בארץ

הכלכלן הראשי: רווחי יבואניות הרכב זינקו ב-72% בעשור האחרון

בעקבות הטענות כי הנהנית העיקרית מהגידול בייבוא כלי רכב היא המדינה, החליטו במשרד הכלכלן לבחון את נתוני השנים האחרונות וגילו כי בזמן שרווחי יבואניות הרכב זינקו בעשרות אחוזים, הכנסות המדינה ממסי קנייה ומכס על כלי רכב עלו ב-16% בלבד

עמרי מילמן 15:0419.03.17

הייבוא החד בכלי הרכב שהגדיל את הכנסות המדינה ממסים השנה הביא את הכלכלן הראשי, יואל נווה, לנתח את ענף הרכב בעשור האחרון בסקירה השבועית שלו. יבואני הרווח, זוכים לכינוי "יצרני רווחים" בסקירה עצמה.

 

בעשור האחרון נרשם גידול חד בייבוא מרמה של 168 אלף רכבים חדשים ב-2006 לרמה של 290 אלף רכבים חדשים ב-2016. ההסבר לגידול שניתן על יד הכלכלן הראשי הוא עלייה ברמת החיים, ירידת הריבית במשק כניסתן של חברות הליסינג לתחום והפחתת המיסוי על כלי רכב ולא מתייחס לסוגיות כמו איכות התחבורה הציבורית.

 

לאור הטענות כי הנהנית העיקרית מהגידול בייבוא היא המדינה, בחנו באגף הכלכלן הראשי את רווחי היבואניות שרובן חברות פרטיות, כך שהנתונים לגביהן אינם גלויים.

 

יבואני הרכב - רווח מצרפי ושיעור רווח לפני מס 2014-2003 יבואני הרכב - רווח מצרפי ושיעור רווח לפני מס 2014-2003 הכלכלן הראשי משרד האוצר

 

מהבדיקה עולה כי בשנים 2014-2013 נע הרווח המצרפי של שתים-עשרה יבואניות הרכב בין 2-1.9 מיליארד שקל בשנה (לפני מסים) - סכום הגבוה ריאלית פי שניים מהרווח בשנת 2006, טרם הגידול החד בייבוא כלי הרכב. במקביל, נרשם גידול חד בשיעור הרווחיות אל רמה ממוצעת של 9.3% - שיעור רווחיות חריג לענף המסחר.

 

לאורך התקופה שנבחנה היו שנתיים חלשות יחסית - 2009 ו-2012, הסיבה לכך, לפי הכלכלן הראשי היא הפיחות החד בשקל באותן שנים (וכן המשבר העולמי והמחאה החברתית) מולן בשנים בהן נרשם ייסוף חד של השקל נרשם גידול משמעותי ברווחי היבואנים - "דהיינו, יבואני הרכב אינם "מגלגלים" את השפעות הייסוף למחיר לצרכן". מדובר בממצאים שדומים לאלו שמצא הכלכלן הראשי בנוגע לייבואני המזון הגדולים.

יואל נווה, הכלכלן הראשי יואל נווה, הכלכלן הראשי צילום: בועז אופנהיים

 

במצטבר, כך עולה מהניתוח, משנת 2007 (בה החל הגידול החד ברכישות כלי רכב חדשים) ועד לשנת 2014, צברו שתים-עשרה יבואניות הרכב רווח מצרפי של 14.1 מיליארד שקל. כלומר, רווח שנתי ממוצע של 1.6 מיליארד שקל לפני מסים. בהשוואה לשנים 2006-2003 זהו גידול ריאלי של 72% אז עמד על פחות ממיליארד שקל. לשם השוואה, כדי להצדיק את הטענה כי לא המדינה היא הנהנת העיקרית מהרכישות המוגברות של הרכבים על ידי הציבור מציין הכלכלן הראשי כי "הכנסות המדינה השנתיות ממס קנייה ומכס על כלי רכב גדלו באותה תקופה בשיעור ריאלי של 16% בלבד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x