סגור
קולין הואנג
מייסד טימו קולין האונג (צילום: בלומברג)

קדחת טימו
המייסד הפך לאיש השני העשיר בסין

קולין האונג, שהחל את דרכו בגוגל, הפך במרץ לאיש השני העשיר בסין, עוקף את מייסד עליבאבא ג'ק מא וגם את מייסדי ענקית הגיימינג טנסנט ובייטדאנס, בעלת טיקטוק

סין אוהבת את המיליארדרים שלה הרחק מאור הזרקורים, עם מעט הופעות ציבוריות אינפורמטיביות. אצל מייסדי שיין וטימו זה לא שונה.
מייסד טימו והחברה־האם, PDD, הוא קולין האונג (Huang), שעקף באוקטובר האחרון את מייסד עליבאבא, ג'ק מא, עם הון אישי של כ־40 מיליארד דולר, מה שמיקם אותו כאיש השלישי העשיר בסין. במרץ הוא כבר הפך לאיש השני העשיר בסין, עוקף גם את מייסדי ענקית הגיימינג טנסנט ובייטדאנס, בעלת טיקטוק. האונג כבר אינו מחזיק בתפקיד רשמי בחברה־האם PDD, אך הוא בעל המניות הגדול ביותר שלה (26.5%). במקום הראשון ניצב ג'ונג שאנשאן (Zhong Shanshan), מייסד ויו"ר חברת המים המינרליים הגדולה בסין, נונגפו ספרינג. הונו הוערך ב-2022 בכ-60 מיליארד דולר. את החברה הוא הקים ב-1996 והיא הונפקה בספטמבר 2020 בבורסת הונג קונג. חברת המים נסחרת היום בשווי של כ-64 מיליארד דולר.
לכתבות נוספות בפרויקט
האונג החל את דרכו בגוגל, שממנה התפטר ב־2007 במטרה להקים חברות משלו. ב־2015 הוא הקים את Pinduoduo, שהפכה למותג המוכר היום בסין שמציע רכישות קבוצתיות מקוונות. ב־2017 נכנסו לחברה שתי שותפות גדולות — טנסנט וסקויה קפיטל סין, שהובילו סבב גיוס לפי שווי של 15 מיליארד דולר. ב־2018 החברה נרשמה למסחר בנאסד"ק לפי שווי של 29 מיליארד דולר. בפברואר 2023 שינתה את שמה ל־PDD והחלה לציין את כתובתה הראשית בדבלין במקום בשנגחאי. את 2023 סיכמה עם רווח נקי של 8.5 מיליארד דולר – כמעט פי שניים לעומת הרווח ב־2022.
מי שעומד בראש שיין הוא כריס שו. ב־2011, לפי המעט הידוע (והנתון במחלוקת), עזב שו במפתיע פלטפורמת מסחר שהקים עם שני שותפים, והקים את האתר SheInside.com שהתמקד בשמלות כלה ואופנת נשים. ב־2013 גייסה החברה את הסבב הראשון שלה וב־2014 הקימה את מרכז שרשרת האספקה לפי דרישה. ב־2015 שינתה את שמה ל־SHEIN לאחר שרכשה את Romwe, חברת אופנה מהירה סינית עם מחסנים ומשרדים בקליפורניה. ב־2016 השיקה את האפליקציה וב־2023, שוק למכירת פריטים ממותגים צד שלישי. היום שיין מוכרת מוצרי אופנה, בית ואלקטרוניקה ל־150 מדינות. לחברה כ־11 אלף עובדים ו־5,400 ספקים, שעמם צברה מוניטין חיובי יוצא דופן כחברה שמשלמת בזמן.
לפי אתר החברה, לשיין ארבעה מייסדים. שו, המשמש כמנכ"ל, מחזיק לפי מדד המיליארדרים של בלומברג ב־33% מהחברה והונו מוערך ב־21 מיליארד דולר. "פורבס" מעריך את הונו ב־10.5 מיליארד דולר ובכל מקרה, הוא אחד מעשרת עשירי סין. שלושת המייסדים האחרים הם מולי מיאו, מנכ"לית תפעול, גו שאוצ'ינג, אחראי שרשרת האספקה, ומייסד נוסף, רן שאוצ'ינג. לכל אחד החזקה של 5%.