם להוביל לשינוי הנדרש. גם ליברמן מכיר בחוסר יכולתו לתקן בהינף יד את כשל השוק המתמשך, ויכולה ללמד על כך האמירה שלו ל"כלכליסט", שלפיה הגעת קרפור וגורם בינלאומי נוסף תשנה את מצב התחרות בשוק. גם ליברמן יודע, שקרפור לא משקיעה בישראל, אלא מעניקה לאלקטרה זיכיון להשתמש במותג, כך, שבמקום שגורם אחד ירוויח, הצטרפה לשרשרת יד נוספת. וכשקרפור מגיעה לישראל, אחרי שהבינה שתל אביב היא העיר היקרה בעולם, לא רק שהיא לא תתקן את הכשל, אלא אולי אף תגביר את הלחץ על הספקים הקטנים.