סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מכה נוספת לשוק השבבים: המלחמה עלולה לשבש את האספקה של ניאון ופלאדיום

כ-40%-50% מהגז ומהמתכת המשמשים לייצור מוליכים למחצה מיוצרים ומעובדים ברוסיה ובאוקראינה. הימשכות הלחימה באזור עשויה להביא להחמרת המשבר בענף. החשש: יצרנים אמרקיאים ייאלצו לפנות לסין

אנליסטים מזהירים כי ההתקפה הרוסית על אוקראינה עלולה לשבש את שרשראות האספקה העולמיות לגז ניאון ולמתכת פלאדיום - שניהם משמשים בייצור של מוליכים למחצה, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. התעשייה כבר סובלת ממחסור בשבבים, שפוגע בייצור של מגוון סחורות.
לפי חברת המחקר Techcet, רוסיה ואוקראינה מייצרות 40%-50% מהניאון המשמש במוליכים למחצה. הגז המופק ברובו מייצור פלדה משמש בלייזרים שבהם נעשה שימוש בעיצוב המוליכים למחצה. במקביל, בסביבות 37% מייצור הפלאדיום העולמי מגיע ממכרות ברוסיה והמתכת משמשת בייצור שבבי חישה (Sensor Chips) וסוגים מסויימים של כרטיסי זיכרון. מלחמה ממושכת עלולה להוביל לעיכובים במשלוחים, להעלות את המחירים ולדחוף את היצרנים לחפש מקורות אחרים של אספקה, כנראה בדרום אפריקה, כך להערכתה של ליטה שון – רוי, מנכ"לית Techcet. היא מעריכה כי היצרנים עלולים לחפש ניאון במדינות כמו סין לנוכח חוסר הוודאות הרב. "סין עלולה להפוך ליעד הבא לחיפוש ניאון והחשש, כמובן, הוא סביב המתיחות הגיאופוליטית בין ארה"ב וסין", הסבירה. "זו תהיה גלולה מרה לבלוע עבור ארה"ב".
1 צפייה בגלריה
מטיל פלאדיום חומר גלם ל שבבים רוסיה
מטיל פלאדיום חומר גלם ל שבבים רוסיה
מטיל פלאדיום. הזהב של השבב
(צילום: בלומברג)
מפעלי ייצור הפלדה ברוסיה מפיקים ניאון גולמי שעובר טיהור באוקראינה. מדינות אחרות, ביניהן ארה"ב, יכולות לייצר ניאון, אבל הגדלת הייצור בעייתית מכיוון שהיא מחייבת תשתיות מיועדות בתוך מפעלי הפלדה, כך לטענתו של האנליסט סטייסי רסגון מחברת המחקר ברנסטין. בחברה מעריכים כי 75% מהיצע הניאון העולמי משמש לייצור מוליכים למחצה. "זה כנראה אורך זמן רב לבנות וייתכן שיצטרכו לסגור את מפעל הפלדה במהלך הבנייה", הסביר. עם זאת, רגסון צייו כי אף שההיצע המוגבל של ניאון יוביל לעליית מחירי הרכיבים, בהתחשב בגודלו הקטן של השוק לא צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על מחירי המוליכים למחצה. להערכתו, שווי שוק הניאון עומד על כמה מאות מיליוני דולרים.
ההשפעה ארוכת הטווח על שוק הניאון תתגלה רק אם עתודות החירום יאזלו. "בפער הזמן בין העתודות שיאזלו והקמת מפעלים חדשים טמון הסיכון לשוק השבבים", סיכם האנליסט בריידי וונג מ- Counterpoint Research.