סגור

מתכננים לבנות אתר איקומרס חדש? הסטטיסטיקה נגדכם: 70% מהפרויקטים חורגים מהתכנון

70% מהפרויקטים לא מצליחים לעמוד ביעדים וחורגים ממגבלות הזמן או התקציב שלהם. לאחר שניהל יותר מ-100 פרויקטים של בניית אתרים, בוריס קימלמן, מנכ"ל חברת בי דיגיטל, טוען שפיצח את השיטה להקים אתרי איקומרס מתקדמים ורווחיים מבלי להיכנס לסטטיסטיקה.

מזל טוב! החלטתם שהגיע הזמן לבנות אתר איקומרס, או לחדש את האתר הקיים. רגע לפני שאתם רצים לחפש מתכנת נינג'ה ומעצב על, כדאי שתדעו שיש סיכוי של 70% שהפרויקט החדש ייכשל, כלומר הוא לא יצליח לעמוד בלו"ז, יחרוג מהתקציב או שלא כל התכולה שעליה הוסכם תמומש. עם ניסיון של למעלה מ-10 שנים בתחום, מומחיות באופטימיזציה (CRO) של אתרי איקומרס, ולאחר שניהל יותר מ-100 פרויקטים של בניית אתרים, בוריס קימלמן, מנכ"ל חברת בי דיגיטל, מסכם שיש דבר אחד שאתם צריכים לעשות בשביל לוודא את הצלחת הפרויקט, ותופתעו לגלות שהוא אפילו די פשוט...
2 צפייה בגלריה
בוריס קימלמן, מנכ"ל b-digital, מומחה לאתרי איקומרס
בוריס קימלמן, מנכ"ל b-digital, מומחה לאתרי איקומרס
בוריס קימלמן, מנכ"ל b-digital, מומחה לאתרי איקומרס
(יח"צ)
בוריס, מה הסיבה שרוב הפרויקטים של הקמת אתרי איקומרס לא מצליחים לעמוד ביעדים שלהם?
"זאת שאלה מצוינת, האמת היא שהסיבה לכך ממש פשוטה ולמרות זאת, פעם אחר פעם אני רואה מנכ"לים וחברות שחוזרים על אותה הטעות ומשלמים על כך מחיר כבד. הסיבה ש-70% (ואפילו יותר) מהפרויקטים נכשלים היא שהם לא ממנים מנהל פרויקט מומחה בתחום. מכיוון שזה פרויקט שקורה פעם בכמה שנים, בדרך כלל אין את המומחיות בתוך החברה בניהול פרויקטים של בניית אתרים".
"ברוב המקרים, החברות מחליטות להעביר את משימת ניהול פרויקט בניית האתר למנהלי השיווק שלהן. בפועל הן משלמות על כך מחיר כפול. מאחר שלמנהל השיווק בדרך כלל אין הכשרה או ניסיון קודם בפרויקטים מסוג זה, הוא לא יודע לתכנן ולנהל את הפרויקט בצורה האופטימלית ולכן רוב הסיכויים שהפרויקט לא יעמוד ביעדים שלו. במקביל, מאחר שהפרויקט דורש הרבה מאוד זמן ומאמץ מצד מנהל השיווק, השיווק השוטף של החברה עלול להיפגע".
אז מה הפתרון שאתה מציע?
"הפתרון הוא די פשוט: לצרף לתקופה מוגבלת מנהל פרויקטים במיקור חוץ. פרויקט של בניית אתר איקומרס הוא מורכב וכולל בתוכו הרבה שלבים. הוא דורש תכנון קפדני ובניית אפיון מפורט שייתן מענה מדויק גם לצורך של המשתמש וגם לצורך של החברה. מנהל פרויקט צריך לדעת לבחור את הספקים המתאימים ביותר לביצוע הפרויקט ולהתנהל מולם בצורה נכונה עד לסיום הפרויקט. מנהל פרויקטים מומחה יודע מראש איך לתכנן את הפרויקט ולהוציא אותו לפועל כך שהוא יבוצע בצורה החלקה ביותר, עם מינימום בלת"מים וצמצום עד כמה שניתן של חריגות מהתוכנית".
2 צפייה בגלריה
תרשים ניהול פרויקט
תרשים ניהול פרויקט
תרשים ניהול פרויקט
(b-digital)
למה צריך לקחת מנהל פרויקטים במיקור חוץ כשיש מנהל פרויקט מטעם החברה שמקימה את האתר?
"זאת שאלה ששואלים אותי הרבה. חשוב להבין שהאינטרס של הספק שונה מהאינטרס של הלקוח. לספק חשוב להגיע לדדליין בזמן, בלי לחרוג ממכסת השעות שתמחר, ואם אפשר, הוא יעדיף לסיים את הפרויקט בפחות שעות. לכן אנחנו רואים בהרבה מקרים שספקים ממליצים ללקוחות להשתמש בפיצ'רים פשוטים יחסית וקלים לבנייה. אמנם הספק רוצה שהלקוח יהיה מרוצה בסיום הפרויקט, אבל מטבע הדברים הוא גם רוצה פרויקט פשוט וקל לביצוע. אם הלקוח חסר ניסיון בתחום, הוא כנראה לא ידע לשאול את השאלות הנכונות ולהבין מתי רצוי ואפילו צריך לדרוש יותר מהספק. זה יכול להיות קשור לדברים ברמת חווית המשתמש עצמה, וזה יכול להיות קשור לאלמנטים במערכת הניהול של האתר, מה שישפיע על התפעול השוטף יותר מאוחר".
"אפשר לחשוב על זה כמו פרויקט בנייה. אתה הרי לא תבנה בניין בלי מנהל פרויקט שיפקח על הנעשה מטעמך, ויוודא שכל הספקים עושים את העבודה שלהם בצורה המיטבית. אותו הדבר תקף גם בעולם הדיגיטל, הלקוחות שלנו יודעים שאנחנו תמיד שם מול הספק בשביל לייצג את האינטרס שלהם בלבד ולוודא שהם אכן מקבלים את האתר שהם רוצים, בזמן ובתקציב שהם תכננו".
איך אתם מוודאים שהפרויקט יצליח לעמוד ביעדים שלו?
"אחרי למעלה מ-100 פרויקטים של בניית אתרים ואפליקציות שאני והצוות שלי ניהלנו, פיתחתי שיטה מתודולגית ופרקטית, ייחודית לחברה שלנו, שמוכיחה את עצמה פעם אחר פעם. מאחר שיש לי היכרות מעמיקה עם שני הצדדים – גם עם הצד של הלקוח וגם עם הצד של הספק, אני יודע בדיוק מהי הדרך הנכונה להתנהל מול הספק כדי להצליח לעמוד ביעדים של הפרויקט ובמקביל לספק ללקוח בדיוק את מה שהוא רוצה, בשקיפות מלאה לאורך כל התהליך".
נשמע מעניין, איך בעצם השיטה שלכם עובדת?
"בתחילת התהליך אנחנו יושבים עם הלקוח כדי לכתוב את כל הצרכים של הלקוח ואת האפיון המדויק של האתר במסמך שאנחנו קוראים לו 'מסמך ייזום הפרויקט'. זהו למעשה המסמך החשוב ביותר בפרויקט, אנחנו מתייחסים אליו כאל ה'תנ"ך' של הפרויקט והוא ילווה אותנו לכל אורכו. לאחר מכן נתחיל בתהליך אפיון חווית המשתמש - UX - ובסופו נעמיד מוקאפ מפורט ביותר שממחיש בדיוק איך האתר אמור להיראות, כולל כל הפיצ'רים הרצויים. אפשר לחשוב על זה כמו על התוכנית האדריכלית של כל האתר. באופן הזה ללקוח מאוד ברור מה הוא הולך לקבל בסוף הפרויקט, וגם קל יותר לקבל תמחור והערכת זמנים מדויקת מהספקים. לאחר שהמוקאפ מוכן, אנחנו ניגשים לבחירת הספקים המתאימים ביותר לפרויקט. בדרך כלל נציע ללקוח 3-4 ספקים שעברו את הסינון הקפדני שלנו ונלווה אותו במהלך השיחות, הפגישות והמשא ומתן עד לסגירת העסקה".
"לאחר שהלקוח בוחר את הספקים, אנחנו כותבים מסמך אפיון טכני מפורט מאוד, שמיועד למתכנתים שבונים את האתר. מטרת המסמך היא לספק הוראות מדויקות ככל האפשר עבור כל שלב בפיתוח האתר כדי לצמצם את מרווח הטעות למינימום. המסמך מתייחס ל-2 נושאים עיקריים. הראשון הוא חווית הלקוח של הגולשים באתר. אנחנו רוצים לוודא שהאתר מעניק חווית גלישה 'חלקה' ככל האפשר, כדי למקסם את הרכישות באתר. הנושא השני שאותו נאפיין בשלב זה, הוא הצד של מנהלי האתר. לי באופן אישי ו'ממרום' שנות הניסיון שלי, חשוב מאוד לוודא שלאחר סיום הפרויקט האתר יהיה נוח לניהול ולתחזוקה שוטפת. לכן אנחנו מוודאים שמוגדר מראש מהן יכולות מנהל האתר, על מה הוא יכול לשלוט ועל מה לא. החלק האחרון בתהליך שלנו כמובן נוגע לשלב בדיקות ה-QA ובדיקות האינטגרציה על מנת לוודא שכל החלקים בפרויקט מתפקדים בצורה מעולה אחד עם השני".
למי השירות שלכם מתאים?
"הליווי שלנו מתאים לחברות שמתכננות להקים פרויקט גדול של אתר איקומרס או אפליקציה בשנה הקרובה ומייעדות לכך תקציב של כמה מאות אלפי שקלים. הלקוחות שלנו מבינים את המהות של 'זמן שווה כסף' ומכאן מבינים את החשיבות שבעמידה ביעדי הפרויקט. כמובן שלצורך כך הם מוכנים להשקיע משאבים. אנחנו לרוב לא עובדים עם יזמים מתחילים ועסקים קטנים שרק מתחילים להיכנס לתחום האיקומרס".
איך אפשר לשמוע עוד פרטים על הליווי שלכם למי שמעוניין?
"מנהלים שמעוניינים לשמוע עוד על שירות ניהול הפרויקטים שאנחנו מציעים, מוזמנים ליצור איתנו קשר ולקבוע שיחת אפיון ראשונית לפרויקט. בשיחה נבחן יחד האם השירות שלנו מתאים לכם".