סגור
scale up nation

מייסד אפספלייר: "2025 היא שנת ה-AI, לא שנת ההנפקות: מי שלא שם יפספס"

הפרק השלישי בפודקאסט ScaleUP Nation מארח את אורן קניאל, מנכ"ל ומייסד-שותף של AppsFlyer. קניאל משתף על הדרך שעשה מקרית מוצקין ועד להובלת אחת מחברות המדידה הגדולות בעולם, על ההחלטה לבנות ולא לקנות, על המשבר שהפך להזדמנות עם iOS14, על מה שלמד מהשוק הסיני, ועל החזון שלו לעידן ה-AI והאייג'נטים שעתיד לשנות את כללי המשחק בהייטק 

2025 היא לא שנת הנפקות – היא שנת ה-AI. מי שלא מתמקד בפיתוח אגרסיבי של בינה מלאכותית, פשוט יפספס את הרכבת. זו ההצהרה החדה של אורן קניאל, מנכ"ל ומייסד שותף של AppsFlyer, יזם שהפך למוביל מחשבתי בתחום פרפורמנס ומדידה בעולם האפליקציות.
אורן התארח בפרק השלישי של הפודקאסט "מסטרטאפ ניישן לסקייל אפ ניישן", בהנחייתם של ארז שחר, ממקימי תעשיית הצמיחה בהון סיכון הישראלי, שותף מנהל בקרן קומרה קפיטל וחבר דריקטוריון של אפספלייר עד 2020 יחד עם רם בן ישי, איש מוצר בתעשיית ההייטק, הצולל לשיחות מעמיקות עם המנכ"לים הגדולים של ההייטק הישראלי.
"2025 היא לא שנה להנפקות. זו שנה להתמקד בפיתוח של AI. מי שימתין הוא מבחינת Walking Dead," הוא אומר בנחישות. שלושה שבועות בלבד לאחר השקת המרקטפלייס והאייג'נט הראשון שלהם, קניאל מציב חזון ברור: מרקטפלייס מלא של אייג'נטים מבוססי AI שייבנו על גבי הפלטפורמה של AppsFlyer.
"אני רוצה שהעולם יפתח אייג'נטים. הלקוח שלי יודע הכי טוב מה הוא צריך, ואני רוצה שהוא יוכל לפתח, על בסיס הפלטפורמה שלנו, אייג'נטים שמנהלים לא רק את AppsFlyer – אלא את כל האפליקציות מסביב," הוא מסביר.
לדבריו, הפוקוס על AI הוא לא רק טרנד, אלא MOAT אסטרטגי – היתרון התחרותי שמבדיל את AppsFlyer מהמתחרים. החברה מארגנת את הדאטה של הלקוחות בצורה חכמה, ומאפשרת לאייג'נטים לנהל תהליכים מקצה לקצה, מה שמייעל את העבודה ומייצר ערך משמעותי ללקוח.

מסע אישי וראייה רחבה

קניאל גדל בקרית מוצקין, התעניין במחשבים מגיל צעיר והקים את עסק תמיכת המחשבים הראשון שלו עוד בשנות ה-80. כבר בגיל 12 נסע אורן ברחבי הקריות על אופניים כדי להתקין משחקים וללמד אנשים להשתמש במחשבים, פתח BBS מהבית, והפך סקרנות טכנולוגית מוקדמת לבסיס החשיבה היזמית של היום.
השירות הצבאי שלו, במקור כטבח, לימד אותו שירותיות, יצירתיות והשקעה מלאה בכל משימה – ערכים שמלווים אותו עד היום. "הצבא רצה שאהיה טבח, אז הפכתי את המטבח למעבדת יצירתיות. שנים אחרי, עשיתי את אותו הדבר בהייטק".
במהלך התמחותו בקרן הון סיכון אמריקאית, לאחר שסיים MBA , קניאל רכש את האייפון הראשון שלו, "אני קניתי את האייפון ב-Craigslist. אייפון 3 משומש בעסקת מדרגות. לא הלכתי לישון באותו לילה והייתה לי תחושה שהדבר הזה הולך לשנות לנו את החיים מקצה לקצה. בנקודה הזו שאני עם אייפון , אמרתי לעצמי שזהו , זה הדבר הבא, אני הולך לעשות פה משהו". אורן הבין שהוא פספס ארבע שנים של מהפכה, הוא חקר את המכשיר והשוק, והבין את הפערים, וזה היה המנוע להקמת AppsFlyer. הלקח הזה מלווה אותו גם היום בעידן ה-AI. הטכנולוגיה והמוצר היוו חידוש בעולם שמדידה לא התקיימה. אל אורן חברו אישתו ליסה, וחבר הילדות רשף מן. הסיפור של AppsFlyer הוא לא רק על טכנולוגיה, אלא גם על שותפות אישית ומקצועית מיוחדת מאוד, שחילחלה אל הארגון כולו.

הפילוסופיה: לבנות – לא לקנות

בניגוד לטרנד הנפוץ של רכישות מרובות בשוק הטכנולוגי, AppsFlyer נוקטת בגישה שונה:
"אני מאמין בלבנות. אם אנחנו קונים – זה רק כי אנחנו לא יכולים לבנות בעצמנו," מסביר קניאל, ומזכיר את אחת התובנות שרכש ב-MBA באוניברסיטת וורטון: 70% מה- M&A נובעים מאגו ונכשלים. ארז שחר איתגר את האמירה של אורן : "גם 99% מהסטארטאפים נכשלים, אנחנו כיזמים לא יכולים לפעול לפי הסטטיסטיקה, אלא לנסות לנצח אותה". אורן מאמין בפילוסופיה של "קשה זה טוב", פילוסופיה שלמד מעולם ההשקעות, אם משהו הולך קשה, זה סימן שיש בו הזדמנות. הפתרון הזה מלווה אותו לכל אורך הדרך ב-AppsFlyer, מפתרון אתגרי פרטיות ועד שמירה על אמון עם שותפים גלובליים. משבר ה-iOS14, הוא דוגמא חיה לכך: אתגר שנתפס כסכנה קיומית ל-AppsFlyer, הפך להשקעה טכנולוגית שחיזקה משמעותית את מעמד החברה בשוק הגלובלי.

השוק הסיני – השראה וחדשנות

חוויותיו בשוק הסיני הראו לו כיצד אפליקציות מתנהלות במהירות, ביעילות ובחדשנות:
"האנשים שם עובדים בצורה שהיא UNSTOPPABLE – מה שהם מספיקים לעשות ביום, למערב לוקח שבועות" מספר קניאל. השוק הסיני היה עבורו בית ספר למחשבה מהירה, לממשקים חכמים ולשיטות עבודה שלא ראינו במערב עד היום.
קניאל הביע צער עמוק על השפעת השינויים הפוליטיים והגיאופוליטיים על ישראל, לדבריו, בעבר אם הסינים היו צריכים לבחור בין מוצר ישראלי למוצרים אחרים, הם היו בוחרים בישראלי. היה קל להשתמש בעובדה שאתה מגיע מחברה ישראלית. ישראל הייתה לדבריו, סוג של שוויץ. היום הדברים השתנו, "אנשים לא מבינים את גודל ההשפעה של המצב הגיאופוליטי".

חזון עתידי – חמש שנים קדימה

ה-AI, לדברי קניאל, ישנה את כללי המשחק:
"בעוד חמש שנים, רוב הפעולות בשיווק יהיו אוטומטיות. תצטרך להבין את התמונה ההוליסטית, את האייג'נטים, הפרומפטים והדאטה. מי שלא מתמקד בזה – פשוט לא יהיה כאן."
החזון של AppsFlyer הוא לא רק לייצר אייג'נטים פנימיים, אלא גם לאפשר ללקוחות, שותפים ואפילו מתחרים, לפתח ולמכור על הפלטפורמה שלהם – ואורן בטוח שהדבר רק יחזק את הלויאליות של הלקוחות.
הפרק מסתיים בנימה חיובית. אורן מציין כי החברה ערוכה להנפקה, מגיעה להכנסות של כמעט חצי מיליארד דולר בשנה, רווחית כבר מעל שנה, גם ב-EBITDA, עם חזון ברור, אך גמיש ואלסטי שמסתגל במהירות לשינויים בשוק הגלובלי. אורן הוא מנכ"ל שיודע לראות רחוק, לראות שקוף, להבין את הטרנדים ואת הכיוון הנכון, ובמקביל להנות מהדברים הפשוטים: מלקדוח בקיר ולהפוך לוויראלי מסרטון קצר ועד לעשות על האש לעובדים על הגג, מתוך אמונה שכל צעד כזה הוא השקעה אסטרטגית בלכידות, שיתוף רעיונות ויצירתיות בין צוותים.