$
בארץ

תוך שנתיים: 2,500 עמדות טעינה למכוניות חשמליות

ל"כלכליסט" נודע שמשרד האנרגיה יפרסם אחרי החגים מכרזים להקמת עשרות עמדות בכבישים ומאות נוספות בערים בסבסוד של 25 מיליון שקל

ליאור גוטמן 07:0320.08.18

אחרי שנים של השקעה דלה בתשתיות לרכב חשמלי, משרד האנרגיה יפרסם באוקטובר ארבעה מכרזים להקמת אלפי עמדות טעינה למכוניות חשמליות בסבסוד ממשלתי. ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת המכרזים יוקמו 60 תחנות טעינה בצידי הכבישים וכ־2,500 שקעי טעינה בערים. התמיכה הממשלתית תגיע למחצית עד 75% מעלות ההקמה, ומשרד האנרגיה מקצה לכך 25 מיליון שקל.

 

 
מכונית ניסאן חשמלית בטעינה מכונית ניסאן חשמלית בטעינה צילום: Nisan
בעקבות פיילוט שנערך בימים אלה להקמת 10 עמדות טעינה מהירות ברחבי הארץ. את הפיילוט מבצעת חברת ג'ינרג'י. הזוכים במכרז החדש צפויים להיבחר ולחתום על חוזים עד ינואר 2019, ולהשלים את עבודות ההקמה כעבור שנתיים עד שלוש שנים.  

 

אילו עמדות טעינה מבקש המשרד להקים? במסגרת המכרז הראשון יוקמו כ־60 עמדות טעינה מהירות ואולטרה־מהירות (DC), שמיועדות להטענת כלי רכב בנסיעות בין־עירוניות. עמדות כאלה מסוגלות למלא 60%‑80% מסוללת המכונית בתוך כחצי שעה. מחצית העמדות האלה יהיו בהספק של 50 קילו־ואט, ומחציתן עמדות אולטרה־מהירות ‑ בהספק של 150 קילו־ואט. הממשלה תשתתף ב־75% מעלות ההקמה של העמדות האלה.

 

שלושת המכרזים האחרים מיועדים להקמת עמדות איטיות (AC) למכוניות הנעות בעיר. ההספק של כל עמדה כזו יהיה כ־22 קילו־ואט, והזמן שיידרש לה לטעינה מלאה עשוי להגיע לשמונה שעות. כל עמדה כזו תצויד בשני שקעים שמאפשרים להטעין שתי מכוניות בו־זמנית. בשלושת המכרזים האלה תגיע התמיכה הממשלתית לכמחצית מהעלות.

 

במכרז הראשון מאלה, שמיועד בעיקר לרשויות מקומיות, יוקמו 500 עמדות במרחבים ציבוריים כמו רחובות וחניונים. ההשתתפות הממשלתית תהיה כ־30 אלף שקל לכל עמדה, עד מיליון שקל לרשות. במכרז שני יוקמו 330 עמדות כפולות במרחב הציבורי למחצה, כלומר מקומות כמו קניונים ובתי חולים. ההשתתפות הממשלתית תהיה כ־20 אלף שקל לעמדה, עד 460 אלף שקל לכל זוכה. במכרז האחרון יוזמנו מעסיקים להתקין עמדות טעינה לשימוש עובדיהם, וליהנות מהשתתפות ממשלתית של כ־12 אלף שקל לכל עמדה.

 

המחסור בתשתיות לטעינת כלי רכב חשמליים הוא אחת הסיבות לחדירה האיטית של מכוניות חשמליות לישראל. כיום רק כ־700 כלי רכב בארץ הם חשמליים מלאים, וכ־97 אלף הם כלי רכב היברידיים. ואולם לפי תחזיות הממשלה, בשנת 2025 אמורים כרבע מכלי הרכב שיימכרו בישראל להיות מונעים בחשמל. ההערכה הממשלתית היא שכדי לספק את הביקוש יידרשו קרוב ל־150 אלף עמדות טעינה פרטיות ו־13 אלף עמדות טעינה ציבוריות.  

 

לפי נתוני משרד האנרגיה, בעולם כולו מותקנות היום כ־3.5 מיליון נקודות טעינה לכלי רכב חשמליים, רובן הגדול מהסוג האיטי. האיחוד האירופי מתכוון להשקיע בתשתיות לרכב חשמלי כ־900 מיליון דולר בין 2017 ל־2020, ואילו ארה"ב תשקיע בתחום כ־2 מיליארד דולר בעשר השנים הקרובות. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x