סגור
רפי סער: "כפר סבא רואה בהתחדשות העירונית ערך עליון"
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
עוד בזירת הנדל"ן

"בריגה הפכה שם נרדף ליוקרה, אבל אנחנו מעניקים מוצר איכותי לכל כיס"

בזמן שחברת BRIGA סוגרת עוד שנה מוצלחת, הבעלים יקי בריגה מקפיד שלא להסתחרר. על סוד ההצלחה ("זוג שרכש דירה ב-1.8 מיליון שקלים מקבל יחס כמו מי שקנה ב-20 מיליון"), הפלונטרים בענף הבנייה ("ביורוקרטיה חסרת היגיון") והחרדה מעליית המחירים ("מעודדים ירידה מהארץ"). ראיון חג

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן
בטלפונים הניידים של עובדי עיריית נתניה מתנגן באופן תדיר רינגטון קצבי עם הפזמון החוזר: "נתניה – הריביירה של ישראל". אחת הסיבות העיקריות שבזכותן ממתגת עצמה העיר ככזו, היא פעילות בת למעלה מארבעה עשורים של חברת בריגה נדל"ן (BRIGA REAL ESTATE) - המתמחה בבניית מגדלי פאר בקו ראשון לים ואחראית על מספר פרויקטים שהפכו את נתניה לשחקנית מובילה בשוק מגורי היוקרה בישראל.
בראיון חגיגי לכבוד ראש השנה, מסכם המנכ"ל והבעלים, יקי בריגה, את השנה החולפת בתחום הנדל"ן – כשלצד גאווה גדולה על ההישגים שרשמה החברה גם בתקופת הקורונה השברירית, הוא לא מתבייש לדבר על נושאים נוצצים פחות ובוערים יותר – דוגמת משבר הדיור, המחירים המשתוללים, והחלופה לתמ"א 38 של שרת הפנים איילת שקד.
קראו עוד בזירת הנדל"ן:
"נקודת הציון המשמעותית של BRIGA בשנה החולפת הייתה מסירת מיזם היוקרה בריגה טאוורס (BRIGA TOWERS) בשכונת עיר ימים בנתניה. זה היה מסע ארוך ומאתגר לו היו שותפים לקוחות מיוחדים – שיצרו יחד איתנו פרויקט עם סטנדרט חדש של איכות ויוקרה", פותח בריגה ומתייחס לפרויקט הכולל שני מגדלים בני 34 קומות כל אחד ולמעלה מ-200 דירות יוקרה - אשר זכה רק לפני כשלושה חודשים בפרס המצוינות בענף הבנייה למבנים מעל 10 קומות בתחרות שמקיימות התאחדות בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבנייה. "מדובר בקטגוריה היוקרתית ביותר מבין גורדי השחקים בישראל, ועבורנו זה כבוד גדול לזכות בתואר. זו אמנם זכייה שלישית ברציפות של החברה, אבל השנה זה היה יותר משמעותי בשל אי הוודאות במשק ומשבר הקורונה".
3 צפייה בגלריה
הפנטהאוז בפרויקט בריגה טאוורס בנתניה. זוכה פרס המצוינות בבנייה למבנים מעל 10 קומות
הפנטהאוז בפרויקט בריגה טאוורס בנתניה. זוכה פרס המצוינות בבנייה למבנים מעל 10 קומות
הפנטהאוז בפרויקט בריגה טאוורס בנתניה. זוכה פרס המצוינות בבנייה למבנים מעל 10 קומות
(צילום: שי גיל)
לא במקרה מדגיש בריגה את הקורונה והשלכותיה, שפיזרו ערפל סמיך סביב הענף והעמידו בסימן שאלה מימושם של מיזמים רבים. גם במציאות לא פשוטה, BRIGA עמדה כבטון יצוק ואף הצליחה לחזק את מעמדה. "זה בא ממקום שאנחנו חברה מאוד מגובשת – חברה שהיא משפחה אחת גדולה, ולא ברמת הקלישאה", מדגיש בריגה. "אנחנו בין החברות הבודדות בארץ שעושות הכל מא' ועד ת' אין האוס – ייזום, תכנון, שיווק, ביצוע, ליווי משפטי ואפילו את התחזוקה והניהול של המבנים".
"העובדים אצלנו מנוסים מספיק כדי לעבוד גם מרחוק ויודעים לייצר פתרונות מחוץ לקופסה", מוסיף בריגה. "כשהיה צריך יצרנו קפסולות בשטח ובמקרים רבים העברנו פגישות מאתר לאתר. בסופו של דבר המוצר שלנו עבר שדרוג והתאמה לתקופה, זה היה מבחן בזמן אמת וצלחנו את המהמורה הזו תוך עלייה במכירות. הקפדנו לדאוג ללקוחות שלנו, שמרנו על המחירים ולא ניצלנו את המצב לרעה, ובחשבון אחרון יצאנו נשכרים".
סיפור מותאם
BRIGA מזוהה אמנם עם מגורי יוקרה, אבל פעילותה רחוקה מלהסתכם שם. דוגמה מובהקת לפעילות המגוונת של החברה מהווה פרויקט "בריגה בכפר". במסגרת המיזם נבנו שמונה בניינים בני 13-9 קומות בכפר יונה, הכוללים דירות בתהמיל גדלים משתנה, שנרכשו בעיקרן על ידי זוגות צעירים וצפויות להימסר לבעליהן במהלך החודשים הקרובים. מחירי הדירות בפרויקט נעים בין 1.8 ל-2.8 מיליון שקלים.
"ההתמחות של BRIGA בבנייה בקו ראשון לים חשובה, ואני שמח שהחברה הפכה לשם נרדף למגורי יוקרה, אבל חשוב לומר שבריגה מעניקה מוצר איכותי לכל כיס", מבהיר בריגה. "אצלנו זוג שקנה דירה ב-1.8 מיליון שקלים – מחיר נמוך משמעותית מהדירה הכי זולה בבריגה טאוורס - מקבל אותו יחס כמו לקוח שקנה דירה ב-20 מיליון שקלים. זו ההצלחה והמקצועיות שלנו, ואין לי כוונה לוותר על איכות גם עבור זוג צעיר שרכש דירה ראשונה".
בקרוב צפויה BRIGA, הממקדת את פעילותה בנתניה, לזלוג מהמגרש הביתי פעם נוספת ולהתניע עוד פרויקט בשרון – מתחם בן חמישה בניינים ברעננה. "אנחנו לא ממיינים ולא מתייגים את הלקוחות, הם אלה שבוחרים בנו", מחדד בריגה. "אנחנו מנגישים את המוצרים שלנו לקהל רחב - כשמנהלת השיווק והמכירות שלנו יודעת להתאים לכל סוג אוכלוסייה את הדירה שמתאימה לצרכים ולתקציב שלה. אם זה בריכה, ספא ושאר פסיליטיס במגדל על קו החוף לבני 60 פלוס, ואם זה פארק פרטי עם מסלולי ריצה, גינת כלבים וחדר משחקים לפעוטות עבור אוכלוסייה צעירה יותר".
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה. "נושא הדיור לא מושך את חברי הכנסת והשרים"
אתר בנייה. "נושא הדיור לא מושך את חברי הכנסת והשרים"
אתר בנייה. "נושא הדיור לא מושך את חברי הכנסת והשרים"
(צילום: אוראל כהן)
לא מתערבבים
כמי שחי את שוק הנדל"ן הישראלי ברמה היומיומית, אחד העניינים שמפריעים לבריגה במיוחד נוגע להיעדר דו שיח בין מקבלי ההחלטות ליזמים והקבלנים בשטח. "אם משרדים ממשלתיים, שרים וחברי כנסת היו מתייעצים יותר עם ראשי התאחדות הקבלנים ועם הקבלנים עצמם כולם היו מרווחים, אבל הם לא מתייעצים איתנו מספיק", אומר בריגה. "אם מוציאים מהמשוואה יזמים עם ניסיון של עשרות שנים ואנשי מקצוע שמכירים את התחום לעומק, לא קשה להבין למה ענף הבנייה דורך במקום. אין לי ספק שאם רק היו מדברים איתנו, היה קורה פלא – מחירי הנדל"ן היו יורדים וקופת המדינה לא הייתה ניזוקה".
תסביר.
"בניגוד למה שאולי חושבים, האינטרס של הקבלנים הוא לא שהמחירים יעלו, אלא שיירדו – כדי שיהיו יותר עסקאות. מטרת העל היא שיהודים מכל העולם יוכלו לגור בישראל, ולא שכל זוג יחשוש לפני שהוא קונה דירה. כדי להביא למחירים סבירים יש לקצר משמעותית את תהליכי הרישוי והבנייה, ובהחלט אפשר לעשות את זה. לפני 20 שנה הפרויקט הכי ארוך נמשך שנתיים, אבל כיום יש ביורוקרטיה מטורפת וחסרת היגיון, ומעבירים אותנו ממשרד למשרד. מעבר לזה, רשות מקרקעי ישראל מעלה כל הזמן את מחירי הקרקע ומי שסובל הם הזוגות הצעירים שחלום הדירה הולך ומתרחק מהם".
הזכרת את אחת הרעות החולות של ענף הנדל"ן - הרגולציה המפרכת בדרך להוצאת היתר. איך בכל זאת ניתן לייעל את התהליך?
"זה פשוט מאוד - לתת ליזמים ולקבלנים הרבה יותר סמכות ואחריות, אחרי שבשנים האחרונות הורידו להם אותן. בארצות הברית אתה מקבל היתר לנפח – תתכנן הכל על פי חוק, ואם תעבור עליו הרישיון יילקח ממך ותשב בכלא. למה אי אפשר לאמץ את זה פה? אצלנו יש עוד בודק ועוד אחד, הקבלן הופך להיות פאסיבי ולא אחראי לכלום. תנו לאנשים לעבוד ולבנות. כל שנה המצב גרוע יותר והביקוש עולה בהרבה על ההיצע - וסליחה שאני פסימי. אני פוחד שבעוד עשור הצעירים יגידו שהם לא יכולים לגור בארץ, ואז כולנו נבכה. צריך להראות למיליוני יהודים בתפוצות שקל כאן, ישראל הבית ופה כדאי לקנות ולגור. במקום זה מטילים מס על מי שמגיע מחו"ל לרכוש דירה. במקום לעודד ירידת מחירים מעודדים ירידה מהארץ".
3 צפייה בגלריה
יקי בריגה. "תערבו את היזמים והקבלנים בקבלת ההחלטות ותראו שיהיה טוב יותר לכולם"1
יקי בריגה. "תערבו את היזמים והקבלנים בקבלת ההחלטות ותראו שיהיה טוב יותר לכולם"1
יקי בריגה. "תערבו את היזמים והקבלנים בקבלת ההחלטות ותראו שיהיה טוב יותר לכולם"
(צילום: שי גיל)
גם בריגה מבין היטב את חשיבותה של ההתחדשות העירונית להגדלת היצע הדיור תוך מיגון וריענון השכונות הוותיקות. אלא שמהבשורה של השרה שקד על גיבושה של אלטרנטיבה לתמ"א 38, הוא מסרב בינתיים להתרגש. "החלופה הזו לא רלוונטית, ותמ"א בכלל היא רעיון לא כלכלי", הוא קובע. "ברור שפינוי-בינוי ותמ"א של הריסה ובנייה מחדש יוכלו לעזור ולשפר את המצב, אבל זה ממש לא מספיק. כפי שאמרתי, צריך לקצר משמעותית את התהליכים ולתת ליזמים את היכולת לעשות את הדברים קצת אחרת".
"נושא הדיור לא מושך את חברי הכנסת והשרים, משום שמי שנוטע היום יקצור את הפירות רק אחרי זמן רב. מעטים הם אנשי הציבור שיתחילו משהו כשהם יודעים שמי שיגיע אחריהם יקבל את המחמאות", מסביר בריגה. "בניגוד לזה, ליזמים לא משנה אם הפירות ייקטפו מחר בבוקר או בעוד שנה. אנחנו כאן יותר מארבעה עשורים ויש חברות שבונות מאז קום המדינה - כך שכולנו, מבלי לזלזל באף אחד, עברנו כבר וכמה ראשי ממשלה ושרי שיכון ובינוי. תערבו אותנו בקבלת ההחלטות ותראו שיהיה טוב יותר לכולם".
שנה עברית חדשה כבר כאן. מה המטרות שאתה מסמן לחברת בריגה?
"אני מאחל לחברה שנה בטוחה ומוצלחת, אבל בעיקר שהיא תדע להישאר כמו שהיא - תמשיך לבנות ותמיד תהיה עם הרגליים על הקרקע. אנחנו רוצים להמשיך להכיר כל לקוח ולקוח, ולהיות שם עבורו לכל אורך הדרך. המטרה היא שכל לקוח, ללא יוצא מן הכלל, יקבל מאיתנו את המוצר הכי טוב בתמורה לכסף ששילם – זה המוטו שמנחה וימשיך להנחות אותנו".
עוד בזירת הנדל"ן
המומלצות שלנו
מומלצות וידאו