$
דעות

דעה

שינויי האקלים מגיעים לתעשיית האירועים

הפקת אירוע דורשת תשתית לוגיסטית, צורכת משאבים רבים ומייצרת כמויות לא מבוטלות של פסולת. בעוד שבעולם קיים כבר שנים תקן iso לאירועים ירוקים, בישראל הושק התקן רק בחודש שעבר, לאחר פיילוט שבוצע בעת הפקת האירוויזיון בת"א. כך תהפכו את האירוע שלכם לירוק

עברי ורבין 11:5406.02.20

מה המשותף למלונות, מסעדות, אולמות אירועים - ולמעשה לכל ארגון ואפילו לכל משפחה? ובכן, כולם עוסקים - אם בשגרה ואם בימי שמחה - בהפקת ארועים. אבל - כמה מאיתנו עוצרים רגע לחשוב מה קורה לתפאורה בסוף האירוע בו השתתפנו, או מה עלה בגורלן של שאריות האוכל? 

 

ובכן, מסתבר שבעולם כבר חושבים על הנושאים הללו, ובדיוק בגלל זה קיימים תקנים להפקת אירועים ירוקים, שהמארגנים והמפיקים פועלים לאורם. הדבר דומה לסוגיית ההנגשה, שרק לפני מספר שנים נראתה דמיונית - והיום, כאשר יש תקן להנגשת אירועים, הנושא נראה טבעי לגמרי ואף מפיק לא יעיז לארגן אירוע שאינו נגיש. 

 

 צילום: Youtube

 

אירועים הם פעילות אנושית שכיחה - הן ברמה המשפחתית, של ציון ימי שמחה ומועד, והן ברמה הארגונית - בה חברות רבות מקיימות אירועים רבים לציבור הרחב, לעובדים, ללקוחות ולזכיינים. האירועים מהווים את כרטיס הביקור של הארגון כלפי מגוון רחב של בעלי עניין. מסיבה זו, מדיניות של אחריות סביבתית בתחום זה תתרום ערך מוסף משמעותי למיצוב החברה, ותבדל אותה מאחרות.

 

הפקת אירוע דורשת תשתית לוגיסטית רחבה, צריכה נרחבת של משאבים, וייצור כמויות לא מבוטלות של פסולת. אירוע מוגדר כירוק אם הוא שם כמטרה לצמצם את השפעתו השלילית על הסביבה למינימום האפשרי. בעולם קיים מזה מספר שנים תקן iso לאירועים ירוקים, אולם בישראל הדבר עדיין לא מוכר. לאחר ביצוע פיילוט עם עיריית תל אביב בהפקת האירוויזיון, הושק בחודש שעבר התקן גם בישראל.

 

ואכן בתחילת 2019 התבקשנו על ידי עיריית תל אביב לייעץ על מנת להפוך את האירוויזיון שהתקיים בעיר לירוק יותר. השתתפנו בסדנא עם ארגון C40, במטרה למצוא פתרונות בתחום הפסולת והמזון; דיברנו עם סוזנה ווינבלד, יועצת הקיימות של האירוויזיון במלמו, על מנת ללמוד ממנה מה היו הלקחים מהאירוע; לקחנו חלק בבחירת הספקים, במטרה לבחור ספקים ירוקים; השתתפנו בישיבות התכנון ובהובלת הפרויקט על מנת לקבוע יעדים ירוקים לאירוע; ולבסוף הפקנו דו"ח קיימות המתאר את כל המאמצים והפעולות שנעשו. מדובר באירוע גדול ומשמעותי, שמשפיע על עשרות אלפי בני אדם, אבל העקרונות נכונים גם לגבי אירועים קטנים יותר - שדווקא בהם חשיבה נכונה ותכנון יכולים להקטין את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות למינימום.

 

כיצד להפוך אירוע לירוק?

 

במשך שנים אני מרצה בקורסי הפקות אירועים, ומנסה לאתגר את המשתתפים בתרגול חשיבה סביבתית. כדי להפוך אירוע לירוק, חשוב לעבוד על פי שלושה עקרונות מנחים. העיקרון הראשון הוא חשיבה סביבתית וחברתית החל משלב התכנון; כלומר, הנושא הסביבתי והחברתי אינו סעיף צדדי שיש לקחת בחשבון, אלא קו מנחה אסטרטגי עוד משלב התכנון הראשוני. כך תוכלו להציע פתרונות אלטרנטיביים הולמים ובמסגרת התקציב, ולערוך אירוע עם השפעה מינימלית על הסביבה.

 

העיקרון השני הוא ניהול סביבתי וחברתי לאורך שרשרת האספקה. יש להפיץ את נגזרות הניהול הסביבתי לאורך כל שרשרת האספקה – החל מהנורות, המפות והפרחים, ועד למזון, להגברה ולאספקת החשמל לפני האירוע, בזמן האירוע וגם לאחריו, כאשר אפשר וניתן להעביר לשימוש חוזר תרומה או מחזור חלק גדול מתשומות האירוע. ככלל, יש להעדיף ספקים אקולוגיים או כאלה הנותנים על כך את הדעת ומערבים שיקולים אקולוגיים בהתנהגותם היומיומית. בנוסף, יש לוודא עם כל הספקים כי עובדיהם מועסקים העסקה הוגנת ועל פי חוק.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

העיקרון השלישי הוא, כמובן, פרסום, יחסי ציבור והסברה. לפרסום האירוע כאירוע ירוק וחברתי ישנה חשיבות רבה, הן מבחינת החברה והן מבחינת קידום המודעות הסביבתית. כך נהנית החברה ממיצובה כחברה ערכית ובעלת מודעות סביבתית וחברתית, בקרב הלקוחות, הציבור והמתחרים.

 

בנוסף, פרסום האירוע הירוק מסייע רבות להעלאת המודעות בציבור ולהפצת חשיבות הנושא, במשק או בקרב מגזר עסקי מסוים, ומעודד חברות נוספות לנהל גם הן את האירועים שלהן באופן סביבתי וחברתי. לשם כך, חשוב ללוות את הפעילות בשילוט ברחבי האירוע לשם העלאת המודעות, ולשלב את ההסברה בנושא בכל הפרסומים, לפני ואחרי האירוע.

 

בנוסף לעקרונות אלה, אפשר להביא בחשבון בתכנון האירוע נדבכים נוספים של אחריות תאגידית. שקיפות, למשל, היא תמיד דבר טוב - ופירושה מקסום המידע המפורסם באופן ברור, הבהיר למחזיקי העניין הרלוונטיים.

 

ומה לגבי אתיקה לאורך שרשרת האספקה? הקפדה יתרה על העסקה הוגנת, שכר מינימום, איסור אפליה וכיו"ב, בכל רמות שרשרת האספקה - כולל ספקים ונותני שירותים - תהפוך את האירוע לירוק יותר. ולסיום, לא נשכח את הדיאלוג עם מחזיקי העניין: הגדרת מטרות ותיאום ציפיות מול מחזיקי עניין נבחרים, תיאום והתייחסות אל הגורמים שעשויים להיות מושפעים מהאירוע, כגון שכנים ספקים ואורחים.

 

הכותב הוא מנכ"ל Good Vision מקבוצת פאהן קנה, המייעצת בתחומי הקיימות והאחריות התאגידית, ומחבר הספר "אחריות תאגידית" בהוצאת מטר.

x