סגור

AI בחיפוש: יותר חיפושים, יותר קליקים איכותיים

בעוד שבעלי אתרים ברחבי העולם מנסים להבין כיצד מהפכת ה-AI תשפיע על העסקים שלהם, ב-Google רואים הזדמנות חיובית שתשפר את הרשת. מרינה סוקולוב, ראש תחום חיפוש ב-Google ישראל, מסבירה מדוע אנשים מחפשים יותר, כיצד איכות הקליקים עלתה, ואיזה תוכן מצליח בעידן החדש

2 צפייה בגלריה
מרינה סוקולוב, ראש תחום חיפוש ב-Google ישראל
מרינה סוקולוב, ראש תחום חיפוש ב-Google ישראל
מרינה סוקולוב, ראש תחום חיפוש ב-Google ישראל
(צילום: עומר הכהן)
בינה מלאכותית (AI) מניעה את השדרוג המשמעותי ביותר שחוויית החיפוש של Google ידעה אי פעם. עם AI Overviews (סקירות AI) ולאחרונה גם AI Mode, אנשים יכולים לשאול שאלות שמעולם לא יכלו לשאול בעבר. התגובה של המשתמשים לא איחרה לבוא: על פי הנתונים של Google, אנשים מרוצים יותר מהחוויה ומחפשים יותר מתמיד, כשהם מגלים למה החיפוש החדש של Google מסוגל. יחד עם זאת, לאחרונה עולות באופן טבעי שאלות לגבי המשמעות של שינויים אלה עבור התנועה (traffic) לאתרים מ-Google. "תחום החיפוש נמצא בצומת משמעותי, וזוהי ההזדמנות לשתף כמה תובנות שעולות מהנתונים של Google, ולהעמיק לגבי הגישה של החברה לגבי AI בחיפוש", אומרת מרינה סוקולוב, ראש תחום חיפוש ב-Google ישראל.
הקליקים האורגניים נותרו יציבים, איכות הקליקים עלתה
האם ה-AI מוביל לירידה במספר המבקרים באתרים? קודם כל, סוקולוב מבהירה כי "אנחנו ממשיכים לשלוח מיליארדי קליקים לרשת מדי יום ומחויבים לתת עדיפות לרשת בחוויות ה-AI שלנו". לדבריה, "הנתונים הפנימיים של Google עומדים בניגוד לדיווחים של גורמי צד-שלישי שהצביעו על ירידות דרמטיות, לעיתים קרובות על בסיס מתודולוגיות פגומות, דוגמאות בודדות, או שינויים בתנועה שהתרחשו עוד לפני השקת רכיבי בינה מלאכותית החדשים בחיפוש כמו AI Overviews".
על פי הנתונים של החברה, היקף הקליקים האורגניים הכולל מחיפוש ב-Google לאתרים נותר יציב בהשוואה לשנה שעברה, "ולמעשה, איכות הקליקים הממוצעת עלתה. אנחנו שולחים לאתרים יותר ׳קליקים איכותיים׳ מאשר לפני שנה". ומהו 'קליק איכותי'? קליק שבעקבותיו המשתמש נשאר באתר ולא חוזר מיד לדף החיפוש. "זהו בדרך כלל סימן ברור לכך שהוא מצא עניין אמיתי בתוכן וקיבל ערך מהאתר שאליו הגיע", מסבירה סוקולוב.
איכות הקליקים הממוצעת עלתה
(באדיבות גוגל)

יותר שאלות, יותר הזדמנויות
כיצד משפיע רכיב ה-AI Overview על התנהגות המשתמשים? על פי הנתונים של Google, אנשים מחפשים יותר ומרגישים בנוח לשאול שאלות חדשות, שהן לרוב ארוכות ומורכבות יותר מבעבר. בזכות סקירות ה-AI מוצגים גם יותר קישורים מבעבר, מה שמייצר יותר הזדמנויות לאתרים להופיע בתוצאות החיפוש ולקבל קליקים.
"צריך להבדיל בין סוגי השאילתות", מפרטת סוקולוב. "ברור שעבור שאלה עם תשובה עובדתית אחת פשוטה, כמו 'מתי חופשת פסח 2026?' או 'מהי בירת פיליפינים?', ייתכן שהמשתמש יסתפק בתשובה המיידית, והאפשרות לקבל אותה קיימת כבר שנים ב-Google. אבל זהו רק חלק מסוג החיפושים. עבור סוגים רבים אחרים של שאלות, אנשים רוצים להעמיק, לחקור או לבצע רכישה. תשובת ה-AI מספקת להם תמונה כללית, אבל אנחנו רואים שהם מקליקים כדי לצלול לעומק וללמוד יותר. הקליקים האלה הם בעלי ערך רב יותר לאתרים".
המרוויחים החדשים: תוכן אותנטי ונקודות מבט ייחודיות
ב-Google מסבירים שבעוד שהתמונה הכוללת נותרה יציבה, הרשת היא מערכת דינמית. כתוצאה מכך, באופן טבעי ישנם אתרים שחווים ירידה, בעוד שאחרים נהנים דווקא מעלייה. השינוי הזה קשור באופן ישיר לצרכים המתפתחים של המשתמשים, ולאו דווקא ל-AI. "אנחנו רואים מגמה ברורה שאינה מושפעת ישירות מההתפתחויות של הבינה המלאכותית", אומרת סוקולוב. "אנשים מחפשים ומקליקים יותר ויותר על אתרים עם פורומים, סרטונים, פודקאסטים ופוסטים אישיים, שבהם הם יכולים לשמוע קולות אותנטיים ונקודות מבט ייחודיות. הם מעדיפים תוכן שעוזר לאנשים ללמוד באמת, כמו סקירה מעמיקה או ניתוח אישי מעורר מחשבה".
כדוגמה, היא מתארת מסע חיפוש בעידן המודרני: "משתמש יכול להתחיל במחקר כללי על מקצועות עתידיים מבוקשים. לאחר מכן, הוא יעמיק בקריאת חוויות אישיות של אנשים שכבר עוסקים במקצועות האלו כדי להבין את המסלול שלהם, או יחפש טיפים ממומחים בשוק העבודה. אתרים שעונים על הצרכים האלה, נהנים מהשינוי ורואים עלייה בתנועה".
לשאלה כיצד בעלי אתרים או יוצרי תוכן יכולים להתאים את עצמם לעידן החיפוש החדש, משיבה כי עקרונות הליבה להצלחה נותרו זהים: "ההצלחה בחיפוש, גם בעידן ה-AI, מתחילה ונגמרת במתן ערך אמיתי למשתמש. המטרה שלנו ב-Google היא תמיד להציף תוכן מקורי, מועיל ויוצא דופן, ולכן העצה הטובה ביותר ליוצרים היא להתמקד בדיוק בזה. במקום לרדוף אחרי מדדים טכניים, שאלו את עצמכם: האם התוכן שלנו ייחודי? האם חווית המשתמש באתר נוחה וכוללת מלבד טקסט גם תמונות וסרטוני וידאו איכותיים? והאם בסופו של יום, המבקרים שלנו מצליחים להשלים את המשימות שלהם ולקבל את המידע שחיפשו? מי שיענה בחיוב על השאלות האלה, ימצא את עצמו בעמדה מצוינת להצליח ככל שהחיפוש ימשיך להתפתח".
2 צפייה בגלריה
Meet AI mode
Meet AI mode
Meet AI mode
(באדיבות: גוגל)
קפיצת מדרגה אסטרטגית עבור מפרסמים
סוקולוב מוסיפה כי "המעבר לחיפוש מבוסס AI הוא לא עוד שינוי טכנולוגי, אלא קפיצת מדרגה אסטרטגית עבור בעלי האתרים, יוצרי התוכן והמפרסמים. זו לא רק היכולת של המערכת להבין ולענות על שאלות מורכבות בהרבה ממה שראינו בעבר, אלא גם יכולת להבין סיגנלים נוספים ולצפות כוונות קניה עתידיות. היכולת הזאת מאפשרת לנו הזדמנויות חדשות לחבר את המפרסמים למשתמשים, בצורה שלא הייתה אפשרית בעבר. זו הזדמנות אדירה להגיע ללקוחות איכותיים יותר, ובסקייל. התפקיד שלנו הוא לתת למפרסמים את הכלים והתובנות כדי למנף את ההזדמנות לצמיחה".
זה לא 'הרשת או AI' - העתיד מורכב משניהם
אחת השאלות שסוקולוב נשאלת באופן תדיר "היא ׳כיצד ה-AI ישפיע על עתיד הרשת?׳ חשוב לי להדגיש את תפיסת היסוד של Google: אנחנו רואים בהצלחתם של בעלי האתרים והיוצרים שמרכיבים את הרשת את הבסיס להצלחתנו. המשימה שלנו היא לחבר בין אנשים לתוכן איכותי, וחוויות ה-AI החדשות נועדו להעצים את המשימה הזו, לא להחליף אותה. זו הסיבה שאימנו את המודלים שלנו להבין את הרשת לעומק, וזו גם הסיבה שסקירות ה-AI שלנו תמיד יכללו קישורים בולטים וייחוס ברור למקור – כדי שהמשתמשים יגלו את החדשנות והערך שהתעשייה המקומית מציעה".
כחלק מאומת הסטארטאפ, היא מסכמת, "אנחנו בישראל מבינים דבר או שניים על שינויים טכנולוגיים", היא אומרת בחיוך. "תמיד יש שאלות ואי-ודאות, אבל ה-DNA שלנו הוא לראות בכל שינוי כזה קודם כל את ההזדמנות האדירה שעומדת מאחוריו. אין ספק ש-Google, אולי יותר מכל חברה אחרת, מחויבת תמיד לתעדף את האקו-סיסטם המשגשג של הרשת. זה ב-DNA של החברה ואנחנו מחויבים להמשיך בגישה הזאת״.