סגור

מודה ועוזב: חמש שנים לאחר השקתה, בנק לאומי סוגר את Pay

אפליקציית התשלומים תיסגר באפריל לקהל הרחב ותשמש רק את לקוחות הדיגיטל של לאומי, להעברת תשלומים באמצעותה. משיחות עם בכירים בבנק עולה כי למנכ"ל חנן פרידמן נמאס לממן את הפעילות ההפסדית, לאחר ש־Pay השיגה נתח שוק של 1% בלבד

חמש שנים אחרי שהשיק את Pay, הודיע בנק לאומי בסוף השבוע האחרון כי יסגור את אפליקציית התשלומים באפריל הקרוב לשימוש של הקהל הרחב. שירות התשלומים ימשיך לפעול במתכונת מצומצמת בתוך אפליקציית לאומי, ללקוחות הבנק, שיוכלו להעביר תשלומים ללקוחות כל הבנקים, כחלק מהשירותים הדיגיטליים של לאומי.


הסגירה של Pay לשימוש לקוחות כל הבנקים מותירה במגרש רק שני שחקנים מקומיים, ביט של בנק הפועלים ופייבוקס של דיסקונט. ביט נחשבת לאפליקציה הדומיננטית בענף, עם כ־80% מהיקף העברות הכספים בין אדם לאדם באמצעות הטלפון הסלולרי, כשפייבוקס מחזיקה בנתח קטן יותר בקטגוריה זו, של כ־19%, ואילו Pay של בנק לאומי משתרכת הרחק מאחור, עם נתח של כ־1% בלבד.

2 צפייה בגלריה
חנן פרידמן על רקע בנק לאומי חדש
חנן פרידמן על רקע בנק לאומי חדש
מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן
(צילומים: רון קדמי, שאול גולן)

השקת אפל פיי וגוגל פיי תרמה למהלך

בלאומי תולים את הסיבות למהלך בשינויים שעברו על שוק התשלומים בשנה החולפת, אחרי ההשקה של אפל פיי וגוגל פיי ‑ שני שירותים גלובליים שצפויים להשתלט על שוק התשלומים לבתי עסק. שירותי התשלומים שהושקו על ידי הבנקים המקומיים נחשבים להפסדיים ובבנק לאומי הבינו כי יתקשו לייצר רווחים מהשירות עצמו, כאשר לא מן הנמנע שגם אפליקציות מסרים כמו וואטסאפ ינגסו נתח מעוגת שירותי התשלומים בין אנשים.


2 צפייה בגלריה
מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק־עמינח
מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק־עמינח
מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, רקפת רוסק־עמינח, שיזמה את פיי
(צילום: רון קדמי)

גורמים בלאומי ציינו בסוף השבוע כי להנהלת הבנק, בראשות המנכ"ל חנן פרידמן, נמאס לממן את הפעילות ההפסדית ולפיכך החליטו להוציא אותה מהשוק. לפי גורמים בענף, אפליקציית ביט של בנק הפועלים, ששולטת בשוק, גורמת גם היא להפסדים גבוהים עבור הבנק, אך אלה נטמעים בפעילות השוטפת שלו. בבנק הפועלים מחפשים כל הזמן מקורות שיאפשרו להפוך את הפעילות לרווחית ואף השיקו כרטיס אשראי חוץ־בנקאי ללקוחות שמשתמשים באפליקציה ("ביטקארד"). בבנק הפועלים מנסים לייצר הכנסות גם על ידי שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות לתשלומי ארנונה וגם עם חברות ביטוח לתשלומי תביעות. ביט יכולה לעשות זאת בזכות נתח השוק המשמעותי שלה ‑ מה שנבצר מ־Pay.
אפליקציית התשלומים של בנק לאומי הושקה בתחילת 2017, כחצי שנה לאחר השקת ביט, כחלק מהשקת הבנק הדיגיטלי פפר. האפליקציה עצמה מותגה בתחילה תחת פפר וזוהתה עמו, מה שהיווה נקודת חולשה ביצירת מומנטום בגיוס לקוחות חדשים. רק שנתיים לאחר מכן הועברה האפליקציה תחת בנק לאומי ואף מותגה מחדש. במקביל, צברה פייבוקס שעליה השתלט בנק דיסקונט ב־2018 נישה חדשה של העברות כספים לקבוצות, כמו ועדי הורים, ועדי בתים וכו'. בשנה החולפת הכניס בנק דיסקונט את שופרסל כשותפה אסטרטגית לפייבוקס, כדי לייצר מנועי צמיחה עתידיים. כיום מאפשרת שופרסל ללקוחותיה לצבור את ההטבות באפליקציה ולשלם באמצעותה. לפי גורמים בענף, פייבוקס חווה בחודשים האחרונים צמיחה משמעותית בפעילות דרך האפליקציה, של מעל 50% במחזורי הפעילות ושל 80% בכמות המשתמשים החודשית. כך, בעוד בלאומי ניסו להתחרות בביט באמצעות שירות להעברת תשלומים בלבד, בפייבוקס חתרו לייצר תחרות ברכיבים נוספים ואחרים.
בנוסף, Pay, שהושק כאמור כחלק מפפר, נחשב לאחד מפרויקטי הדגל שהובילה קודמתו של פרידמן בתפקיד, רקפת רוסק־עמינח, מתוך ציפייה שפפר, על מגוון שירותיו, יהיה העתיד של החברה. המהלך של פרידמן מסמן גם התנערות מסוימת מדרכה של רוסק־עמינח, אף שבלאומי רואים בפפר מנוע צמיחה מרכזי לשנים הקרובות.

פיצוי על אובדן הפעילות של כרטיסי האשראי

אפליקציות התשלומים של הבנקים נועדו, בין היתר, לפצות על אובדן הפעילות מכרטיסי האשראי, אחרי יישום המלצות ועדת שטרום להפריד בין הבנקים לחברות האשראי. הפועלים, שאיבד את ישראכרט, ולאומי, שאיבד את לאומי קארד (מקס כיום), ראו בהן דרך להחליף את כרטיסי האשראי בתשלומים לבתי העסק, בזכות הקדמה הטכנולוגית שמאפשרת תשלומים ללא כרטיס, בעזרת טכנולוגיית ה־EMV, שכוללת תשלום ללא מגע. טכנולוגיה זו היא שאפשרה את כניסת שירותי התשלומים של אפל וגוגל. אלא שללא יכולת לשלוט במכשירים עצמם (אפל אינה מאפשרת תשלום ב־EMV דרך אפליקציות אחרות), הבנקים נמצאו מראש בעמדת נחיתות.

סגירת Pay עלולה דווקא לפגוע בביט. הדומיננטיות חסרת התקדים שלה בשוק, שרק התגברה, עלולה להגביר את הפיקוח עליה מצד רשות התחרות ובנק ישראל
ההחלטה של לאומי לסגור את Pay לקהל הרחב עשויה היתה לבשר טובות למתחרות, ובעיקר לביט, אלא שהיא דווקא עלולה לפגוע בה. הדומיננטיות חסרת התקדים של ביט בשוק העברת הכספים, שרק התגברה עם יציאת מתחרה, עלולה להגביר את הפיקוח עליה מצד רשות התחרות ובנק ישראל. המפקח על הבנקים יאיר אבידן הכריז לאחרונה כי יקדם את התחרות בענף אפליקציות התשלומים, על רקע הדומיננטיות של ביט. ההחלטה של לאומי שופכת מים קרים על המאמצים הללו. עם זאת, יש לציין כי ביט לא לבד בשוק - ולצד פייבוקס, שצומחת ומאתגרת את ביט ואת הבנקים האחרים - ישנם גם שירותי התשלום על ענקיות הטכנולוגיה.
מבנק לאומי נמסר בתגובה: "במסגרת שיפור חוויית השירות, החלטנו לרכז מגוון של שירותים דיגיטליים מתקדמים במקום אחד, באפליקציית לאומי, בין השאר גם את שירות העברת כספים לאנשי קשר בנייד. נמשיך גם בעתיד לשדרג את הצעת הערך שלנו באפליקציה ובערוצי הדיגיטל, עם שירותים מתקדמים נוספים שיחסכו זמן ועלויות".