סגור

המדינה לבית הדין האזורי לעבודה: "ועד עובדי נמל חיפה נוקט באמצעים פראיים"

המדינה טוענת כי העובדים מבקשים לנקוט בעיצומים אך ורק בשל סירוב הרשות לאפשר תשלום בונוס ל-205 עובדים המשתכרים בין 44 אלף עד 79 אלף שקל. זאת למרות החלטה של מנכ"ל האוצר ורשות החברות רם בלינקוב כי מי שזכאים לבונוס הם רק 700 עובדים שמרוויחים פחות משכר המנכ"ל – 48 אלף שקל

בחודש האחרון מתנהל סכסוך עבודה בנמל חיפה שנסוב סביב בונוס בגובה 13.3 מיליון שקל שהיה אמור להגיע לעובדי הנמל בגין עבודתם בשנת 2018. מחר (15.12) יתקיים דיון בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בנוכחות רם בלינקוב, מ"מ מנהל רשות החברות ומנכ"ל האוצר ואבי אדרי יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות. לידי "כלכליסט" הגיעה עמדת המדינה ורשות החברות המתנגדת נחרצות לדרישה שכל העובדים, כולל אלו שמשתכרים שכר גבוה יותר ממנכ"ל הנמל, יזכו לבונוס על עבודתם. מי שמוביל את ההתנגדות לחלוקת הבונוס הוא רם בלינקוב.

בעמדת המדינה נכתב כי רשות החברות מבקשת מבית הדין להוציא צו מניעה שיימנע מעובדי הנמל לנקוט בצעדים ארגוניים, זאת מפני שארגון העובדים מפר את ההסכמות הקיבוציות שנחתמו עמו ו"נוקט באמצעים פראיים" על אף קיומם של סעיפים שעניינם מיצוי תביעות ושקט תעשייתי, ו"תוך שהוא מבקש להתיר את המעסיק בפני שוקת שבורה". עוד נכתב, כי העובדים מבקשים לנקוט בעיצומים אך ורק בשל סירוב הרשות לאפשר תשלום בונוס ל-205 עובדים המשתכרים בין 44 אלף עד 79 אלף שקל. במדינה טוענים כי הם הגיעו להסכמות עם עובדי הנמל וההסתדרות כחלק מהסכם קיבוצי שנחתם בשנת 2020 שהמדינה תוותר על דיווידנדים מהנמל בתמורה לכך שהעובדים יפעלו לפי חוזר רשות החברות.
1 צפייה בגלריה
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר החדש
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר החדש
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר
(צילום: גיא אסיאג)
לפי הנהלת חיפה, ועדי העובדים וההסתדרות, הבונוס בגובה 13.3 מיליון שקל היה אמור להיות מחולק לכל 900 העובדים של נמל חיפה. הטיעון המרכזי של ההסתדרות הוא שעובדי נמל חיפה צריכים לקבל את אותם התנאים של עובדי נמל אשדוד שכן היו זכאים לבונוס. לפני כשבועיים אמר אבי אדרי יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות ל"כלכליסט" כי יש להחיל את הסדר השכר שקיים גם בנמל אשדוד, וכי העובדים שמשתכרים מעל שכר מנכ"ל עושים זאת כי הם עובדים שעות נוספות ובשבתות וחגים. אדרי אמר כי העובדים שמרוויחים משכורות נמוכות הם אלו שעושים את המחאה, וזאת בעקבות הסולידריות עם המנהלים והוותיקים כי "היום זה הם ומחר זה אחרים".
בנמל חיפה עומדים לצד העובדים שדורשים את הבונוס למרות שכרם הגבוה. בשבוע שעבר אמר יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני בראיון ל"כלכליסט" ש"מנגנון בונוס זה מנגנון שנועד לתגמל את מי שעובד. זו לא סובסידיה. אין ספק שצירך לעשות מנגנון תיקון. משהו פרוגרסיבי. מי שמרוויח המון יקבל בונוס יותר קטן. אבל בכלל לא לתת בונוס זה מנוגד להיגיון של בונוס". ארמוני אמר כי הוא פועל להגיע לפשרה שלא תייצר השלכות רוחב "ושקשה להגיע להסכמות ונורא קל לריב", אך עמדת המדינה שהוגשה מראה כי רשות החברות ובלינקוב לא אימצו את עמדתו.
לפני שלושה שבועות החליט מנכ"ל האוצר ורשות החברות רם בלינקוב כי מי שזכאים לבונוס הם רק 700 העובדים שמרוויחים פחות משכר המנכ"ל – 48 אלף שקל בחודש וזאת עקב נהלי חוזר רשות החברות הממשלתיות הקובע את כללי השכר בחברות. חשוב לציין כי סכום הבונוס הוא קבוע, ולכן במידה ומרוויחי השכר הגבוה יקבלו גם הם בונוס אז שאר העובדים יזכו לבונוס נמוך יותר. בעקבות החלטת בלינקוב, העובדים פצחו בעיצומים וסירבו לעבוד שעות נוספות.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי: "עובדי הנמלים עובדים כמקשה אחת להצלחת החברה, הן ברמה התפעולית והן ברמה הכלכלית. אין שום הגינות והוגנות בהחרגת קבוצת עובדים שתרמו להצלחת החברה, ולא משנה מה שכרם. בונוס מהווה בראש ובראשונה הכרת הערכה ותודה לעובדים, כך שעצם החרגתם מהענקת הבונוס מהווה המעטה בערכם ובתרומתם להצלחת החברה. גם ההשוואה לשכר מנכ״ל אינה הוגנת שכן שכר מנכ״ל הינו גלובלי ושכר העובדים מורכב מעמידה בתפוקות, עבודה בשעות נוספות ועבודה בשבתות וחגים. ההשוואה ההוגנת והמתבקשת הינה שכר יסוד מנכ״ל אל מול שכר יסוד עובד. רשות החברות הסכימה בעבר לחלק בונוס לעובדי נמל אשדוד המשתכרים מעל שכר מנכ"ל, כך שהבקשה שלנו נובעת בין היתר מהשוואה זו. מדובר בשתי חברות נמל ממשלתיות כך שלא הוגן להפלות לרעה עובדי חברה אחת לעומת המקבילה שלה. אנו תקווה שבעזרת בית הדין האזורי בחיפה נמצא פתרון הגון והוגן"