סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו 18.2.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו. "האזור יסבול ממשבר הומניטארי קבוע" (צילום: אלכס קולומויסקי)

תומאס פרידמן: "נתניהו הופך את ישראל לרדיואקטיבית"

פרשן הניו יורק טיימס טען בטורו האחרון כי ישראל אמורה "ליהנות מהסימפטיה של מרבית העולם" אך בפועל היא רחוקה מכך "בגלל האופן בו נתניהו מנהל את המלחמה בעזה", ועקב כך גם "הקהילות היהודיות בעולם לא בטוחות"

"נתניהו הופך את ישראל לרדיואקטיבית", זו כותרת הטור האחרון של תומאס פרידמן בניו יורק טיימס, שהתפרסם אתמול (ג').
לטענתו, ישראל נמצאת בסכנה גדולה מצד אויבים כמו חמאס, חיזבאללה, החות'ים ואיראן ולפיכך אמורה "ליהנות מהסימפטיה של מרבית העולם", אך בפועל זה לא המקרה וזאת "בגלל האופן בו ראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה הקיצונית שלו מנהלים את המלחמה בעזה". לפי פרידמן "ישראל הפכה רדיואקטיבית והקהילות היהודיות ברחבי העולם לא בטוחות". אולם, הוא חושש שהמצב עוד יכול להמשיך ולהדרדר.
"אף אדם בדעה צלולה לא ימנע מישראל את הזכות להגן על עצמה אחרי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר", המשיך פרידמן. "נשים הותקפו מינית, ילדים נרצחו מול ההורים שלהם והורים נרצחו מול הילדים שלהם. גברים, נשים, ילדים וקשישים רבים עדיין מוחזקים בשבי בתנאים נוראיים כבר למעלה מ-150 יום", עם זאת פרידמן טוען כי בדומה, כל אדם בדעה צלולה שעוקב אחר המבצע הישראלי להרוס את החמאס, במסגרתו נהרגו יותר מ-30 אלף פלסטינים, שכשליש מהם מחבלים "יכול להסיק שמשהו השתבש פה...זהו כתם על מדינת היהודים".
עם זאת, פרידמן מודה שהאשמה לא חלה על ישראל בלבד. "הכתם הוא גם על חמאס", הדגיש. "הם התחילו את העימות ב-7 באוקטובר בלי שום אזהרות, הגנות או מחסה לתושבי עזה, ועשו זאת כשהם יודעים היטב מניסיון העבר שישראל תגיב בהתקפת מנהרות החמאס שמתחת לבתים, למסגדים ולבתי החולים. חמאס הפגינו זלזול מוחלט בחיי הפלסטינים, לא רק הישראלים". עם זאת, הוא מציין שחמאס הוא ארגון טרור ידוע ולא בן ברית של ארה"ב, זאת כמובן בניגוד לישראל.
הפגיעה הבאה במעמדה הבינלאומי של ישראל תנבע להערכתו של פרידמן מכך שלנתניהו אין תוכנית ברורה לשליטה בעזה ביום שאחרי. "להערכתי הדבר היחיד שיהיה גרוע יותר לישראל ולעזתים מעזה שבשליטת החמאס הוא עזה שבה אף אחד לא בשליטה, עזה שהעולם יצפה שישראל תהיה אחראית על השלטת הסדר, אך ישראל לא יכולה או רוצה לעשות זאת, וכך האזור יסבול ממשבר הומניטארי קבוע".
לטענתו של פרידמן, נתניהו הוא שגורם למצב הזה, בין השאר בשל חוסר הנכונות שלו לאפשר לרשות הפלסטינית לשלוט גם בעזה. "לישראל יש ראש ממשלה שנראה שמוכן לסכן את ההישגים הצבאיים של ישראל בחיסול החמאס מאשר לחבור עם הרשות הפלסטינית או כל גוף פלסטיני לגיטימי שאינו החמאס, וזאת בגלל חברי הקואליציה הימין קיצוני שלו".
לסיכום, כותב פרידמן שהישראלים והפלסטינים צריכים להכיר בתלות ההדדית שלהם. "כל קהילה זקוקה למנהיג שהפעולות שלנו נובעות מההכרה הבסיסית הזו, אך כרגע לאף צד אין מנהיג כזה".