סגור
מימין תומאס פרידמן פרשן ניו יורק טיימס וראש הממשלה בנימין נתניהו
תומאס פרידמן, בנימין נתניהו (צילום: World Economic Forum / Benedikt von Loebell, אלכס קולומויסקי)

תומאס פרידמן: לישראל יש את המנהיג הגרוע בתולדותיה, אולי אף בהיסטוריה של העם היהודי

הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, שנמצא בימים אלה בארץ, טוען שהבעיה המרכזית של ישראל במלחמה מול חמאס היא ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ברגע שישראל תחליף את נתניהו בממשלת אחדות, כך יגדלו הסיכויים שהמדינה תעמוד במה שנראה כמו מלחמת גיהנום"

ישראל של אחרי ה-7 באוקטובר היא ישראל שונה לגמרי, כך הכריז הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, שמבקר בארץ. "זה מקום שבו ישראלים לא חיו לפני, מדינה שהקצינים בצבא לא היו צריכים להגן עליה, ובת ברית שארה"ב לא הייתה צריכה לשמור עליה לפני כן - בוודאי שלא בדחיפות ובנחישות שהובילה את נשיא ארה"ב לטוס לפה ולחזק את האומה כולה", כתב בטורו האחרון.
לדבריו, לאחר שהסתובב בישראל ובגדה המערבית הוא מבין היטב שישראל נמצאת "בסכנה ממשית", גדולה יותר מכפי שהיתה מאז מלחמת העצמאות ב-1948. פרידמן מונה שלוש סיבות עיקריות לכך. ראשית, איומים ממספר אויבים שונים בו זמנית המצוידים בטילים ארוכי טווח, ברחפנים ובתמיכה טכנית. האויבים הללו כוללים לפי פרידמן את חמאס, את חיזבאללה, מיליציות איסלאמיות בעיראק ואת הח'ותים בתימן – כולם בתמיכה איראנית. "האויבים הללו תמיד היו פה, אבל נראה שכולם צצו ביחד במהלך העימות הזה, ומאיימים על ישראל עם מלחמה של 360 מעלות בו זמנית". עוד הוסיף כי מטרת הארגונים הללו היא לרסק את הביטחון של הישראלים כדי להבריח אותם מהגבול ובהמשך מהמדינה כולה. "חמאס זרע פחד בראשי ישראלים רבים מאוד, גם כאלה המתגוררים הרחק מהגדר עם עזה", הוסיף.
הסכנה השנייה החוגה מעל ישראל היא הקושי בהשגת לגיטימיות בינלאומית למאבק בחמאס נוכח הפגיעות הרבות בקרב אזרחים. לדבריו, ביידן יוכל להמשיך להשיג לישראל את התמיכה הנחוצה רק אם נביע נכונות למו"מ במהלך הלחימה ולאפשרות של פתרון של שתי מדינות לשני עמים.
ואולם, האפשרות הזו נראית קלושה נוכח מה שהוא הגדיר כסכנה השלישית. פרידמן מכנה במאמר את ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"מנהיג הגרוע ביותר בהיסטוריה של ישראל - ואולי אפילו בכל ההיסטוריה היהודית כולה". פרידמן ממשיך ומציין את הזעזוע שלו מכך שנתניהו ממשיך להעדיף את התמיכה של הבייס הימין קיצוני שלו ופונה להאשים את מערכת הביטחון במלחמה. פירוש הדבר לדבריו שהוא לא עושה את מה שנחוץ לביידן כדי להעניק לישראל את המשאבים, את בנות הברית ואת הזמן והלגיטימיות שנחוצים כדי לנצח את חמאס.
"ביידן לא יוכל לסייע לישראל לבנות קואליציה של שותפים אמריקאים, אירופיים וערבים מתונים לנצח את חמאס אם המסר שלו לעולם נשאר למעשה: "עזרו לנו להביס את חמאס בעזה בזמן שאנחנו ממשיכים להרחיב את ההתנחלויות, מספחים את הגדה המערבית ומבססים אומה של עליונות יהודית". פרידמן התייחס גם לריאיון שהעניק השבוע נתניהו ל-ABC ניוז ובו אמר כי ישראל עשויה לשמור על אחריות ביטחונית בעזה.
"נתניהו אומר למעשה ש-7 מיליון יהודים הולכים לשלוט על החיים של 5 מיליון פלסטינים שגרים בגדה המערבית ובעזה מבלי להציע להם אופק פוליטי", הסביר "שום דבר. לא מדינה בעתיד או תנאים משופרים". עוד הוסיף כי לאחר ציוצו השנוי במחלוקת של נתניהו נגד ראשי מערכת הביטחון, אותו כבר מחק לאור הביקורת, קשה להאמין שמנהיגי הצבא סומכים על מה שהוא יגיד אם המערכה בעזה תיקלע למבוי סתום. "איזה מין מנהיג אמיתי יתנהג בצורה כזו בתחילת מלחמת הישרדות?" הוא שואל.
"ברגע שישראל תחליף את נתניהו ואת בני בריתו מהימין הקיצוני בממשלת אחדות של מרכז שמאל ומרכז ימין כך יגדלו הסיכויים שהמדינה תעמוד במה שנראה כמו מלחמת גיהנום", סיכם. "החברה הזו טובה בהרבה מהמנהיג שלה. חבל שהיה צורך במלחמה כדי להבין זאת".