סגור

לעשרות אלפי ישראלים נפתחה עכשיו האפשרות לקבלת אזרחות גרמנית ואזרחות אוסטרית

בתקופה האחרונה, שינויי חקיקה באוסטריה ובגרמניה מאפשרים לצאצאיהם של מי שנמלטו מאימת הנאצים, להגיש בקשות לאזרחות של שתיים מהמדינות החזקות באירופה. "זה שינוי בקנה מידה אדיר"

בישראל של היום חיים, ככל הנראה, מאות אלפי ישראלים שהם צאצאים של יהודים שהתגוררו בגרמניה ובאוסטריה טרם השואה ובמהלכה – אך רבים מהם לא הצליחו מעולם לקבל דרכון גרמני או דרכון אוסטרי , בשל חסמים שהעמיד בפניהם החוק המקומי. אך בשנים האחרונות נושבות רוחות של שינוי בתחום זה, וכיום, גדל מאוד מספר הישראלים שעשויים להיות זכאים לאזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית.
"החל מ-2019, התחילו גרמניה ואוסטריה להעביר סדרה של הקלות בנוגע לאזרחות שלהן, עבור מי שנמלטו מאימת הנאצים, והצאצאים שלהם", מסביר עו"ד ניר לנקר ממשרד עורכי הדין לנקר-ירדני, המתמחה בעבודה מול מדינות אירופה דוברות הגרמנית ובהן גרמניה, אוסטריה ושוויץ. "מדובר כמובן באזרחות אירופית לכל דבר, ובמקרה של גרמניה, גם באזרחות של המדינה המובילה ביבשת, ואחת המובילות בעולם כולו. גם אוסטריה ידועה ברמת החיים הגבוהה שלה, כמובן שעם קבלת האזרחות ניתן להנפיק דרכון גרמני או דרכון אוסטרי".
"בגרמניה, אחד החסמים הבולטים היה מעין אפליה כנגד צאצאי נשים גרמניות. כל מי שאמו או סבתו נמלטו מאימת הנאצים, אך הוא נולד לפני 1953 – לא יכול היה לקבל אזרחות וכך גם צאצאיו. כעת, באמצעות שינוי בחוק האזרחות, האפליה הזו הסתיימה: לא משנה אם המבקש נולד לאישה או גבר, ובאיזו שנה".
הקלה זו, מסביר עו"ד לנקר, רלוונטית לפלח ניכר באוכלוסייה. "רבים מיהודי גרמניה נרצחו, אך לפחות 400 אלף הצליחו לשרוד ולא מעט מהם הגיעו לישראל. עם ממוצע של שניים או שלושה ילדים לכל אישה שנמלטה מגרמניה, כשלכל אחד מהילדים נולדו גם כן 2-3 ילדים ויותר, בכל דור מספר הזכאים מכפיל ומשלש את עצמו".
הקלה נוספת מתייחסת לצאצאים של גברים שנמלטו מגרמניה, אך לא היו נשואים לאמו של הילד בזמן שנולד. "אותם ילדים, וגם הצאצאים שלהם כמובן, לא היו זכאים לאזרחות. לשמחתנו, ב-2020 התקבל בבית משפט בגרמניה פסק דין שביטל את הסעיף המיושן הזה, וקבע שלא תהיה יותר אפליה כזו".
הקלה שלישית ומשמעותית במיוחד מתייחסת לצאצאיהם של יהודים שחיו בגרמניה תקופה משמעותית וחלקם אף נולדו בה, אך לא היו אזרחים גרמנים ולפיכך הם וצאצאיהם לא היו זכאים. "באוגוסט, נחקק סעיף הקובע כי אם אדם יכול להציג מסמכים המעידים על כך שהוריו או סביו חיו תקופה משמעותית בגרמניה ונמלטו מאימת הנאצים – המדינה תשקול את האפשרות להעניק לו ולצאצאים שלו אזרחות גרמנית. חשוב להדגיש שאין כאן זכאות גורפת אלא בודקים כל מקרה לגופו, כך שליווי של עורך דין שמתמצא בכל סעיפי החוק ובקיא בשפה הגרמנית, הוא חיוני כדי להבין אם לבקשה יש בכלל סיכוי".
1 צפייה בגלריה
עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר-ירדני
עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר-ירדני
עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר-ירדני
(נימרוד כהן)
סוף לאפלייה של צאצאי הנשים
גם הדרך לאזרחות אוסטרית נפתחה לפני עשרות אלפי ישראלים נוספים. "בספטמבר 2019 נחקק תת-סעיף נוסף לחוק האזרחות, המתייחס למי שנמלט מאוסטריה מאימת הנאצים", מסביר עו"ד לנקר. "גם כאן היתה אפליה של צאצאי נשים. בחוק הכללי, כל מי שנולד לאם אוסטרית לפני 1983, לו ולצאצאיו אין זכאות לאזרחות. אך בתת סעיף זה נקבע כי צאצאים לנשים וגברים גם יחד יקבלו אזרחות, כך שבבת אחת המספר הוכפל, ומדובר ברבים לאור דור הנכדים והנינים.
עוד קובע הסעיף כי גם צאצאיהם של מי שהיו תושבי קבע באוסטריה יוכלו לקבל אזרחות, כך שנפתחת הזדמנות להמוני ישראלים שנולדו לקהילה היהודית הגדולה שחיה בווינה לפני 1938, שרבים מבניה הגיעו משטחי אוסטרו-הונגריה לשעבר אך לא היו אזרחים אוסטרים. בנוסף, גם משרתים בצבא הקבע בישראל, יכולים כיום לקבל אזרחות, לאחר שבעבר הדבר נמנע מהם. כמו כן, מי שמבקש אזרחות אוסטרית, כבר לא צריך לוותר על אזרחות נוספת לישראלית, למשל אמריקאית, קנדית, צרפתית וכן הלאה".
את הבקשות בעקבות תת-הסעיף החדש ניתן היה להגיש החל מספטמבר 2020 – ועו"ד ניר לנקר, שמשרדו שוכן במגדל אלקטרה סיטי בתל אביב, אומר כי "כמשרד ותיק, שעוסק זה 20 שנה בכל ההיבטים המשפטיים בין ישראל למדינות דוברות גרמנית, מירושות ונדל"ן ועד השבת אזרחות, ב-1 בספטמבר כבר היינו מוכנים והגשנו עוד באותו יום מאות בקשות. קרוב ל-1,000 אנשים כבר קיבלו אזרחות אוסטרית דרך משרדנו בלבד".
"גם בגרמניה וגם באוסטריה, מדובר בבשורה ענקית לישראלים רבים", הוא מוסיף. "במהלך השנים פנו אלינו לקוחות רבים שביקשו להשיב לעצמם או לצאצאיהם את האזרחות, אך נאלצנו להסביר להם כי על פי החקיקה הקיימת, הם לא יוכלו לקבל אותה. אך ברגע שראינו שינוי בחקיקה, התחלנו ליצור קשר עם כל מי שפנה אלינו בעבר, ולעדכן אותו באפשרויות החדשות.
"יש גם כאלה שניסו בעבר לבקש אזרחות וסירבו, או קיבלו רק עבור עצמם, אך לא בשביל הילדים והנכדים. אחרים כלל לא ניסו לבקש כי ידעו שאין להם סיכוי. לכל אלה, נפתח עכשיו חלון הזדמנויות להגיש בקשה שוב. כדובר גרמנית, שבקיא בכל החוקים המעודכנים ביותר, אני עצמי בודק את כל המסמכים שמציגים לי ויכול לקבוע אם לבקשה יש סיכוי או לא. הודות לעובדה שאנחנו מגישים רק בקשות שאנחנו בטוחים בכך שיתקבלו, הלקוחות שלנו לא לוקחים על עצמם שום סיכון – ויכולים רק להרוויח".
משרד עו"ד ונוטריון לנקר –ירדני.
כתובת : רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) ת"א.
טלפון:03-5052141