סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה גוגל
מטה גוגל (צילום: Shutterstock)

גוגל חוסמת קישורים לכלי תקשורת מקליפורניה עקב חוק שמקודם במדינה

ענקית הטכנולוגיה נאבקת בחוק שמקודם בימים אלה בקליפורניה ועשוי לחייב אותה לשלם עבור שימוש בתכנים של ערוצי חדשות. במסגרת המאבק החלה החברה לחסום למספר לא ידוע של תושבים במדינה את הקישורים לאתרי חדשות

בשבועות האחרונים החלה ענקית הטכנולוגיה גוגל לחסום קישורים לכלי תקשורת שבסיסם בקליפורניה לחלק מתושבי המדינה עקב המאבק של החברה בחוק שמקודם במדינה בימים אלה שיחייב את ענקיות הטכנולוגיה לשלם מעין "דמי שימוש" עבור כניסה לקישורים ותכנים של ערוצי חדשות. גוגל סירבה לפרסם לכמה משתמשים היא תחסום את הקישורים לאתרי החדשות.
החוק החדש הוא שלב נוסף במאבק על חלוקת ההכנסות בשוק הפרסום בין כלי התקשורת המסורתיים לבין ענקיות הטכנולוגיה (כמו גוגל ומטא המחזיקה בפייסבוק ובאינסטגרם) המרוויחות מהתוכן העיתונאי המופץ בהן.
על פי החוק הנקרא California Journalism Preservation Act, יחויבו ענקיות הטכנולוגיה, ביניהן מטא וגוגל לשלם עבור ההכנסות שלהן ממודעות הממוקמות בסמוך לסיפורים חדשותיים.
הפרסום הוא מקור הכנסות משמעותי עבור ענקיות הטכנולוגיה. ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ההכנסות של ענקית החיפוש מפרסומות ב-61.6 מיליארד דולר – עלייה של 13% לעומת הרבעון הראשון של השנה שעברה. המתנגדים לחוק טוענים שמדובר בפגיעה בזרימת המידע החופשית באינטרנט מה שייוצר מעין "מס קישור" ויפגע בהפצת המידע החדשותי.
מנגד טוענים התומכים בחוק כי ברשתות החברתיות מופצים תכנים חדשותיים על בסיס קבוע והחלק שלהן כמקור חדשות עבורו הציבור הולך וגדל. בסקר שפירסם הפרלמנט האירופי בסוף 2023 הגדיר כ-37% מהציבור ביבשת את הרשתות החברתיות כמקור חדשות מרכזי עבורם. מכיוון שענקיות הטכנולוגיה לא מחזיקות במערכות תקשורת וחדשות בפני עצמן – אלו משתמשות בהפצה של תכנים הנוצרים בכלי התקשורת המסורתיים, אך ההכנסה עבור התוכן שיצר גוף התקשורת נותרת אצל הרשת החברתית ולא אצל הגוף שיצר את התוכן.
קליפורניה אינה המדינה הראשונה המציעה חוק מסוג זה, שכן אלו קיימים באוסטרליה ובקנדה. בקנדה הפסיקה מטא את שירותי החדשות שלה ב-2023, על אף אירוע חירום של שריפות ענק ברחבי המדינה במהלך התקופה. ב-2021 עברה גרסה דומה של החוק באוסטרליה ומטא מצמצמת את הפצת החדשות במדינה.