סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

נדל"ן בימי מלחמה - לאן צועד ענף הבנייה?

חרבות ברזל החריפה את חוסר הוודאות בשוק הנדלן, הענף איבד נתח משמעותי מכוח האדם, עיריות משביתות אתרי בניה וקבלנים סובלים ממצוקת תזרים כי הקונים פשוט נעלמו. אז לאן השוק הולך? נמרוד בוסו, עורך מרכז הנדל"ן, מנסה לענות על השאלה.


מלחמת חרבות ברזל רק החריפה את האתגרים מולם ניצב ענף הבנייה. חלק מהעיריות החליטו לסגור את אתרי הבנייה מתוך דאגה לביטחון תושבי העיר. אולם הבעיה הדרמטית היא אבדן כושר הייצור - מאז פרוץ המלחמה יש מחסור אדיר בפועלי בניין ממוצא פלסטיני, ואף חלק מהפועלים הזרים ממדינות אחרות עזבו את הארץ.
יש גם חדשות טובות, אומר נמרוד בוסו, עורך מרכז הנדל"ן - בגלל המלחמה הסכימה הממשלה להכניס פועלים לישראל מחוץ להסכמים הבילטרליים. מדובר כרגע בכ-10,000 פועלים שיגיעו ממדינות כמו סין, מולדובה, סרי לנקה ומקסיקו. עובדים אלו נחשבים בעלי תפוקה גבוהה יותר מעובדים פלסטינאים, ומקווים שעם הבאת עוד כמה עשרות אלפי עובדים יצליחו להדביק את הפער שנוצר עקב המלחמה.
מצדו השני של הסיפור נמצאים כמובן רוכשי הדירות. גם שם המצב לא מזהיר וכרגע אין עסקאות. תזרים הקבלנים נפגע כתוצאה מהמצב, מה שמגדיל את הסיכון שלא יעמדו בהתחייבויות שלהם מול הבנקים. הבנקים מצדם, כפי שראינו בתקשורת, מתחילים לאבד סבלנות מול קבלנים שנקלעים לקשיים. בוסו מקווה שהבנקים דווקא יגלו הבנה וילכו לכיוון של פריסת תשלומים כדי לסייע לקבלנים.
לגבי הכיוון של מחירי השוק לאחר המלחמה, בוסו מציג שני תרחישים. תרחיש אופטימי - עם תום המלחמה צפוי גל עליית מחירים, הביקוש יעלה והמשקיעים יחזרו לישראל, מה שיזניק חזרה את הכלכלה. תסריט פחות אופטימי הוא שלאחר המלחמה ייקח למשק זמן רב להתאושש ובתקופה זו מחירי הנדל"ן יישארו יציבים ואף ירדו בצורה מתונה. מה שבטוח, רק ימים יגידו.
רוצים לשמוע עוד תובנות לגבי השפעת המלחמה על ענף הנדל"ן? צפו בכתבה המלאה.