סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

ראש עיריית ראשל"צ: "עצוב שאין מחאה ציבורית על מחירי הדיור. ככה לא נראה שינוי"

תל אביב כבר זכתה בתואר המפוקפק "עיר לעשירים". על רקע העליות החדות במחירי הדיור - האם בקרוב זה יהיה המצב גם בשאר ערי המרכז? ראש עיריית ראשל"צ רז קינסטליך: "צעירים שגדלו בעיר מתקשים להישאר בה היום. שינינו תב"ע של אלפי יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח". מנכ"ל אפריקה ישראל מיכה קליין: "על רשות מקרקעי ישראל להציף את השוק בקרקע להשכרה. אנחנו כיזמים כמהים לפרויקטים כאלה"

עליית המחירים של השנים האחרונות יצרה מציאות מדאיגה בגוש דן, המאפשרת רק לעשירונים הגבוהים לגור באזור. מה יכולות העיריות בגוש דן לעשות כדי לייצר דיור בר השגה שיאפשר לבני המקום להישאר בעיר? והאם יש להם מה לעשות בנושא? רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, ומיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, דיברו באולפן שלנו על התחזית העגומה, הכלים הנמצאים בידי ראשי הרשויות, והצעדים הנדרשים מצד הממשלה הבאה.
לדברי קינסטליך, המגמות הנוכחיות מראות כי המצב קשה ורק הולך להחמיר- בראשון לציון, בערים השכנות ובכל מדינת ישראל - לצעירים תהיה בעיה לרכוש דירת בעתיד. לדברי קליין, האחראי הראשי הוא הממשל, המשתנה לעתים קרובות בשנים האחרונות, למרבה הצער. ראשי הערים צריכים לעודד את האוכלוסייה להישאר ולתת האפשרות, בין היתר באמצעות שכירות מוגנת לטווח רחוק. קליין אומר כי הוא בתור יזם מעוניין מאוד בפרויקטים מסוג זה, וכי אפריקה ישראל מעורבת בפרויקטים של השכרה ארוכת טווח בהיקף של יותר מ-800 יח"ד מסוג זה. לדעתו, רשות מקרקעי ישראל צריכה לפתח ולייעד כמה יותר מכרזים מסוג זה בהקדם.
לדברי קינסטליך, זו חובתם של ראשי הרשויות לדאוג לצעירי העיר, וכי בראשון לציון צפויות לקום אלפי יח"ד בעקבות שינוי תב"ע בשנים הקרובות ביוזמת העירייה, כדי לעודד שכירות ארוכת טווח. לדבריו, כמעט בכל תב"ע חדשה העירייה דורשת מחיר מוזל למקומיים או שכירות ארוכת טווח.
בכל הנוגע למעורבות ממשלתית לריסון מחירי הדיור, קליין אומר כי הצעד הראשון והדחוף ביותר הוא הוצאת קרקעות מוכנות להוצאת היתר בנייה ובנוסף גם לטפל בבעיית הביורוקרטיה, הקיימת בכל הרשויות. מה אומר קליין על האתגרים של הרשויות מבחינת תקנים ושכר? ומה משתף קינסטליך על הניסיון לגייס אנשי מקצוע שיעזרו בקיצור לוחות הזמנים בדרך להיתר? הצטרפו אלינו.