סגור

דניאלה קריספין מכניסה את הבינה המלאכותית לעולם הספנות – ומדברת על הצורך ביותר נשים בהייטק

דניאלה קריספין, שמונתה לאחרונה למנהלת הטכנולוגיות הראשית בחברת ShipIn, מובילה מהפכה דיגיטלית בתעשייה המסורתית של הספנות העולמית. בשיחה עם "כלכליסט", היא מספרת על המערכת החדשנית שמשנה את פני הספנות הימית, ועל הערך המוסף שנשים מביאות לתפקידי מפתח טכנולוגיים

מהמתמטיקה לים הפתוח: המסע המקצועי של דניאלה קריספין
דניאלה קריספין, תושבת ראש העין ואמא לשני ילדים – נדב ונועם – רחוקה מהדמות הטיפוסית שהייתם מצפים לפגוש בעולם הספנות המסורתי. עם ניסיון של 24 שנים בפיתוח תוכנה ובניהול צוותי מחקר ופיתוח, היא מובילה כיום את המהפכה הטכנולוגית באחת מהתעשיות השמרניות והגדולות בעולם.
הקריירה של דניאלה משקפת את השינויים הדרמטיים שעברו על עולם ההייטק בעשורים האחרונים. "תמיד התחברתי למתמטיקה, וכך מצאתי את דרכי למדעי המחשב", היא מספרת. דניאלה החלה את דרכה באמדוקס בשנת 2001 כמפתחת, והייתה שותפה לצוות שפיתח מוצר אינובטיבי שהפך בהמשך למוצר הדגל של החברה. לאורך השנים, היא התקדמה לתפקידי ניהול בכירים – מראש צוות, למנהלת פיתוח ולבסוף דיירקטור.
בהמשך דרכה החליטה להעמיק בתחום הבינה המלאכותית. "הובלתי את חטיבת הפיתוח של פלטפורמת מוצרי ה-AI, שכללה גם רכישת סטארט-אפ מתמחה בתחום", היא משתפת.
את ניסיונה העשיר המשיכה להביא לחברות חדשניות כמו SEEBO ו-AUGURY. "ב-SEEBO פיתחנו מוצר מבוסס AI לאופטימיזציה של תהליכי ייצור – מה שחוסך באנרגיה וחומרי גלם. לאחר שנתיים, החברה נרכשה על ידי AUGURY – יוניקורן בתחום Industry 4.0 – שם עברתי לנהל את צוותי ה-R&D."
2 צפייה בגלריה
דניאלה קריספין, מנהלת טכנולוגיות ראשית בחברת ShipIn
דניאלה קריספין, מנהלת טכנולוגיות ראשית בחברת ShipIn
דניאלה קריספין, מנהלת טכנולוגיות ראשית בחברת ShipIn
(צילום עצמי)
הבינה המלאכותית של ShipIn משנה את פני הספנות העולמית
המעבר לעולם הספנות לא היה מתוכנן, אך התברר כמתבקש לחלוטין עבור דניאלה קריספין. הגורם המניע לאורך הקריירה שלה היה תמיד החיפוש אחר חדשנות – בניית מוצרים פורצי דרך, מעבר לענן, או שילוב טכנולוגיות מהפכניות. "מה שמשך אותי ל-ShipIn הייתה בדיוק אותה חדשנות – ובעיקר עולמות ה-AI אליהם אני כל כך מתחברת. וגם, כמובן, האנשים – המנכ"ל, סמנכל המוצר , והצוות כולו", היא משתפת.
דניאלה הצטרפה תחילה כיועצת לחברה, וליוותה את הצוות במשך עשרה חודשים. שהחברה החליטה לגדול ולעבור לשלב הסקיילינג, לא היה ספק – היא נקראה להצטרף להובלה באופן מלא.
המוצר המרכזי של ShipIn, הנקרא FleetVision, הוא מערכת מבוססת בינה מלאכותית המשנה את פני תעשיית הספנות. "אנחנו מספקים פלטפורמה מבוססת AI לציי ספינות", מסבירה קריספין. "אנחנו מתחברים לרשת המצלמות הקיימת על הספינות – או מתקינים את המצלמות שלנו – ומשם מתחיל הקסם."
המערכת עושה שימוש מתקדם ב-Computer Vision כדי לנטר את פעילות הספינה בזמן אמת, להעריך סיכונים ולזהות התנהגויות שעלולות להוביל לתקלות ותאונות.
FleetVision מעבדת כ-10,000 שעות של צילומי CCTV בחודש לכל כלי שיט, ומפעילה אלגוריתם דירוג סיכונים ייחודי (מוגן בפטנט) אשר מספק ציון ביצועים כולל לכל אוניה, תוך ניתוח עומק של תחומים תפעוליים שונים.
המשמעות של פלטפורמה כזו היא קריטית. מרבית הסחורות בעולם עדיין מגיעות דרך הים – במסעות ארוכים, יקרים, תחת רגולציות נוקשות ונהלים מחמירים. כל תקלה או חוסר תאימות עלולה לגרום לנזק עצום. "כדי להבטיח שהכל פועל בצורה חלקה ובטוחה, חייבים טכנולוגיה שמבינה את המורכבות – ושם בדיוק נכנסת FleetVision לתמונה", מסכמת קריספין.
2 צפייה בגלריה
הבינה המלאכותית של ShipIn משנה את פני הספנות העולמית
הבינה המלאכותית של ShipIn משנה את פני הספנות העולמית
הבינה המלאכותית של ShipIn משנה את פני הספנות העולמית
(הבינה המלאכותית של ShipIn משנה את פני הספנות העולמית)
האתגר הימי: להפוך מגבלות לפריצת דרך עתידית
פיתוח מערכת טכנולוגית מתקדמת לסביבה ימית מציב אתגרים ייחודיים – ואת ההזדמנות לפרוץ גבולות. אחת מהמגבלות המרכזיות היא חיבור האינטרנט הלווייני, שמטבעו מוגבל ולא יציב. "אתה מאוד מוגבל באינטרנט הלווייני – ולא רוצים לבזבז את כרטיס הגלישה של הספינה על שליחת דאטה כבד", מסבירה קריספין.
המשמעות: הצוות הטכנולוגי של ShipIn נדרש לפתח אלגוריתמים חכמים ויעילים במיוחד – כאלה שמסוגלים לזהות בזמן אמת אילו נתונים חיוניים להעברה לענן, ולכווץ אותם בטכנולוגיות מתקדמות מבלי לפגוע באיכות המידע.
מעבר לכך, הסביבה הימית מציבה אתגרים נוספים, כמו הצורך להתחבר למערכות חיצוניות – מערכות ניווט, מזג אוויר, וחיישנים שונים – אשר משפיעים על איכות התמונות והווידאו. עם כל זה, הצוות של ShipIn מצליח לעבד את כלל הנתונים ולהפוך אותם לתמונה אחודה, רציפה ומשמעותית.
עבור קריספין, מדובר ביותר ממוצר – מדובר במהפכה. הפלטפורמה של ShipIn מתפתחת בקצב מהיר ומרחיבה את יכולותיה בתחומי הבטיחות, התפעול והבקרה. "אני מאמינה שבעתיד נוכל לטפל גם ביוסקייסים שנמצאים על החוף, בטרמינל," היא מסבירה, "ושהטכנולוגיה שלנו תהפוך לרכיב חובה ברגולציה של חברות ביטוח – בדומה ל מערכות בטיחות חכמות ברכב."
החזון שלה ברור: עתיד שבו גם בתעשיית הספנות, כמו בביטוח הרכב, ניתן יהיה לקבוע פרמיות על סמך התנהלות בטיחותית בפועל – לא על סמך תחזיות או הערכות. כך, תוכל הטכנולוגיה להפוך לא רק למנוע של יעילות, אלא גם לתמריץ אמיתי לשיפור מתמיד.
"אמפתיה ויצירתיות הם המפתח" – הקריאה של קריספין לנשים בעולם הטכנולוגי
למרות הקריירה המרשימה והעמדות הבכירות בהן כיהנה לאורך השנים, דניאלה קריספין מודעת היטב לפער המגדרי שעדיין קיים בתעשיית ההייטק. "עד היום, עולם הטכנולוגיה נשאר במובנים רבים עולם גברי – יש נשים בתפקידי CTO, אבל עדיין באחוזים נמוכים", היא אומרת בכנות.
אבל היא גם רואה את הפוטנציאל: "ניהלתי לא מעט נשים שלמדו מדעי המחשב ומתמטיקה, ואני בטוחה שהן יכולות להצליח בענק. מה שמייחד אותן זו היכולת לשלב בין יצירתיות, אמפתיה, עבודת צוות והבנה עמוקה של צרכי הלקוח – תכונות שהן קריטיות לפיתוח טכנולוגיה באמת חדשנית."
חזונה האישי של קריספין הולך הרבה מעבר לקוד ואלגוריתמים. היא מאמינה שהשילוב של תכונות "נשיות" – כמו אינטואיציה, תקשורת בין-אישית, רגישות לצרכים של אחרים ויכולת להוביל צוותים בגישה הוליסטית – הוא מה שיכול להקפיץ את עולם הטכנולוגיה קדימה.
"אני מקווה לראות יותר נשים במשרות בכירות בחברות טכנולוגיה. זה מעניין, זה אפשרי – וזה מותאם בדיוק לאופן שבו נשים עובדות ומובילות", היא מסכמת.