סגור
אייל בן סימון על רקע בניין הפניקס
מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון. הגוף המוסדי הגדול בישראל (Photo: Sharon Anavi, Inbal Marmari)

נחשף בכלכליסט
הפניקס בדרך להיות חברה ללא גרעין שליטה: הבעלים יוכלו למכור את מניותיהם בבורסה

סנטרברידג׳ וגלאטין פוינט גיבשו מול רשות שוק ההון מתווה שיאפשר להן למכור תוך שנתיים את מניותיהן, לרדת מהחזקה של 31% להחזקה של 10%, ולהפוך את קבוצת הביטוח והפיננסים לחברה ללא גרעין שליטה

הגוף המוסדי הגדול בישראל עשה היום צעד נוסף בדרך להפוך, ולו באופן פוטנציאלי, לחברה ללא גרעין שליטה. הפניקס החזקות דיווחה לפני זמן קצר לבורסה על כך שבעלות השליטה, הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט, קיבלו היום (א') מרשות שוק ההון היתר החזקה מעודכן, שלפיו יוכלו להחזיק בעד 10% ממניות החברה, מרגע שההיתר ייכנס לתוקף. פירוש הדבר הוא שבעלות השליטה, שמחזיקות כיום ב-31% ממניות החברה, יוכלו לפזר את מניות השליטה בבורסה.
בפברואר חשף "כלכליסט" ששתי הקרנות מנהלות מגעים מול רשות שוק ההון ביחס לקבלת היתר החזקה מעודכן שיאפשר זאת. לפי הדיווח, שמאשר את חשיפת "כלכליסט", אכן נקבע מתווה מכירה מדורג. לקרנות יש שנתיים לרדת לשיעור החזקה של 10%, ורשות שוק ההון תוכל להאריך את התקופה הזו בעוד שנתיים.
על הקרנות יהיה להתחיל במכירה לכל המאוחר בעוד שנה וארבעה חודשים ממועד קבלת האישור היום. מרגע ששתי הקרנות יירדו להחזקה של פחות מ-30%, היתר ההחזקה העדכני ייכנס לתוקף והן ייחדלו להיחשב בעלות שליטה בהפניקס החזקות. פירוש הדבר הוא, בין היתר, שהדירקטורים מטעם הקרנות ייאלצו להתפטר בתוך 90 יום.
סנטרברידג' וגלאטין פוינט רכשו את השליטה בהפניקס החזקות בנובמבר 2019 מידי קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, תמורת 1.57 מיליארד שקל, מה ששיקף להפניקס שווי של 4.8 מיליארד שקל. מאז, מניית הפניקס יותר מהכפילה את ערכה, ובשלב מסוים שווי השוק של החברה חצה את רף 10 מיליארד השקלים – שווי שאליו לא הגיעה מעולם שום חברת ביטוח אחרת.
כיום, שווי השוק של הפניקס עומד על 9.1 מיליארד שקל. שווי השוק של הפניקס החזקות הופך אותה לגוף המוסדי הגדול בישראל, ונכון להיום היא גם המוסדי הגדול בישראל מבחינת היקף נכסים מנוהלים (455 מיליארד שקל).