איתן יוחננוף- "הסוד הוא בתפעול: כך בונים אימפריה של קמעונאות מזון"
בפרק של "רכבת ההשקעות" מדבר מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף על המודל העסקי שלו, ועל הגישה המפוכחת למציאות העסקית והלאומית. הוא מציג תפיסת עולם כלכלית המבוססת על יעילות תפעולית, חדשנות והבנה מעמיקה של השוק, אך גם מתייחס בכנות לאתגרים החברתיים והפוליטיים של ישראל
דור מרקוביץ-רוט מארח את איתן יוחננוף
מהעסק המשפחתי לאימפריה בורסאית
איתן יוחננוף מספר על המסע העסקי שעיצב את דרכו, החל מהעסק הסיטונאי המשפחתי שהוקם על ידי אביו בשנות ה-70. הוא מדגיש את חשיבות הצמיחה בתוך העסק והנאמנות לעבודה קשה. הרשת, שהחלה כמחסן סיטונאי בחולון, הפכה לאחת מרשתות המזון הגדולות והמשפיעות בישראל, הנסחרת כיום בבורסה בשווי של מעל 4 מיליארד שקלים. יוחננוף מציג גישה מעשית לניהול עושר משפחתי, ומדגיש כי כמו בכל עסק, גם בעסק משפחתי יש צורך בהיררכיה ברורה ובתגמול על פי יכולות, תוך הימנעות מגישות סוציאליסטיות שאותן הוא רואה כחסרות הצלחה.
המודל העסקי: מעשיות מול יוקר המחיה
אחת התובנות המרכזיות שעולות מהשיחה היא ההבנה של יוחננוף את השפעת יוקר המחיה על הצרכן הישראלי. לטענתו, "הביקוש של הציבור הוא לקנות בזול, וזה הולך ונהיה ספורט לאומי". הוא מסביר כיצד התפתחות מודל ה"הארד דיסקאונט" עונה לצורך זה, ושבבסיס ההצלחה עומדים תפעול יעיל וגיוון מוצרים המותאם לקהלים שונים. הוא מציין כי השקעה בטכנולוגיות מתקדמות, כמו שימוש בבינה מלאכותית לניהול מלאי ופיתוח עגלות חכמות, נועדה לייעל את התפעול ולאפשר שמירה על רווחיות, תוך כדי אספקת מחירים תחרותיים. יוחננוף מביע גם ספקנות לגבי רווחיותה של מכירת מזון מקוונת, תחום שהחברה בוחרת שלא להיכנס אליו במלוא המרץ.
כלכלה, פוליטיקה וגאווה לאומית
יוחננוף מציג ראייה אופטימית אך מבוססת נתונים על מצב הכלכלה הישראלית. הוא טוען שהכלכלה חזקה, צומחת, ומתמודדת בצורה מפתיעה עם הקשיים של התקופה. הוא מביע עמדה נחרצת כי הכלכלה גוברת על הפוליטיקה וכי דיבורים על בידוד מדיני וחרמות נובעים לעיתים מאינטרסים פוליטיים קצרי טווח, בעוד שהאינטרסים הכלכליים ארוכי הטווח חזקים יותר. יוחננוף מתייחס גם לסוגיית יוקר המחיה והאינפלציה, ומסביר כי זו תופעה עולמית הנובעת מהדפסת כסף אגרסיבית של בנקים מרכזיים. לטענתו, הכלכלה הישראלית היא "תופעה חד משמעית" וכי עתידה נראה מבטיח.
ניהול עושר משפחתי ויזמות
כמי שמנהל עסק משפחתי שהפך לחברה ציבורית, יוחננוף נותן הצצה לפילוסופיית ניהול העושר שלו. הוא מאמין כי המחויבות העיקרית היא להשקיע את הרווחים חזרה לטובת צמיחה ופיתוח. עודפים, הוא מציין, מושקעים מחדש בנדל"ן מסחרי ומגורים, מתוך אמונה שהתפתחות כלכלית נובעת גם מבניית תשתיות פיזיות. יוחננוף מסכם את השיחה במסר של אופטימיות מבוססת נתונים, ומציין את הגידול הטבעי באוכלוסייה, היעדר אבטלה ואת העובדה שמדינת ישראל "מלווה כסף" למדינות אחרות כעובדות התומכות בחוסן הכלכלי של המדינה.



























