סגור

בלעדי
איום בסכסוך עבודה בנמל חיפה בשל כוונת נמל המפרץ השכן לאפשר בו פריקת מטענים

נמל המפרץ, המופעל על ידי חברה סינית, מבקש לפרוק מטענים מאוניות הממתינות בנמל חיפה הממשלתי. הדבר הוביל את ההסתדרות להזהיר מפני סכסוך עבודה בשל "קריסת המסד של הסכמי הרפורמה עם המדינה"

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, שלח אתמול (ה') מכתב למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ובו הוא מכריז על התראה לפני הכרזה על סכסוכי עבודה עקב "הפקעת הסכם הרפורמה והתנהלות בחוסר תום לב קיצוני". אותם הפקעה וחוסר תום לב שאליהם מתייחס אדרי הם כוונת נמל המפרץ, הנמל החדש בחיפה, לפרוק אונייה הנושאת מטען ברזל (מטען כללי) בשטחו.


1 צפייה בגלריה
מנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה
מנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה
מנדי זלצמן, מנכ"ל נמל חיפה. הזהיר את העובדים
(צילום:אלעד גרשגורן)

לפני חצי שנה פורסם ב"כלכליסט" כי חברת SIPG הסינית, המפעילה את נמל המפרץ, מעוניינת להפעיל רציפי מטען כללי כדי לצמצם את הפקק בנמלים, ולאחר מכן פורסם כי בממשלה שוקלים לתמוך בכך. כרגע הממשלה אינה מאפשרת לנמל המפרץ להפעיל את רציפים 7 ו-8 הריקים, אך הדבר לא מונע מהנמל לפרוק מטען כללי ברציפי המכולות שבשליטתו.
לפי המכתב, אדרי גילה כי אונייה הנושאת מטען ברזל אמורה להגיע לנמל המפרץ עקב התבטאות של מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, שבה הוא פונה לעובדים ומזהיר אותם שאם התפוקות בנמל לא יעלו אז אוניות יגיעו לנמל המפרץ השכן. אף שזלצמן לא התכוון לאונייה כזו או אחרת, כפי שמשתקף ממכתבו של אדרי לפרנק, בנמל המפרץ אכן בוחנים בימים אלו אפשרות של פריקת מטען כללי בשטחי רציף המכולות שלהם.
גורמים המעורים בנושא ששוחחו עם "כלכליסט" אמרו: "כל האוניות שמחכות בפקק מחוץ לנמלים כבר דיברו עם נמל המפרץ". לפי אותם גורמים, ייתכן כי בשבועות הקרובים נראה אוניות מטען כללי פורקות מטען ברציף המכולות שם, והדבר מותר על פי חוק והנמל לא צריך לקבל אישור של אף אחד לדבר – לא ממשרד התחבורה ולא מאף גוף אחר". גם גורמים ממשלתיים אמרו ל"כלכליסט" כי "בנמל המפרץ לא צריכים אישור, וכתב ההסמכה שעל בסיסו הוקם נמל המפרץ מגדיר מה מותר ומה אסור, והם עובדים לפיו, ומותר להם בגדול לעשות כל פעילות נמלית מכוח כתב ההסמכה".
בהסתדרות לעומת זאת רואים בכך הפרה יסודית של הסכם המדינה. במכתב של אדרי מצוין כי פעולה כזו "עלולה לערער עד קריסה את המסד עליו נבנו בזהירות הסכמי הרפורמה כולם, לאורך משא ומתן מפרך בן שמונה שנים. להסתדרות אין כל כוונה להסכין עם פעולה כזו או לאפשר את התרחשותה".
במקביל, אתמול נחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות לבין נמל חיפה הממשלתי שמאריך בחצי שנה את העסקתם של 40 עובדים זמניים בנמל עד ל-30.6.2022. בנוסף הוסכם על מעבר העובדים הזמניים בין הסקטורים: מסוור לטרנספורט וגם להפך, בהתאם לצרכים התפעוליים.
אם נמל המפרץ יחל לפרוק אוניות מטען כללי, הדבר עלול להביא לצמצום מסוים של הפקק בנמלים, ולאיים על נמל מספנות ישראל הפרטי ועל נמל חיפה הממשלתי, שהשקיע בשנה האחרונה בסקטור זה מתוך תפיסה כי שם תהיה לו פחות תחרות מול נמל המפרץ הממוקד בפריקת וטעינת מכולות. עם זאת, פריקת המטען הכללי ברציף המכולות של נמל המפרץ לא צפויה בשלב זה להיות משמעותית עקב היעדר ציוד מתאים ומבנה רציף שמותאם לאוניות מכולה גדולות. המצב ישתנה באופן דרמטי רק אם משרדי התחבורה והאוצר יאפשרו לנמל לפרוק סחורה ברציפים 7 ו-8, אך נכון לעכשיו לא נראה שהממשלה מתכוונת לעשות זאת.
מנמל המפרץ נמסר כי הוא "גאה לקדם את התחרות בנמלים ולסייע ללקוחות בהפחתת העומס, וזאת בהתאם להסמכה שקיבל ממשרדי התחבורה והאוצר".