סגור

המהפכה האנרגטית המשתלמת של ענף הנדל"ן המניב: יותר בעלי נדל"ן עוברים לקנות חשמל מיצרנים פרטיים

חברות ואנשים המחזיקים בנדל"ן מסחרי יכולים כיום לרכוש חשמל מוזל מיצרני חשמל פרטיים, להוזיל את התקורות הקיימות ולייצר מקור הכנסה נוסף באמצעים מגוונים כגון הטענת רכבים חשמליים. מדובר במהלך עסקי מהיר ופשוט שמביא לחסכון מיידי בהוצאות החשמל ועל הדרך גם מניב רווחים נאים.

"כבר קרוב לעשור שאנו עדים לשינוי בהתנהלות בצריכת אנרגיה בכלל וצריכת חשמל בפרט בקרב בעלי נכסי נדל"ן מסחרי" אומרת סנאית מאיר, סמנכ"לית מכירות ושיווק בדליה אנרגיות, תחנת הכוח הפרטית הגדולה בארץ המייצרת כ-8.5% מסך ייצור החשמל במשק הישראלי. "כיום לקוחות עסקיים ביניהם חברות נדל"ן רשאים לבחור את יצרן החשמל הפרטי שלהם ולרכוש חשמל מוזל, באותה איכות וזמינות שהתרגלו אליה.
מאז שאופציה זו נפתחה בשנת 2012 חברות וגופים רבים מיהרו להצטרף למהפכת החשמל, וזה כולל ארגונים ממשלתיים כמו צה"ל, שב"ס, משטרת ישראל, בתי חולים ואוניברסיטאות - כולם מבינים שיש כסף בחשמל שרק ממתין שיאספו אותו מהרצפה."
החלטה ניהולית פשוטה שיכולה לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה
במה כרוך המעבר לחשמל פרטי ולחסכון כלכלי עצום מדי שנה? למרבה הפלא, מדובר בהחלטה ניהולית גרידא, שאינה דורשת כמעט דבר. במעבר ליצרן חשמל פרטי לא מבוצע כל שינוי בתשתיות הקיימות ואפילו לא מחליפים מוני חשמל או נפגשים עם מהנדס חשמל.
"לעיתים קיימים חששות בהתחלה שרובם נובעים משמרנות, אך אין להם כל ביסוס במציאות" מספרת סנאית מאיר. "כל דאגה שמקבלים 'עונש' מחברת חשמל היא בגדר מיתוס בלבד. המעבר אינו מצריך השקעה ראשונית או שינוי בתשתית החשמלית. לא נגרמת פגיעה באמינות באספקת החשמל לכאורה מאי זמינות או מחוסר מתן שירות של עובדי חברת החשמל, אשר הם בלבד רשאים לטפל ברשת החשמל הארצית בישראל. כשלקוח עובר ליצרן חשמל פרטי מבחינת התשתית הוא ממשיך להיות לקוח חברת החשמל, ובמקרה ומתעוררת בעיה תשתיתית ניתן לפנות לחברת חשמל שמטפלת בעניין באותה רמה של יעילות ובמקצועיות.
מעבר ליצרן חשמל פרטי הנו תהליך אדמיניסטרטיבי לחלוטין שדורש רק לחתום על הסכם. זו פשוט חלופה נוחה ומשתלמת, שמייצרת הכנסה פסיבית לעסק או לנכס, ולא קיימות הרבה חלופות שמניבות כאלו תשואות בכזאת רמת סיכון אפסית."
2 צפייה בגלריה
(דגן פתרונות דיגיטלים)
בעלי הנכסים מצטרפים לחזון של אנרגיה נקיה בלתי מזהמת
חוק משק החשמל משנת 1996 עודד את כניסתם של יצרני חשמל פרטיים למשק החשמל, וכיום כ-30% מהחשמל הנצרך בישראל מיוצר על ידי חברות חשמל פרטיות ביניהן דליה אנרגיה, דוראד, OPC, IPM ותחנות קטנות נוספות. על מנת להבין כיצד זה עובד, ניתן לדמות את החשמל בישראל לבריכה וירטואלית ענקית המתמלאת בחשמל ממקורות שונים, אם זה מחברת חשמל, מחברות חשמל פרטיות, מפאנלים סולריים ועוד. כעת דמיינו שכל אלקטרון שנכנס לבריכה "נצבע" בצבע שונה על מנת לזהות מי מייצר אותו, וכשצרכן מושך קילוואט מהבריכה הוא משלם רק לאותה חברה שייצרה עבורו את החשמל בפועל. התשתית הארצית בה עובר החשמל עדיין שייכת לחברת החשמל, ויצרניות החשמל הפרטיות משלמות לה בעבור השימוש בתשתיות אלו.
"חוץ מחיסכון מיידי בחשבון חשמל, למעבר ליצרני חשמל פרטיים יש אימפקט סביבתי מבורך הן מבחינת יעילות קרקע והן מבחינת תהליך הייצור עצמו." מסבירה סנאית. "לדוגמה התחנה של דליה אנרגיה משתרעת על שטח של 64 דונם בלבד ומייצרת כ 900 מגואט, לעומת חשמל שמיוצר באתרים אחרים של חברת החשמל בשטחים גדולים פי כמה. בנוסף לכך, החשמל שאנו מייצרים מקורו מגז טבעי בלבד ללא כל שימוש בפחם או סולר, כמו שקורה בחשמל שמסופק על ידי חברת חשמל. לשמחתנו, גוברת המודעות בקרב הנהלות של חברות עסקיות לצמצם את הנזק הסביבתי הנלווה לייצור חשמל בטכנולוגיות מזהמות."
הגדלת הפוטנציאל הכלכלי והרווחי לבעלי נכסים
בנכסים מסחריים כגון קניונים ומתחמי קניות ובמגדלי משרדים למיניהם, צרכן האנרגיה העיקרי הוא מערך המיזוג. על פי הערכות שטחי משרדים בישראל משתרעים על שטח כולל של כ-25 מיליון מ"ר, ועוברים בהם מדי יום למעלה ממיליון בני אדם - המון שטח למזג, והמון חשמל לצרוך. כבר הבנו שהמעבר ליצרן חשמל פרטי מוזיל משמעותית את עלויות החשמל, אך זהו רק קצהו של הפוטנציאל הכלכלי והרווחי העצום לבעל הנכס.
לרוב הנכסים יש גגות שעליהם ניתן להתאים פאנלים סולריים ולייצר על ידי מערכות פוטו-וולטאיות חשמל ישירות מהשמש לצריכת כלל המערכות שלהם. בשעות החשיכה, כאשר מסיימים להשתמש באנרגיית השמש, הם עוברים ישר להשתמש בחשמל של יצרן פרטי במחיר מוזל. פוטנציאל נוסף גלום בשטחים לא מושכרים, 'שטחים אפורים', בהם ניתן להתקין מתקני אגירה שהם בעצם סוללות חשמל נטענות ענקיות. נושא אגירת החשמל בחצר המפעל או הבניין המסחרי (ואפילו בבית הפרטי) שלנו הופכים להיות כלכליים יותר ויותר.
2 צפייה בגלריה
(אלון ענבר)
מהפכת הרכבים החשמליים וכניסתם המואצת לשוק הישראלי גם היא תשפיע על תצרוכת החשמל במבנים מסחריים, חניונים ואף מגדלי מגורים. בעתיד הלא רחוק נחליף את תחנת התדלוק המסורתית לאורך צירי התנועה בשקע החשמל בחניון בעבודה או בחניון הביתי. נכסים מסחריים או משרדיים שיש להם חניונים ענקיים יכולים להציע לבעלי רכבים חשמליים להטעין את רכבם בעמדות טעינה, תוך קביעת מדיניות מחירים אשר יכולה להיות מותאמת למי שמטעין את הרכב, ללקוח מזדמן או לעובד קבוע, לעומס עמדת הטעינה בהתאם לשעות היממה ועוד. עמדות הטענת רכבים במבנה הנדל"ני הופכות בעצם למוקד רווח שלא היה קיים עד היום.
"בעל הנכס מרוויח כאן פעמיים" מדגישה סנאית, "הוא קונה חשמל מוזל מיצרן חשמל פרטי, ומוכר אותו ללקוחות בעמדות טעינת הרכב במחיר שוק."
"דליה אנרגיה מסוגלת להפוך כל מבנה מסחרי ל'שחקן' אנרגיה חכם ועצמאי - כזה שקונה חשמל שלנו במחיר מוזל, מייצר חשמל לעצמו מפאנלים סולאריים, אוגר את החשמל העודף בסוללות אגירה, משתמש בו לצרכיו ומוכר אותו הלאה. בעלי נכסים אלו ממקסמים את הרווחיות לכל מטר רבוע ונהנים מיתרון כלכלי יחסי בהשוואה לנכסים מניבים אחרים בשוק – כל זאת באפס טרחה ובמינימום סיכון. בעצם, עתיד האנרגיה כבר כאן ונדרש רק לקבל החלטה חכמה ולהצטרף אליו."