סגור

בלעדי
רשות החברות והאוצר ליו"ר הרכבת: "הדירקטוריון בראשותך פועל בניגוד לטובת החברה"

משה שמעוני מבקש להדיח את המנכ"ל מיכה מייקסנר ולהרחיב את סמכויותיו של היועץ המשפטי החיצוני. במכתב מציינים נציגי רשות החברות והאוצר כי הדחת המנכ"ל בעת הזו תפגע בחברה כחברה מובילה שביכולתה לממש את הפרויקטים המוטלים עליה


במכתב חריג שהוציאו היום שלושה בעלי תפקידים בכירים בממשלה נכתב כי הדירקטוריון, בראשות משה שמעוני, פועל בניגוד לטובת חברת רכבת ישראל ובניגוד לסיכומים שהתקבלו לפני "כעשרה ימים בלבד". מי שחתומים על המכתב החריג הם אורי שיינין, סגן בכיר למנהל רשות החברות; עדי חכמון, סגנית הממונה על התקציבים; ויובל רז, סגן החשב הכללי. השלושה יצאו נגד פעולותיו של שמעוני בישיבת דירקטוריון רכבת ישראל.

ל"כלכליסט" נודע כי שמעוני ביקש להעביר את כל החלטות הדירקטוריון לייעוץ משפטי חיצוני, ובכך לעקוף את שומרי הסף של רכבת ישראל, מבקר הפנים והיועמ"שית של החברה, לפטר את המנכ"ל מיכה מייקסנר ולהרחיב את סמכויות היועץ המשפטי החיצוני.
במכתב ששלחו שיינין, חכמון ורז לשמעוני הם מבקשים לבלום את מהלכיו של היו"ר, שנהנה מרוב אוטומטי בדירקטוריון הרכבת, הודות למינויים בדירקטוריון שבוצעו בחודשים האחרונים; בין היתר מדובר במקורבת שלו שלומית גלר, שמונתה בתחילת מרץ לדירקטורית ברכבת; פרופ' זיו רייך, המקורב לליכוד שנחשד בזמנו בהחזקת תואר דוקטור ממוסד לא מוכר; וכן אבי לוי ואסתר לוי, נציגי משרד התחבורה שמונו על ידי השרה מירי רגב.
הפיצוץ בין הצדדים התרחש היום, כאשר שמעוני ביקש להרחיב את סמכויות היועץ המשפטי החיצוני שהוגדרו לפני עשרה ימים. נוסח ההחלטה החדש שביקש שמעוני להעביר מקנה לו את הסמכות להעביר כל נושא שהוא רוצה ליועץ המשפטי החיצוני, ובכך לרוקן מסמכות את תפקידי היועמ"שית ומבקר החברה. רשות החברות התנגדה למהלך הדורסני של היו"ר וכך נולד המכתב החריף.

1 צפייה בגלריה
עו"ד משה שמעוני יו"ר הדירקטוריון של החברה לשירותי איכות הסביבה
עו"ד משה שמעוני יו"ר הדירקטוריון של החברה לשירותי איכות הסביבה
משה שמעוני, יו"ר רכבת ישראל
(צילום: באדיבות החברה לשירותי איכות הסביבה)

במכתב נאמר כי בשנתיים האחרונות הצליחה רכבת ישראל לשקם את האמון ביכולותיה, ו"למצב את החברה כחברה מובילה ביכולתה לממש את הפרויקטים המוטלים עליה תוך הקפדה על רמת שירות לנוסעים". בין היתר צוין לטובה פרויקט חשמול המסילה שבו קוצר לוח הזמנים.
כותבי המכתב מציינים כי הם ערים למתיחות בין הנהלת החברה לדירקטוריון בחודשים האחרונים, וכי נודע להם שיו"ר הדירקטוריון פועל להגדיל את סמכויותיו של היועץ המשפטי החיצוני כדי לאפשר את הדחת המנכ"ל. הם מוסיפים כי דירקטוריון הרכבת נדרש לפעול לטובת החברה, וכי פיטורי המנכ"ל אינם פועלים לטובתה - ופעולה זו היא בניגוד לסיכומים שנקבעו בישיבת הדירקטוריון הקודמת לפני כעשרה ימים. "הדבר הנכון הוא להתעסק בעבודה המקצועית ולשים את המאבקים הפנים-ארגוניים בצד", כתבו השלושה לשמעוני.
שמעוני מסר בתגובה: "דירקטוריון רכבת ישראל בראשותי פעל ויפעל תמיד לטובת חוסנה של רכבת ישראל ולטובת עובדיה. כל ההחלטות שהתקבלו בעבר, ויתקבלו בעתיד, הן לפי כל כללי המינהל התאגידי והחוק. צר לי כי ויכוחים מקצועיים פנימיים מתוך הדירקטוריון יוצאים לתקשורת. דירקטוריון הרכבת ימשיך להתנהל בצורה מקצועית.
"צר לנו כי יש גורמים נטולי סמכות ונטולי אחריות אשר מנסים לבחוש משיקולים זרים בהתנהלות התקינה של הדירקטוריון והחברה, עד כדי ניסיון להשפיע על מהלכים תקינים בחברה. אני אמשיך לנהל את דירקטוריון הרכבת ללא מורא וללא משוא פנים לטובת עתיד החברה".